גם הגשם משפיע לנו על התזונה
גם הגשם משפיע לנו על התזונהפלאש 90

החורף כבר כאן ועם שינויי מזג האוויר אנחנו משנים גם את התזונה שלנו. ד"ר אילנה דריאל, דיאטנית קלינית ומומחית לרגישות למזון, מעניקה לנו ביומן ערוץ 7 מספר טיפים לתזונה נכונה בעונת המעבר ובכלל בחורף.

"כשמתחיל להיות קריר אנשים מחפשים לשתות משהו חם וזה כמעט תמיד מלווה בפחמימה", היא מעירה ומציינת כי "שילוב ה'קפה ומאפה' פופולארי לא רק בבתי קפה, אלא גם בבית, והמחיר של זה ממהר להגיע, וזו אחת הבעיות הראשונות...".

"הגוף זקוק למזון בטמפרטורה חמה יותר, אנשים רוצים להתחמם וצריך לדאוג לכך שהחימום לא יהיה על חשבון עודף סוכרים בתפריט. אנחנו מכירים גם את המציאות שבה אנשים שמים סוכרזית וליד הקפה עוגה – זה הוכח כלא עובד", אומרת דריאל ומציינת כי הדרך הנכונה להתמודדות היא המעטה מדורגת של כמות הסוכר, "הגוף מסוגל להסתגל לזה וגם החך מסוגל להתרגל, רק צריך להיות עקביים. אנשים שהפחיתו בהדרגה סוכר מרגישים את אותה כמות סוכר מהעבר כמתוקה מדי".

עודמ מזהירה ד"ר דריאל משתיית משקאות עתירי קופאין: "התה והקפה מכילים קופאין, ולהיות מתודלקים על קופאין במהלך היום זה לא נכון לאף אחד, ויש רגישים לכך במיוחד". כשנשאלה אודות המחלוקת סביב כמות הקפה המותרת לשתייה ביום מציינת ד"ר דריאל כי היא שייכת לאסכולה המצדדת בשתיית קפה, אך עם זאת יש לזכור שקפה מתאים לחלק מהאנשים ולחלק לא.

"יש גנים שאחראים לפירוק הקופאין בגוף. אנשים שהקפה מתפרק אצלם מהר יכולים לשתות 4 או 5 כוסות קפה ביום וזה מצוין להם. הם ירגישו טוב וזה יגרום להם למרץ. אצל מי שהפירוק איטי שני כוסות קפה, ומעבר לזה לא יהיה טוב להם".

כדי לדעת אם אתם שייכים למפרקי הקופאין מבהירות או לא, מציינת דריאל כי קיימות כיום בדיקות המאבחנות את הדבר בבדיקת DNA, ובנוסף ניתן ונכון פשוט להקשיב לגוף. אם הקפה גורם לאי שקט, לדופק מהיר, לעצבנות יתר הרי שאלה מעידים שהקפה הנוסף מיותר, ואז נכון לעבור לקפה נטול קופאין או תה בחליטות שונות.

ממשיכה ד"ר דריאל וממליצה לנו לעבור בתקופה זו מהסלטים למזון מבושל, למרקים שמכילים קטניות וירקות וכיוצא באלה. "אוכל חם מדויק ומתאים הרבה יותר לעונה הזו. אנשים מרגישים רגועים כשהם אוכלים אוכל מותאם לעונה ואז לא מבקשים מזון נוסף כמו מה שקורה אחרי אכילת סלט, יש תחושה שחסר עוד משהו. אוכל חם עם אחוז גבוה מעט יותר של פחמימות יעשה את ההבדל".

באשר לאכילת יוגורט ממליצה דריאל לערוך שינוי מסוים: "אנשים שאוכלים מעדנים ויוגורטים קרים ונעימים בקיץ עם פרות וירקות מרגישים שהקרירות הזו לא מתאימה, ואז נכון לעבור לדייסות על בסיס קוואקר מועשרות באגוזים שקדים ובגרעינים למיניהם שנותנים ארוחה מצוינת משביעה ומתאימה לטמפרטורה שהגוף ישמח לקבל".

"אנשים שאוכלים אוכל חם יותר מרגישים נוח ונעים יותר ולא מחפשים פילרים נוספים כדי לשפר את ההרגשה", היא אומרת, וכשהיא נשאלת אם טיעון של 'לא טעים לי' רלוונטי בשיח בינה לבין מטופליה, היא משיבה לקובעת נחרצות כי "אף אדם לא צריך לאכול אוכל שלא טעים לו, ולא משנה למה – אם זה עניין של מרקם, טעם או זיכרון לא נעים – כשמשהו לא טעים לא צריך לאכול אותו. יש מספיק מבחר וכל הרעיון הוא למצוא את הרפרטואר המדוייק עבור כל אחד".