השריפה בחיפה
השריפה בחיפהצילום: דוברות הכיבוי - מחוז חוף

בין הלקחים שמדינה כמו ישראל צריכה ללמוד אחרי אירועים טראומטיים כמו השריפות ברחבי הארץ נכללת גם ההתייחסות המתבקשת לבעלי מוגבלויות, כבדי שמיעה וראיה שנאלצים להתמודד בקושי לא מבוטל עם סכנות שמאיימות עליהם.

עו"ד איתן עמרם, העומד בראש מכון עמרם לשוויון חברתי וקידום זכויות אנשים עם מוגבלות, תיאר בראיון ליומן ערוץ 7 את מצוקותיהם של בעלי המוגבלויות, מצוקות שמאפיינות את היומיום, אך מקבלות משנה תוקף בימי חירום.

"על מנת לסבר את האוזן, בישראל יש למעלה ממיליון ושש מאות אלף אנשים עם צרכים מיוחדים, כל אדם חמישי הוא אדם עם מוגבלת, ולצערי אנשים עם מוגבלויות לא מקבלים את ההתייחסות הראויה, גם בפעולות יומיומיות של יציאה מהבית – אדם עם מוגבלות ראיה מתקשה לצאת מהבית כי המדרכה לא נגישה עבורו, אדם עם כיסא גלגלים מתקשה לרדת מהמדרכה לשפת הכביש כי לא חשבו שצריך מרחב על המדרכה ושתלו עץ במדרכה וכו'. חשיבה בסיסית הייתה מונעת את הדברים הללו".

באשר לימי חירום כדוגמת ימי השריפות האחרונים הוא מזכיר שורת צרכים אלמנטאריים שיאפשרו לבעלי צרכים מיוחדים ובעלי מוגבלויות לתפקד: "לאנשים בעלי מוגבלות יש את הצרכים שלהם, אם זה דאגה לניוד שלהם, דאגה לכך שהתרופות שלהם יהיו איתם וכו'. כאשר מביאים אותם למקום ששם הם אמורים להיות עד יעבור זעם המקומות הללו צריכים להיות נגישים, בין אם נגישות פיזית במעברים וכו' ובין אם נגישות לחדרי אמבטיות וכד'".

עמרם מזכיר בדבריו כי בישראל קיימות תקנות שאמורות לסייע "אבל הבעיה היא שהמודעות לא כל כך קיימת ואנשים עם מוגבלויות צריכים להיאבק על זכויותיהם".

בדבריו הוא מציין כי בעלי בעיות שמיעה נתקלו בימים האחרונים בקושי רב שכן כמעט כל השידורים ההכרחיים של השבוע האחרון היו בלתי נגישים עבורם. "אנשים שנעזרים לתרגום בשפת סימנים לא היו מודעים למתרחש. רק חמישה אחוזים מהשידורים תורגמו, לא אקטואליה, לא חדשות ולא כשדובר ממשלתי דיבר. כלומר מבחינתם הכול חשוך. ההנגשה של הדברים לא מחייבת השקעה רבה ועבורם זה עולם ומלואו".

"מדובר בציבור אדיר של כעשרים אחוז מהאוכלוסייה וההנגשה אינה חייבת הוצאת משאבים. אם מלכתחילה נבנה את הדברים לא נצטרך עלויות גבוהות", הוא אומר ומציין שהצבת מתורגמן לצד ראש ממשלה או שר המדבר אל הציבור הישראלי בימי חירום היא מהלך טריוויאלי כמעט ללא עלויות.

כאשר נשאל מדוע משרדי ממשלה ואישים בכירים אינם דואגים לנגישות והתייעלות בתחום זה, על אף שדאגה שכזו ממצבת את ישראל במקום מוביל בעולם המערבי, משיב עמרם ואומר כי אמנם קיימים חוקים ותקנות, "אבל מה הממשלה עושה בנושא? אנחנו מוצאים שבמשרדי ממשלה אחוז העסקת אנשים ביחס לחוק קטנה מאוד. כיום משרדי הממשלה, כלומר המחוקק, לא אוכף את התקנות שהוא עצמו חוקק. אם תהיה רוח מפקד הדברים יחלחלו למטה", הוא משוכנע.

בימים הקרובים בכוונת עמרם וארגונו לקדם הצעות חוק לחיזוקם של בעלי המוגבלויות והתערותם בחברה הישראלית. חלק מהצעות החוק יוגשו כבר בשבוע הבא, ביום הבינלאומי לזכויות אנשים עם מוגבלות. "אני מרכז מספר ועדות בכנסת, אחת מהן היא ועדת שקיפות והנגשת מידע יחד עם ח"כ סתיו שפיר. הדיון יהיה סביב מוכנות משרדי הממשלה למתן מידע נגיש באמצעות שירותי האינטרנט. כיום רוב השירותים נצרכים גם באמצעות האינטרנט בעיקר לבעלי צרכים מיוחדים כי זה מאפשר לקבל שירות בלי לצאת מהבית", הוא מציג את אחת הדוגמאות המובילות שיקודמו וייבדקו על ידי ארגונו. "נבדוק את תפקוד משרדי הממשלה בתחום זה, נשמע את נציגי המשרדים ונשמע אם הנגישו את מרכזיות הטלפון שלהם, את הדלפקים, את הסיוע במתן טפסים ושירותי אינטרנט ונבצע בדיקה מקבילה", הוא מבטיח.