צה"ל
צה"לIDF Spokesperson

הקרב כנגד היוצר ומפיק הסרט 'ג'נין ג'נין', מוחמד בכרי, מתחדש לאחר שרס"ן (מיל') ניסים מגנאגי, שלחם בג'נין במסגרת מבצע חומת מגן ומופיע בסרט, הגיש לבית המשפט המחוזי מרכז בלוד תביעת דיבה בגין לשון הרע על סך 2.6 מיליון ש"ח כנגד מפיק ובמאי הסרט בכּרי.

בתביעה נאמר כי היא מוגשת לבית המשפט על רקע גל הטרור המתרחש בימים אלה, בעקבות פעולות הסתה באמצעי התקשורת והמדיה - הסתה הגוררת מעשי טרור ואלימות.

בתביעה נטען כי אישי ציבור שונים ורמי מעלה בהם שופטי בית המשפט העליון בדימוס, אנשי רוח, שרים, חברי כנסת וקציני צבא בכירים, קראו לאסור את הקרנת הסרט המציג את חיילי צה"ל כפושעי מלחמה. עוד נכתב בתביעה, כי בהליכים משפטיים קודמים שנוהלו בעניין הסרט "ג'נין ג'נין" נקבע כבר שהסרט משופע בדברי דיבה וכי אין למוחמד בכרי הגנה מפני תביעת לשון הרע בשל הקרנת הסרט ופרסומו.

בנוסף דורש התובע כי הסרט ייאסר לשידור בכל מקום וכי כל העותקים הקיימים יאספו ויוחרמו.

ראשית הפרשה החלה בשנת 2002, בעקבות הפיגוע המחריד, שהיווה נקודת שיא, ברצף התקפות טרור שפקדו את המדינה באותה עת ובשיאן בערב ליל הסדר, נכנס מחבל מתאבד לחדר האוכל במלון פארק בנתניה ופוצץ מטען חבלה רב עוצמה שנשא על גופו וכתוצאה מכך נרצחו 30 אזרחים ישראליים ו-160 איש נפצעו.

בתגובה יצא צה"ל למבצע 'חומת מגן' ביהודה ושומרון שמטרתו, הגנה על אזרחי ישראל באמצעות פגיעה בתשתיות הטרור ועצירת גל הפיגוע הרצחני.

לאחר המבצע, באפריל 2002, יצא הבמאי והמפיק, מוחמד בכרי, למחנה הפליטים בג'נין, צילם ותיעד את אזורי הלחימה ביחד ובשיתוף מחבלים, (מפיק הסרט בפועל, גיבור הסרט ואחרים הם מחבלים חברי ארגוני הטרור) והרשות הפלשתינית שמימנה את הסרט, בסרט רצוף שקרים, סילופים ובדיות שכל קשר בינן ובין האמת כמרחק מזרח ומערב. ודאג להפצתו ולפרסומו של הסרט ברבים.

על אף קביעותיו הנחרצות של בית המשפט העליון בדבר היות הסרט לשון הרע, נדחו תביעות קודמות מטעמים פרוצדוראליים גרידא, שבבסיסם הקושי של הצופה בסרט לזהות את הדברים עם חייל פלוני או אלמוני הנמנה עם קבוצתח חיילי צה"ל שהשתתפו בחומת מגן.

התביעה מטעמו של ניסים מגנאגי, הוגשה מאחר והוא עצמו מופיע, נראה ומזוהה בסרט, והצגתו בסרט על רקע השקרים הקשים שנאמרים בו על חיילי צה"ל שהשתתפו במבצע, ועל רקע התמונות המבוימות, קושרת אותו לפשעים הנטענים ומציגה אותו כמי שלקח חלק באותם מעשים חמורים וגורמת לו נזק חמור ביותר.

סא"ל אריה קדוש, שלחם ופיקד בקרב בגנין, המייצג את הלוחמים והמשפחות השכולות בקרב, אמר "הסרט הנ"ל מהווה נזק שאין למעלה ממנו, ורלוונטי גם לימים קשים אלה, בהם גל הטרור ממשיך ללא הרף להכות באזרחים תמימים מדי יום, כאשר מרבית מהמפגעים מודים כי ביצעו את הפיגוע לאחר שהושפעו מההסתה ומדברי השנאה כלפי ישראל באמצעי התקשורת הפלשתינאים.

הסרט בדומה לפעילויות נוספות מציג באופן שקרי ומגמתי את חיילי צה"ל אשר לחמו וסיכנו את חייהם בהגנה על מדינת ישראל ואזרחיה, יתרה מכך, זוהי עלילת דם כלפי הלוחמים אשר קיפחו את חייהם בקרב, ועל כן אנחנו דורשים כי האמת תתברר בהליך משפטי, תצא לאור בפסק דין ותנצח ! ולא שבכרי יצא פעם אחר פעם זכאי מבתי המשפט של מדינת ישראל".

יצוין, כי בצעד חריג, הודיע בעבר היועץ המשפטי לממשלה הקודם, עו"ד מני מזוז, (כיום שופט בית המשפט העליון) על הצטרפותו להליך הערעור, תוך שהוא מבקש לטעון בפני בית המשפט העליון כי לשיטתו, קיימת ללוחמים תביעת לשון הרע אישית, הן בשל השתייכותם לקבוצת לוחמים מצומצמת ומוגדרת שהשתתפה בקרב בג'נין והן בשל התיאור הקונקרטי של המעשים שיוחסו להם בסרט, כמו גם על רקע חומרת האשמות שיוחסו ללוחמים של ביצוע פשעי מלחמה, באופן החושף אותם להליכים ולסנקציות בזירה הבינלאומית.

"הסרט מהווה הסתה קיצונית נגד מדינת ישראל וצה"ל, מסית נגד יהודים וישראלים ובפרט נגד לוחמי צה"ל, יוצר דה לגיטימציה לקיומה של מדינת ישראל, והביא לביצוע פיגועי דמים כמו פיגוע מירון ב- 2002 שבו נרצחו 9 ישראלים ונפצעו 47 , ע"י בני משפחתו של מוחמד בכרי שהוסתו על ידי הסרט לשנאה קיצונית, ובעקבות כך נשפטו למאסר עולם על רצח", מציין מגיש העתירה.