להשתמש בהורמון האהבה
להשתמש בהורמון האהבהצילום: שאטרסטוק

"השעות הכי טובות בלידה האחרונה", כך מספרת לי אודליה, "היו השעות שבהן הייתי כמו עובּר".

מול מבטי המבקש הסברים, אודליה אינה מתמהמהת ומספקת את המתכון הסודי שלה:

* העובר שרוי בחושך – עמעמי את האורות ככל שתוכלי.

* העובר שוחה במים - דאגי לך לאפשרות של מים, בין אם זו אמבטיה, בריכת לידה או מקלחת.

* תנוחת עובר – כרעי על שרפרף או על סיר לילה כאשר גבך מכופף קדימה (בזמן הצירים את יכולה ללחוץ את מצחך על רהיט כלשהו אם זה עוזר לך).

* תנועות עובר – נועי וחפשי את המקום שנוח לך בו ושיש בו הכי פחות כאב וכמה שיותר רווחה ושחרור. תנועות העובר הן חופשיות לחלוטין בתוך הבטן, לכל הכיוונים, וכך גם תנועותייך.

* תחושת ביטחון – דאגי לך למקום שבו את מרגישה בטוחה ומוגנת כדי ללדת בו.

בזמן הצירים מופרש בגוף אוקסיטוצין, הורמון האהבה, הקשור לתחושת ביטחון ופרטיות. כשאת אוספת בתוכך את עוברך בזמן ההיריון באהבה, את נותנת לו חום, ביטחון, פרטיות והגנה.

גם כשאת יולדת, השתמשי בכלים אלה. החדר שבו את נמצאת יהיה חם, מעניק תחושת ביטחון ומוחשך, ולא יצפו בך עיניים שאינך מעוניינת בהן (שימי לב שזכותך לבקש שייצאו מחדר הלידה מתלמדים ומתלמדות, אם את מרגישה שהדבר מפריע לך). המלווים שלך יהיו אנשים שנעים לך איתם, ואת מרגישה בחברתם ביטחון ואווירה טובה.

אחת המטופלות סיפרה לי שבלידה האחרונה שלה הגיעה לבית החולים עם פתקים קטנים של "תודה רבה!" ושי קטן. את הפתקים והשי היא העניקה לצוות המיילד מיד כשהגיעה, והאווירה במהלך הלידה, כך סיפרה, הייתה נעימה וחמימה.

גם אם את מעוניינת בלידה עם אלחוש של אפידורל, תוכלי להעביר לפי המתכון הסודי של אודליה את השלבים המקדימים של הלידה כשאת בבית, או כשאת כבר בבית חולים וממתינה לאלחוש. שימי לב אילו דברים ממתכון זה מתאימים לך, ותוכלי לאמץ אותם בצורה שמתאימה לך באופן אישי.

הציוד ללידה "כמו עובר" יהיה ציוד שונה מעט, וגם ההתייחסות למהלך הלידה. לכן, אני ממליצה לך לקבוע זמן להכנת תכנית לידה.

כיום מקובל בחלק מבתי החולים לאפשר ליולדות ליזום פגישה מקדימה ובה לכתוב תכנית לידה. בתכנית זו את ומיילדת של בית החולים כותבות את הדברים שחשובים לך בלידה. בקשי ממנה חושך או עמעום האורות ככל האפשר. בקשי ממנה מקלחת עד לשלב מאוחר ככל האפשר.

כדאי לעשות סיור אישי במחלקה שבה את נרשמת ללידה. שימי לב היכן ממוקם שרפרף הלידה. לעתים כדאי להביא איתך ללידה שרפרף, או אפילו סיר לילה רגיל של ילדים (בגודל המתאים), שיתפקד ככלי עזר לכריעה בתנוחת עובר.

לסיכום:

* השתדלי להכין תכנית לידה מקדימה בבית החולים, ובה תוכלי לפרט את הלידה שאת מעוניינת בה.

* דאגי לאווירה חמימה, לתחושת ביטחון, להחשכת החדר, לאפשרות של שהות במים או במקלחת.

* שימי לב לתנוחה עוברית ולתנועה חופשית בתוך התנוחה הזאת.

* הביאי איתך מהבית ציוד שמתאים ללידה "כמו עובר", אם את רואה שבית החולים אינו ערוך לכך עם הציוד המתאים.

פורסם ב''פנימה''

לרכישת מנוי