משה גפני
משה גפניצילום: הדס פרוש, פלאש 90

ועדת הכספים החליטה היום (ב') לתקן את החוק בנוגע לגיל הפרישה, הקובע שאם לא תתקבל כל החלטה אחרת בעניין, גיל הפרישה לנשים יתחיל לעלות בהדרגה ל-64, החל מינואר 2017.

יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני (יהדות התורה) הסביר כי "נדרש דיון ציבורי כאן בוועדת הכספים בטרם יוחלט על שינוי בנושא ולכן אנחנו הולכים על תיקון החקיקה.

''הוועדה הציבורית שמונתה ע"י שר האוצר הגישה את המלצותיה ועתה על השר להעביר לוועדת הכספים את המלצותיו הוא. לאחר מכן אנו צריכים לפחות שלושה חודשים על-מנת לדון לגופו של עניין. מדובר בהחלטה בעלת השלכות מרחיקות לכת על מעט יותר מ-50% מהאוכלוסייה", הזכיר גפני.

בפתח הדיון ציין גפני, כי שר האוצר פנה אליו במכתב שבו הדגיש כי בשל מורכבות הנושא בכוונתו ללמוד אותו לעומק בטרם יגבש את עמדתו הסופית ועל-כן, ''אנחנו משנים את החוק, כי אנחנו צריכים לדון על בסיס המלצותיו של שר האוצר. אחרת גיל הפרישה יתחיל לעלות באופן אוטומטי החל מה-1 בינואר".

סגנית ראש אגף התקציבים באוצר, יעל מבורך, העירה כי "המלצות הוועדה המקצועית ראויות אך המטרה היא לא ליישמן כלשונן אלא להרחיב את בסיס ההסכמה ולבצע את השינויים הנדרשים. לכן גם אנחנו איננו רוצים להשתמש בברירת המחדל הקבועה בחוק. מצד שני, יש קושי בדחיית לוחות הזמנים גם בשלושה חודשים ובוודאי לפרק זמן יותר מאוחר, כיוון שתלויות בזה קרנות הפנסיה הוותיקות וההסדר של הפנסיה.

''גיל הפרישה לא עולה כפי שהמנגנון החוקי קובע ונצטרך לדון האם לבצע איזון אקטוארי או סיוע ממשלתי שעולה כסף ואז מאיפה להביא", הוסיפה מבורך.

''אפשרות הדחייה מעלה סדרה של שאלות שיש להתייחס אליהן, לכן כן רצוי להגיע להחלטות בסד הזמנים הנתון. אם כן זה פותר הרבה בעיות שכדאי להימנע מהם. הכוונה שלנו היא לא להגיע למנגנון ברירת המחדל", הדגישה.

עו"ד שלומי מור מהייעוץ המשפטי בביטוח לאומי אמר לוועדה כי לפי חוק הביטוח הלאומי כפי שהוא היום, "אם לא יעשה בו תיקון חקיקה אז גיל הפרישה עולה ב-1.1.17 לגיל 62 וארבעה חודשים ואח"כ בהדרגה עד ל-64".

נציגת הייעוץ המשפטי במשרד האוצר, עו"ד אפרת פרוקצ'יה, אמרה בדיון: "לשיטתנו שר האוצר והוועדה המקצועית עמדו בלו"ז הקבוע בחוק. השר כתב באופן מפורש שהמלצותיו עולות בקנה אחד עם המלצות הוועדה המקצועית. הוא רק ביקש שהות קצרה לבירור עם חברי הכנסת, אך הביע תמיכה בהמלצות. רוצה לגבש הסכמה רחבה עם בקרב חברי הכנסת".

ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני) הדגישה: "יש לנו אחריות כלפי הנשים, בעיקר במקצועות השוחקים. לפני חמש שנים חוקקנו כל חברות הכנסת חוק שתוקם ועדה מקצועית מה שקרה בעקבות לחץ שלנו ועתה אסור לנו שזה יעבור מתחת לרדאר באופן אוטומטי.

"יש כאן שיקול מאקרו כלכלי- בראש וראשונה להזרים כ-700-800 מיליון ש''ח בשנה לביטוח לאומי לפתור בעיות רוחב. לא יתכן שפתרון בעיות רוחב יבוא על חשבון החוליות החלשות ביותר, נשים שפרשו או פוטרו בגיל 55 וכד' או שיצאו לפנסיה בגיל 62", הסבירה.

''העלאת גילה הפרישה גוזרת עליהן חיי עוני עוד שנתיים ללא פנסיה וללא קצבה. אסור להיות עיוורים לגבי ציבור שלם של נשים שעובדות בעמידה בפסיי ייצור, בניקיון, במקצועות שוחקים. הן לא יכולות לעבוד יותר, הרגליים שלהן שחוקות, הגב שבור, להן צריכות להיות ברירה. אנחנו בעד העלאת גיל הפרישה אך נדרש פתרון הוליסטי לאותן נשים", ציינה יחימוביץ'.

היא סיפרה כי ''שר הרווחה, חיים כץ, קיצוני אף יותר, בכך שסובר שאין בכלל לעלות את גיל הפרישה. הרי מי שרוצה יכולה כבר היום להמשיך ולעבוד. אנחנו מאוד מתונות ומוכנות להסדר הזה. יש היגיון בהעלאת גיל הפרישה, אבל יש להגיע לאיזונים. למשל, פנסיית גישור, למשל לעצמאיות".

נשיא לשכת העצמאיים בישראל (לה"ב), רועי כהן, אמר בדיון כי "לגבי נשים עצמאיות ושכירות, אין בכלל הבחנה לגבי העצמאיות לא כולן עו"ד אלא גם ספרית, צלמת, נהגת מונית וכד'. ולא לקחו בחשבון את ההשלכות של העלאת גיל הפרישה, אלא לדחוף את כל אוכלוסיית העצמאיות אל העוני. המדינה לא דאגה להן לפנסיה ולהמשך פרנסה ולא יתכן שייצא דו"ח כזה מעוות''.

לדבריו ''יש קרוב ל- 22 אלף עצמאיות שעובדות עד יום מותן כי אין להן פנסיה וכל הסדר. ועכשיו יילקחו מהן אותם 2,700 ₪ שמאפשרים להם לעלות קצת מעל לקו העוני למשך שנתיים".

בסיכום הדיון הודיע יו"ר הוועדה גפני, כי "הוועדה תשוב לנושא בקרוב על-מנת לתקן את החקיקה ולאחר שייעצר הטייס האוטומטי נשמע את המלצות שר האוצר ונקיים דיון מעמיק בנושא". גפני שב וקרא לאוצר להסכים לדחיית מועד הדיון בוועדת הכספים בשלושה חודשים לפחות לאחר קבלת עמדת השר ואף חצי שנה, וזאת "על-מנת לקיים דיון מעמיק ומקיף שייענה על כל הבעיות בנושא".