זמנים מודרניים
זמנים מודרנייםצילום: דניאלה גולן

כשנכנסים לתוך כספת אפלולית גדולת ממדים מרהיבה ביופייה ועיצובה בה מוצגת תצוגת הקבע המוקדשת לאוסף השעונים הנדיר של סר דיוויד סלומונס, אחד משלושת האוספים החשובים בעולם, ניתן להבחין מכל עבר בעשרות שעונים ממינים, גדלים וצבעים שונים.

לצד שעוני תמונה, שעונים מהמאה ה18 שיוצרו עבור השוק התורכי, תיבות מוסיקליות עשויות זהב ומעוטרות בציורי אמייל, פנינים ושיבוצי יהלומים, שעוני כרכרה, פריטים מיוחדים כגון אקדח, מניפה, בקבוק, פרפר, טבעת ועוד, מוצגים בתערוכה זו שעוניו פורצי הדרך של אברהם לואי ברגה (1747–1823) – מן האנשים שהשפיעו יותר מכול על תולדות השענות המודרנית, ממציאם של חידושים טכנולוגיים רבי-חשיבות בעולם השענות בהם שעון המופת "מארי אנטואנט" שהביאו למהפכה ששינתה את חשיבות הזמן אופן המדידה שלו לאדם המודרני.

המוזיאון לאמנות האסלאם בירושלים יפתח בקרוב, את התערוכה "זמנים מודרניים" שבמרכזה עבודותיו של האמן-שען איתי נוי, ששעוניו הם מלאכת מחשבת של עיצוב עכשווי תוך דיאלוג מתמיד עם מושג הזמן והאופן בו בני האדם חווים אותו.

התערוכה יחד עם תצוגת הקבע של המוזיאון מעניקות למבקרים תמונה כוללת על מושג הזמן המודרני ועל האדם המערבי המתנהל לפי זמן השעון.

בתערוכה יוצג מבחר שעונים מתוך 11 סדרות שיצר נוי בהם: - Part Timeשעון יום ולילה המורכב משני חלקים: שעון היום עובד משעות הבוקר עד שעות הערב, ושעון הלילה עובד משעות הערב עד שעות הבוקר.

שני חלקי השעון מתחברים יחדיו במגנט ליחידה אחת, כשני חלקי היום המתחברים ליממה. Selective Time - לוח השעון מפוצל לשני חצאי עיגול אשר משלימים זה את זה. "קריאת" השעון מחייבת התבוננות מעמיקה וגילוי של השעה. Double Time - שעון אשר בכל צד רואים את אותו הדבר כך כששניים מתבוננים על השעון מקדימה ומאחורה הם רואים את אותו הדבר. התבוננות אשר מעלה שאלות באופן שאנו חווים את הזמן. Hyper Scapea – פנטזיה של העיר והכפר.

הנופים בסדרה זו מציגים אינטרפרטציה חדשה לקריאת הזמן - על רקע פנטזיה של נוף עירוני, אשר השעון שבגורד שחקים מורה על השעה, ושל נוף כפרי שמחוגי הזמן מתמזגים עם קווי מתאר ההרים. City Square - סדרה בה לוח השעון מציג תצלום של אחת מכיכרות בערים מרכזיות בעולם: כיכר המדינה בתל-אביב, כיכר האטואל בפריס, כיכר סן פטרו ברומא וכיכר טרפלגר בלונדון. Open Mind –סדרה החושפת גולגולות ראשים וחושפת את פעילות המוח המיוצגת על ידי סבב גלגלי השיניים ועל-ידי התקתוק הרציף.

"זמן סטנדרטי" (Standard Time) מאת מרק פורמאנק וקולקטיב דאטנשטרודל הינו מיצג מוסרט של שעון דיגיטלי שנמשך 24 שעות. 72 פועלים עומלים על הקמת שעון דיגיטלי עשוי לוחות עץ באורך 12 מטר.

סרט זה הוא הרבה יותר מהקלטה של פעולה. זהו גם שעון המורה שעות ודקות. הקהל צופה לא רק בשעה האמיתית אלא גם באנשים שמקימים את השעון ומחליפים את לוחות העץ בכל דקה מתחלפת. המטרה היא אחת – להציג את הזמן, והפעולה הבלתי פוסקת של העובדים להחליף את השעות והדקות ולייצג את מעבר הזמן. המיצג מרמז על המרדף הבלתי פוסק אחר הזמן ועל עבודה בשני אספקטים – יצירת משהו חדש והרס של משהו אחר.

שתי עבודות אלו מבקשות להתמודד עם יחידות זמן שמקובלות עבור האדם, יממה שמתארת מחזור שלם של סיבוב כדור הארץ על צירו, ועשרים וארבע שעות שמרכיבות יממה. הן מפנות זרקור לתפיסה המודרנית של הזמן שנעשתה מודעת לרצף של שניות, דקות ושעות כמו גם לארעיותו של הרגע החולף.

נוי יוצר בכל שנה סדרת שעונים חדשה ומאחורי כל סדרה יש רעיון וסיפור על זמן עם אופן קריאה ייחודי. הוא מציג את עבודותיו בתערוכות מסביב לעולם ושעוניו נרכשים לאוספים חשובים וכלולים בין היתר באוסף מוזיאון ישראל, באוסף מוזיאון תל אביב, באוסף מר צ'ארלס ברונפמן ניו יורק, ואוסף הדרוך באמסטרדם.

התערוכה תלווה בפעילויות, הרצאות, מופעים וסדנאות סביב נושא הזמן והשעון: סיורי בוטיק ייחודים עם שען המוזיאון בתצוגת השעונים הנדירה של המוזיאון ובימי שלישי בחודש דצמבר יקיים המוזיאון סיור מיוחד עם שען המוזיאון האחראי מזה 25 שנים על השעונים הנדירים המוצגים בתצוגת הקבע של המוזיאון.

משתתפי הסיור יתלוו לשען ויזכו לראות מקרוב את השעונים הייחודיים אשר באופן חד פעמי יוצאו מהוויטרינות ויופעלו לעיני הקהל.