מנכ״ל משרד ראש הממשלה, אלי גרונר, פתח היום (רביעי) מושב בכנס פורום קהלת בנושא הייעוץ המשפטי לממשלה. במושב השתתפו המשנה ליועץ המשפטי לממשלה אבי ליכט והיועץ המשפטי של הכנסת אייל ינון.

גרונר סיפר על ממשקי העבודה בין הממשלה למוסד המשפטי לממשלה, "לקראת כניסתי לתפקיד הזהירו אותי מהיועמ''שים. שמעתי על ישיבות המשנים ביום חמישי שיושבים דווקא אחרי הממשלה כדי להראות מי שולט, שזו הישיבה הכי חשובה ולא ישיבת הממשלה ביום ראשון.

''גם נאמר לי שממשלה לא יכולה ליישם את המדיניות שהיא רוצה, אלא מיישמת את המדיניות שהיועמ''ש מוכן לאפשר. ועכשיו אני מציין כבר כמעט שנה וחצי בתפקיד ואני מוכרח מתוקף יושרה מקצועית להפתיע אתכם: המציאות היא אחרת. המציאות היא שיש תזוזה של המערכת בכיוון הנכון. עדיין יש הרבה מאוד מה לתקן אבל הכיוון הוא נכון", העיד גרונר.

הוא המחיש את דבריו בשתי דוגמאות. ''מתווה הגז היה מהלך מאוד לא פשוט ונתקלנו בלא מעט ביקורת ציבורית. אבל בעבודת המטה על המתווה, הייעוץ המשפטי שאני הכרתי לא רק היה מחויב למדיניות של רה''מ, הוא גם סייע באופן אקטיבי למצוא פתרונות שיאפשרו לממש אותה. הייעוץ המשפטי שיקף את הקשיים והסיכונים המשפטיים אבל השאיר את ההחלטה הסופית לממשלה.

''המציאות היא שיש רכיב אחד שנפסל בבג''צ אבל גם זה לא מעיד שהיעוץ כשל בתפקידו, להיפך. על סמך הייעוץ המשפטי שקיבלנו החלטנו לקחת סיכון מחושב וכך צריך להיות. פרוס לי את הסיכונים ותן לי להחליט".

הדוגמה השנייה שציין גרונר נוגעת לאכיפת דיני התכנון והבנייה. ''תחום שהיה מופקר לחלוטין מקום המדינה. כל מי שנוסע בכביש ומסתכל במפות-גוגל יכול לראות את המשמעות של הבנייה הלא חוקית.היעוץ המשפטי צריך לדעת להגיד הרבה יותר פעמים 'זאת לא שאלה משפטית'.

"רה''מ החליט שהוא רוצה פתרון מהפכני כדי ליצור מציאות אחרת. לא להסתפק בעוד טלאי על טלאי אלא להביא שינוי מהיסוד של חוק שלא נגעו בו 60 שנה. משרד המשפטים רצה להיות שמרני ולעבוד בהדרגתיות אבל מהר מאוד משרד המשפטים הבין והפנים את מדיניות רה''מ והייתה התגייסות אמיתית למצוא פתרונות כולל העברת חוק במהירות שיא''.

''הצעת החוק הזאת עברה קריאה ראשונה ואם נצליח להשלים את החקיקה במושב החורף זה יהיה מהלך לא פחות משמעותי לעתיד המדינה ממתווה הגז, הנומרטור, הסייבר. בשני המהלכים האלו היועצים המשפטיים היו שותפים אמתיים לדרך. הלוואי שיכלתי לעמוד כאן ולבכות ולהתלונן, כי אני יודע שזו האופנה ואני אוהב להיות באופנה, אבל זו לא המציאות שאני מכיר. מה שראיתי שכשמסמנים כוכב צפון - לרוב היועצים המשפטיים היו איתנו. כשקובעי המדיניות מגמגמים היועצים המשפטיים מריחים את זה ופועלים בהתאם".

יחד עם זאת הדגיש גרונר, "בנושא הייעוץ המשפטי לממשלה הייתי מציע שנקפיד על שני עקרונות. היעוץ המשפטי צריך לדעת להגיד הרבה יותר פעמים 'זאת לא שאלה משפטית'. זה אתגר לא פשוט כי יש לחצים חיצוניים, יש תקשורת, אנשים רוצים להתערב, יש אגו לא מבוטל, רוצים להשפיע. זה נכון שיש מקבלי החלטות שמעדיפים לבעוט את הכדור למגרש המשפטי. לכן המשפט הקצר הזה כל כך חשוב- 'זאת לא שאלה משפטית'.

"בנוסף יש להקפיד על העיקרון לאפשר לממשלה לנהל בעצמה את הסיכונים המשפטיים. כלומר אם אין מניעה חוקית אבל יש סיכון שיטענו שהפעולה לא סבירה, היעוץ המשפטי צריך לשקף את המצב לדרג הנבחר ולאפשר לו לקבל את ההחלטה''.

גרונר הדגיש כי ''זה בסדר גמור להפסיד בבית המשפט, כל עוד הסיכונים ידועים וההחלטה מתקבלת באופן מושכל. אנחנו צריכים להיות מסוגלים לנהל סיכונים. כי אם אנחנו מנסים להקטין את הסיכון לאפס אנחנו מגיעים למקום של שיתוק מערכות מוחלט".