ללא שירות ביו"ש? אילוסטרציה
ללא שירות ביו"ש? אילוסטרציהצילום: משה שי. פלאש 90

שוב הגיע לשולחנה של מערכת ערוץ 7 סיפור על שירות צרכני שאינו ניתן לתושבי יהודה ושומרון, והפעם זהו סיפורו של הרב עזריאל אריאל, רב הישוב עטרת, סיפור שיתכן והסתיים בטוב.

בשיחה עם יומן ערוץ 7 מספר הרב אריאל כי רכבו המבוטח בחברת הראל מבוטח בהסדר מיוחד של עובדי רשויות מקומיות מזה מספר שנים ובעבר לא הייתה כל בעיה וכשהוצרך לשירותי גרר דאגה החברה להעניק לו את השירות והוא הועבר למוסך בו הוא מטופל בכפר תפוח. "חוץ מזה שההמתנה ממושכת יותר והשירות ברמה לא הכי הכי, אבל התרגלנו לכך שזה חלק מהחיים שלנו וחלק מהיסורים של קניית ארץ ישראל".

על האירוע המדובר הוא מספר כי ביום שישי לפני כשבוע השאיל את הרכב לתושב מישובו עטרת. "הרכב נתקע. אמרתי לו שיזמין גרירה. הוא התקשר למוקד הדרכים שנותן את שירותי הגרירה לחברת 'הראל'. שאלו אותו לאן לגרור. הוא אמר לכפר תפוח. אמרו לו שהם יכולים לגרור רק עד המחסום כי אנחנו לא גוררים ביהודה ושומרון".

"זה היה יום שישי בצהרים. אין לי למי להתקשר ובפני מי למחות. אמרתי לו שינסה לאלתר משהו. נמצאו כמה אנשים שעזרו לו וחילצו אותו ואיכשהו הצליחו להתניע ולהגיע עם הרכב לעטרת. ביום ראשון התקשרתי למוסך וביום שני התקשרת לחברה כדי לשאול מה העניין. שם ענתה לי פקידה מאוד אדיבה שאמרה שאין שירותי גרירה למוסכים ביהודה ושומרון. אמרתי לה שרק לפני שבועיים התקשרתם אליי והצעתם לי לחדש ביטוח. חידשתי ביטוח לשנה הבאה ואני מבקש לבטל את הכול. אין לי שום עניין וטעם לבטח אצלכם רכב ללא שירות אלמנטארי של גרירה ביהודה ושומרון. אמרתי לה שאיידע את התקשורת וגם מבוטחים ביו"ש. תשקלו זאת שוב".

דקות לאחר שיחה זו קיבל הרב אריאל שיחת טלפון חוזרת מהטלפנית שביקשה שיעצור את מהלכיו כי הנושא בבדיקה ונציגי החברה יחזרו אליו. הפקידה ביקשה מהרב אריאל לשגר לה בפקס את העמוד הרלוונטי מכתב השירות. הרב שלח לה את המסמך (אם כי תהה מעט מדוע החברה זקוקה לו על מנת לעיין במסמך ששייך לה), ואכן במסמך זה נכתב כי "השירותים יינתנו בתוך הגבולות הטריטוריאליים של מדינית ישראל ובתוך תחומי יהודה ושומרון, חוץ משטחי האוטונומיה. (עמ' 44, סעי' 2.3) בסעיף אחר נכתב כי "הגרירה תהיה מכל מקום במדינת ישראל, לכל מקום במדינת ישראל, חוץ מאשר אל שטחי האוטונומיה וחבל עזה, ובכפוף לסעיף 2.3 3 לעיל (שם, סעי' 2.3.1.1)". משמעותם הברורה של הדברים היא שהשירות יינתן בשטחי יהודה ושומרון והמגבלה היחידה היא שטחי A המוגדרים במסמך כשטחי האוטונומיה.

למחרת קיבל הרב אריאל שיחה מפקידה אחרת וגם בפניה הבהיר כי בכוונתו לבטל את הביטוח ולהפיץ את הדבר בתקשורת, ואף הוסיף וציין שהסירוב לגרור את הרכב הוא בגדר הפרת חוזה מפורשת ושיצפו למהלך משפטי נגדם.

"ביום חמישי האחרון שלחתי להם פקס מפורט ובו השתלשלות העניינים והשורה התחתונה היא ביטול חידוש הביטוח, והוספתי שאם אקבל התחייבות בכתב לגרור את הרכב גם למוסך ביהודה ושומרון אשקול את עמדתי מחדש".

יצוין כי חברת הביטוח 'הראל' מבטחת תושבים רבים ברחבי יהודה ושומרון, אך בנוסף לזאת סירוב לגרור רכב בשטחי יהודה ושומרון רלוונטי לעשרות אלפי אזרחים ישראלים שאינם מתגוררים ביהודה ושומרון ורכבם מגיע ליהודה ושומרון בין אם לביקורי קרובים, בין אם לצרכי עבודה או לצרכי תיקון ושירות במוסכים ביו"ש ובין אם למעבר מכל סיבה אחרת בכבישי האזור. כל אלה, לכאורה, לא יקבלו שירות.

בדבריו מזכיר הרב אריאל את השתאותו לנוכח השינוי שחל במדיניות החברה לאחר שלפני שמונה חודשים כאשר הוצרך לשירותי גרירה לא הייתה כל בעיה. "אפילו לא התחלפה שנה מאז. לפעמים כשמתחלפת שנה החוזים משתנים ואפשר לכתוב באותיות הקטנות דברים אחרים...".

בעקבות סיפורו זה של הרב אריאל פנינו לחברת הביטוח 'הראל' על מנת לקבל את תגובתם. במהירות ראויה לציון ביצעו אנשי דוברות החברה בירור אודות הטענות, ובתגובה ששיגרו לאחר הבירור נאמר: "אנו מתנצלים על עוגמת הנפש שנגרמה למבוטח. לספק הובהרו התנאים אליהם הוא מחויב ושירות הגרירה בוצע כנדרש".

בעקבות טיפולה של החברה בעניינו שוחחנו עם הרב אריאל גם הבוקר לאחר קבלת תגובת החברה. הרב אריאל ערך בדיקה מול אנשי החברה, פתח קריאה חדשה והבהיר כי יתכן ויצליח להסתדר לבדו ולבטל את הקריאה ובקשתו היא גרירה מיישובו, עטרת, למוסך בכפר תפוח. "לאחר מכן התקשרו לדיוק הפרטים וביטלתי את הקריאה", מספר הרב אריאל ומוסיף כי הבוקר "התקשרה עובדת בכירה במוקד דרכים אמרה שהאירוע תוחקר, התנצלה על התקלה ואמרה שהייתה מוקדנית חדשה שלא הייתה בקיאה בפרטים ובנהלים. הם חידדו את הנהלים והיא הבטיחה לי שבעתיד יהיה בסדר".