חוגגים בכותל
חוגגים בכותלצילום: שעלי תקווה

בירושלים התקיים אתמול (שלישי) אירוע מרגש וחגיגי - בר ובת מצווה של כ-90 ילדים וילדות, בנים ובנות למשפחות מעוטות יכולת.

מי שעמד מאחורי האירוע הוא פרויקט "שעלי תקווה" מבית רשת שעלים בראשות הרב רחמים ניסימי עמו שוחחנו על האירוע ומה שקדם לו.

הרב ניסימי מדגיש גם את עובדת מעורבותם של יהודים מחו"ל בארגון ומימון האירוע, "היה מרגש עד דמעות לראות יהודים מחוץ לארץ שמרגישים אחריות על מה שקורה כאן בארץ ותורמים מכספם וזמנם. ישנה קהילה מטורונטו שהשקיעה, כדי שהאירוע הזה יתרחש בצורה מכובדת וראויה לילדים הללו".

הקהילה הספרדית בטורונטו שיגרה לאירוע משלחת בת כעשרים איש בראשות ראש הקהילה, מקס נעים, המלווה את פרויקט הבתים החמים לילדים בפריפריה - הפרויקט שאירוע בר המצווה היה שיאו.

"הילדים הללו נמצאים אצלנו במסגרות של 'בתים חמים לילדים בסיכוי'. זה לא בר מצווה וזהו. הילדים הללו מצויים בקשר איתנו לאורך כל השנה - והאירוע הוא נקודת שיא של כמה שנים", אומר הרב ניסימי.

שאלנו אותו על השינוי במינוח מ'ילדים בסיכון' ל'ילדים בסיכוי' - והוא הסביר כי היעד הוא לא להתבונן על המקום בו נמצאים הילדים כעת, מקום שאולי יגדיר אותם כמצויים בסיכון, אלא למקום שאליו יוכלו להגיע בעתיד - עם הפוטנציאל והיכולות הגלומות בהם.

אז איך מקיימים אירוע בר מצווה לתשעים ילדים? "הילדים שנמצאים איתנו מספרים מה קורה בבית הספר. החברים שלהם מגיעים ומספרים על חוויית בר המצווה ועל המתנות שקיבלו - והם מרגישים שלא קיבלו את הדבר היפה הזה. אז אמנם היה עדיף שנעשה לכל ילד בנפרד - אבל זה לא אפשרי. לכן כל אחד מקבל תפילין, מתנה ותשומת לב אישית ככל הניתן".

הרב ניסימי מוסיף כי יש דווקא יתרון באירוע שכזה. הוא מספר על מקרה של ילד תושב אשקלון המצוי בטראומה מאז הימים שבהם נורו רקטות מעזה - אינו יוצא מביתו - ודווקא לאירוע הקבוצתי הזה הוא הסכים להגיע. מסתבר שבתוך קבוצה שכזו - קל יותר לילד שכזה "להיבלע" ולהשתתף.

החגיגותשעלי תקווה

באירוע עצמו השתתפו גם עשרות תלמידי ותלמידות ישיבה תיכונית ואולפנה, ששמחו ורקדו עם חתני השמחה.

"היה רגע מרגש מאוד", מספר הרב ניסימי, "הרגע שבו עלה מקס נעים, ראש הקהילה, וביקש שכולנו נשיר יחד שיר אחד. לא ידענו איזה שיר הוא יבקש - והוא ביקש את 'התקווה'. כולם עמדו ושרו התקווה בלב רוטט, עם ילדים שמגיעים מרקעים שונים ומערים שונות: מירוחם, דימונה, שדרות ואשקלון - שרים את התקווה בעצמה מתוך שמחה ורטט".

הרב ניסימי אומר עוד, "אני שמח שהמדינה משאירה אפשרויות לזכות הרבה אנשים במצוות. הארגון שלנו הוא חלק מהמדינה, וכך גם יהודים בחו"ל וטוב שהם שותפים. המדינה לא צריכה לעשות את כל הפעולות - וזה טוב שיש הרבה פעולות של חסד שיהודים נרתמים אליהם ושהמדינה מאפשרת זאת".

החגיגות בכותל
צילום: שעלי תקווה