פנחס ולרשטיין
פנחס ולרשטייןצילום: אלירן אהרון

בשיחתו עם מזכיר המדינה האמריקאי, ג'ון קרי, הסביר ראש הממשלה נתניהו את מהלך אישור בניית יחידות הדיור ליד שבות רחל כמענה למפוני עמונה, במידה ולא יימצא עבורם פתרון אחר.

על התקופה המדינית הרגישה, תקופת טרום הבחירות בארה"ב, המחייבת התנהלות זהירה מאוד מצידה של ממשלת ישראל שוחחנו ביומן ערוץ 7 עם פנחס ולרשטיין, ראש מועצת בנימין לשעבר ומראשי הנהגת המתיישבים ביהודה ושומרון.

לטעמו של ולרשטיין המציאות המדינית העדינה והרגישה בה אובמה אינו נתון ללחץ כלשהו בתקופה שבין הבחירות לכניסת הנשיא או הנשיאה הבאים לבית הלבן, יכולה להביא להחלטה שלא להטיל וטו על הצעה באו"ם להקמת מדינה פלשתינית ביהודה שומרון ומזרח ירושלים, וכדי שלא לעורר את זעמו של הנשיא האמריקאי על נתניהו לדחות את יישום פינוי עמונה בשלושה עד חמישה חודשים, לאחר שהעניין יובהר לאמריקאים.

"אם היו שואלים את דעתי, האסטרטגיה חייבת להביא להחלטת ממשלה לפיה מאחר ואין פתרון מוסדר כזה או אחר - שבות רחל או אדמות נפקדים ברכס הר בעל חצור – תימסר הודעה לבית המשפט שהחלטנו לדחות את המהלך לצורך הבירורים בשלושה או ארבעה חודשים", אומר ולרשטיין ומסביר את מניעי סברתו:

"מנובמבר עד העשרים בינואר, נשיא ארה"ב שאינו ידיד ישראל גדול, די בכך שלא יטיל וטו על הקמת מדינה פלשתיני ביו"ש ובמזרח ירושלים וכבר נהיה בבעיה חמורה. ההשלכה לכך היא שכל הנכנס לשטח המדינה הזו בלא סמכות ורשות עובר עבירה על הדין הבינלאומי".

ולרשטיין מבהיר כי אמנם אין לפעול תחת חשש שאכן זו תהיה פעולתו של אובמה, אך מאחר וקיים סיכוי שכזה על ראשי הקואליציה לנהוג באחריות, לא לנסות ולקטוף רווחים אלקטוריאלים בהתנצחויות הדדיות של מי יותר ימני ולאומי ולהעביר החלטה שמאחר ואין כעת פתרון, ומכיוון שגם אם יוסכם פתרון הבנייה בשבות רחל הדבר לא יקבל תוקף בכמה חודשים הקרובים – הרי שהממשלה לא תבצע את ההחלטה עד השלמת הבדיקה.

"החלטות הבג"ץ אינן עמדות בית דין גבוה לצדק אלא עמדות דיקטטורה פוליטית של שופטי העליון, ואנחנו כחלק מאזרחי ישראל חייבים לראות איך מתמודדים עם החלטה חלוטה של בית המשפט העליון. היה לנו את זה במגרון, בבתי האולפנה בבית אל ויהיו גם אחרים", אומר ולרשטיין המשוכנע שהצעתו אפשרית גם מחר בבוקר.

כשנשאל אם היו תקדימים להתנהלות ממשלתית שכזו, אומר ולרשטיין כי אכן כן. "אני לא חולק על החלטת בג"ץ אלא אומר שאני לא יכול לבצע מסיבות מדיניות. בית משפט לא יכול להתערב בנושאים מדיניים. אני לא חולק עליו ואומר שאני לא מבצע אלא שאני לא יכול לבצע כי אני צריך להשלים מהלכים מסוימים. מזה אפשרי ובר ביצוע ואני משער שגם אנשי מקצוע יסכימו עם הקביעה הזו, שמדובר במהלך בר ביצוע".

באשר לקביעתו ולפיה הנשיא אובמה יכול להביא להקמת מדינה פלשתינית נשאל ולרשטיין אם בכך לא יתנגש אובמה במחויבות האמריקאית ולפיה סופו של התהליך המדיני בין ישראל לפלשתינים ייעדה אך ורק במו"מ, סיכום שהתקבל בהסכמי אוסלו. ולרשטיין אינו מתרשם מהמחויבויות ההן וקובע כי אם ירצה אובמה הוא יוכל לנהוג כך שכן מעצמות נוהגות כרצונן ואיש אינו מעז לפעול נגדן, ורוסיה היא דוגמא אחת לכך.

חברי כנסת מהליכוד מבקרים בעמונהחזקי ברוך

מעבר לכך מציין ולרשטיין אובמה לא צריך לפעול לקידום מהלך שכזה אלא רק לדאוג לכך שלא יוטל ווטו על הצעה צרפתית במועצת הביטחון וכבר העניין יבוצע ללא נקיפת אצבע מצידו.

"נתגבר גם על זה ולא צריך לפחד יותר מדי, אבל בוודאי שזו מכשלה עצומה אם תתקבל החלטה במועצת הביטחון ולפיה יש מדינה פלשתינאית בגבולות 67' ומזרח ירושלים. דחייה של ביצוע הרס בעמונה לפחות לא תיתן לאמריקאים עילה לפעול נגדנו. אנחנו רואים את ההתפרצות של קרי על הפקדה של 98 יחידות דיור בתוך תב"ע של ישוב קיים.

"ראה את הטמטום שאנחנו חיים בו. הוא לא מתפרץ על מה שקורה בסוריה או טבח המונים או בוקו חראם, אלא על מתן תוקף לאישור 98 יחידות דיור בישוב קיים. העולם הזוי וזו העובדה, ונתניהו חייב לרצות אותו או לפייס אותו או להסביר לו או לדאוג להוריד את הסיכון לגזירות כאלה".

כשנשאל אם המשמעות היא הקרבת עמונה למולך האמריקאי משיב ולרשטיין ואומר כי אכן כך ומזכיר את גבעת האולפנה שגם היא הוקרבה ו"ברוך ה' מתחילים בהקמת 300 יחידות דיור נוספות בבית אל, כן ירבו, וזה מגיע אחרי הקפאת בנייה ארוכה כל כך, וזה מחיר שהנהגת בית אל הובילה, שאפשר יהיה לפתח את הישוב ולא הייתה גזירה, לא אינתיפאדה ולא הקפאות שהאטו את קצב גידול ההתיישבות ביהודה ושומרון. נמשיך אף על פי כן ולמרות הכול. במהלך הגאולה יש גם ירידות אבל הקו העיקרי הוא עלייה".

ולרשטיין מוסיף ומציין כי כל מי שעמו שוחח על הסוגיה לא שלל את ההיתכנות להצעתו זו. "אני מקווה שמנהיגי הציבור ישכילו ויראו זאת". להנהגה הוא אומר: "תבינו את המורכבות ואל לכם לנתק חלק מחלק. אם לא נלך ביחד אוי לנו ואבוי לנו. זה שחלקנו תוקפים את 'אמנה', כמו שהשמאל תוקף את 'אמנה' - הם מבינים היטב שהחלשת 'אמנה' היא הצלחה במאבק נגד יישוב ארץ ישראל, ופתאום גם אצלנו יש ציבור כזה. אוי לנו ואבוי לנו אם זה יימשך כך".