מקורביו של הרב הראשי לצה"ל המיועד מגיבים אחר הצהריים (שני) להחלטת בג"ץ לעצור את מינויו של אלוף משנה אייל קרים לתפקיד עד שיבהיר את עמדותיו.

"הרב איל קרים חיווה את דעתו ביחס לשאלות שהופנו אליו לפני כ-14 שנים בהיותו רב ואזרח. תשובותיו ניתנו בהקשר הלכתי, והניסיון להוציא את דבריו מהקשרם המקורי הוא ניסיון למחוק עמדות יסוד בתנ"ך ובהלכה היהודית", אמרו מקורבי הרב.

הם הוסיפו כי "הרב קרים הבהיר בצורה מפורשת - פעמים רבות - שישנן הלכות שאינן נוהגות או מצויות בזמן הזה, בדומה לדברי חכמים בעניין "עין תחת עין". הרב הבהיר שאונס הינה פעולה פסולה שאיננה מותרת".

לדברי המקורבים, "לפני מספר חודשים נפגש הרמטכ"ל, רב-אלוף גדי אייזנקוט, עם הרב קרים, שמע את עמדתו בסוגיות אלו ואישרר את מינויו לתפקיד הרב הראשי לצה"ל. הרב קרים הוא לוחם ומפקד רב-זכויות ביחידות העילית של צבא ההגנה לישראל. הרב מכיר בשונות ובמגוון הקיים בין חיילי צה"ל, ובתרומה החשובה של כל חייל וחיילת המשרתים בצה"ל, ללא קשר לנטייתו המינית או לעדה והלאום אליו הוא משתייך, אהבת ישראל היא נר לרגליו, וברוח זו הוא מתכוון למלא את תפקידו".

כזכור, בצהריים קיבלו שופטי בג"ץ את טענת העותרות, לפיהן מאמירותיו של קרים "עולה שנאת נשים יוקדת, הומופוביה וחוסר סבלנות משווע כלפי זרים". השופטים עיכבו את המינוי עד שיקבלו הבהרות מהרב.

במהלך הדיון אמרו השופטים, "רב ראשי בצה"ל הוא דמות ערכית ומוסרית. לא יכול להיות שדברים כאלה מזעזעים יעברו מבלי לקבל הבהרה. האם הרב עומד מאחוריהם גם היום?". השופט סלים ג'ובראן אמר כי "הדברים שנאמרו מזעזעים בלשון המעטה", ושאל: "איפה בהלכה כתוב שמותר לאנוס נשים?".

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת מרים נאור, הוסיפה כי יש לקבל תשובות מהרב קרים עצמו, "לא במכתבים ולא בהסברים בעל פה, אלא בתצהיר. מה הייתה עמדתו אז, מה עמדתו היום, באם הוא חזר בו".

ח"כ מיכל רוזין, שהיתה בין מגישות העתירה, אמרה בתגובה, "ניצחנו הבוקר את קולות ‏השוביניזם והגזענות. זו אמירה ערכית ומסר מוסרי חשוב לצה"ל ולחיילות והחיילים המשרתים בו. רב ראשי צבאי הוא דמות שמסמלת ערכיות ומוסר ולא יכול להחזיק בדעות גזעניות שוביניסטיות ופוגעניות".

עותרת נוספת, ח"כ תמר זנדברג, אמרה כי "אדם שמטיף לאונס לא יכול להיות הרב הצבאי הראשי. יום לפני היום הבינלאומי למניעת אלימות כלפי נשים, בג"ץ שלח מסר חשוב לנשים בישראל ולחברה הישראלית כולה".

ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) אמר כי מדובר בהחלטה שערורייתית ודורסנית, "הרב קרים, פוסק את פסיקותיו ההלכתיות על בסיס ידענותו ולימודיו ההלכתיים. הרב ורק הרב יקבע את עמדתו ההלכתית וכל דרישה לשינוי עמדה הלכתית כתנאי להתמנות לתפקיד זהו בולשיבזם שלא ראוי במדינה דמוקרטית. האקטביזם השחצני והחזירי הזה חייב להיפסק. אם בג"ץ לא ירסן את עצמו נאלץ אנחנו לעשות את זה".