אילן מורנו באנדרטה
אילן מורנו באנדרטהצילום: אלירן אהרון

בשכונת נתיב האבות שבגוש עציון תתקיים אחר הצהריים (רביעי) עצרת מחאה נגד הכוונה להרוס את האנדרטה שהוקמה לזכרם של סגן עזרא אשר וסא"ל עמנואל מורנו.

בראיון לערוץ 7 קורא מקים האנדרטה, חברם של שני הקצינים מני גרטלר, לציבור הרחב להגיע, להתרשם ולהביע את הזעזוע מרעיון ההריסה.

בראשית דבריו מציין גרטלר כי העצרת המתוכננת אינה רק עצרת מחאה, אלא בראש ובראשונה עצרת תפילה, שכן בחייו של יהודי תפילה היא צעד ראשון במעלה והכרחי.

באשר להתעניינות הגוברת במתרחש סביב האנדרטה מציין גרטלר כי מדובר ב"ההתעניינות מדהימה. מעבר לממד הכמותי, יש כאן חיבור של אוכלוסיות שלא זכינו לדבר איתם, חרדים, חילוניים ועוד. הייתה אצלנו קבוצה של נכי צה"ל. הם הגיעו גם לצפות בחיזיון על גוש עציון ונותרו בהלם מתנופת העשייה בגוש עציון. הם אמרו לנו שהפער בין התדמית שהייתה להם עד כה לבין מה שהם רואים בשטח הוא שמים וארץ. זו התגובה של כולם".

"אנשים בהלם מהריסת האנדרטה, ולא פחות מכך הכונה להרס בתי מגורים עם משפחות וילדים", אומר גרטלר ומציין את הגעתם בשבועות האחרונים של פוליטיקאים, אנשי ציבור, אנשי תקשורת ואזרחים מהשורה למקום, כאשר כולם מביעים תדהמה "מההחלטה הבלתי מוסברת הזו של בג"ץ. אנחנו מצידנו מסבירים שאנחנו מכבדים את בית המשפט, אבל מדובר באנשים וגם בג"ץ יכול לטעות. זה קרה כבר בעבר וכנראה עוד יקרה ומותר לתקן. מה שצריך לעמוד בפני כולם זה לא ימין או שמאל דתיים או חילוניים, אלא האינטרס של עם ישראל ולא ברור שזה מה שעומד לנגד העיניים, להיפך, ברור שלא, ואת זה צריך לתקן".

בדבריו מעיר גרטלר כי המפגש עם אזרחים רבים שמגיעים למקום מגלה כי במקרים מעין אלה הגבולות בין ימיןם ושמאל מיטשטשים, "אני רואה שהמושג ימין ושמאל הם מושגים אמורפיים. אנשים שמוגדרים ימין מביעים עמדות שמאל ולהיפך. ניגש אליי בחור תל אביבי שאומר לי שאנחנו פראיירים, ושאם דבר כזה היה קורה אצלם הם היו מדברים אחרת. כשמגיעים לענייני מהות ואמת העניין של ימין ושמאל מיטשטש, ונשארת השאלה המהותית של החיבור לארץ ישראל, למי הארץ הזו ואם נחיה כאן, וכשמגיעים לשאלות הללו גם השמאל מודה בטעות ההיסטורית שקרתה כאן, ומדובר בהיסטוריה קצרה וניתן לתקן אותה. החיבור גדול מהפירוד, לשמחתנו".

בהתייחסו לתשובת המדינה לעתירת 'שלום עכשיו', התנועה שדרשה ודורשת הרס מיידי של האנדרטה, תשובה שניתנה אתמול, ולפיה המדינה לא ידעה שקיימת במקום אנדרטה והיא מבקשת לדחות את ההרס עד להשלמת בירור מעמדה של השכונה כולה, ובהתאם לדין שייגזר על השכונה ינהגו גם עם האנדרטה, אומר גרטלר: "אנחנו מקווים שבג"ץ יקבל את בקשת משפחות הנופלים והבקשה שלנו מאחוריהם, בקשה הגיונית וצודקת. אני חשוב ש'שלום עכשיו' נתפסו בקלקלתם, החל מהתגובה שבה הם שותפים בכאבן של משפחות יהודיות וערביות כאחד.

"אסור לשכוח מי כאן הפוגע, מי כאן האויב ומי בצד שלנו ומי לא. לא יתכן שנשלח חיילים לקרב ולא נדע להגיד להם מול מי אנחנו נלחמים. הדברים צריכים להיות ברורים, יש כאן אויב ואנחנו נלחמים מול הצד השני". לטעמו האמירה של 'שלום עכשיו' אינה אלא "אמירה פופוליסטית שלא שייכת להחלטה להרוס אתר הנצחה ולהרוס בתים של משפחות וילדים".

"הרבה אנשים ראו שההחלטה הייתה לא נכונה. אנחנו מקווים שלאור הנתון החדש בג"ץ יאשר את הדחייה ומקווים אחרי אישור הדחייה תיפתח הסוגיה לעומק וכמו שאמר הרב דרוקמן אם מישהו יוכיח בעלות על האדמה של מגדלי עזריאלי, מה שאגב לא קרה כאן כי אין הוכחת בעלות ערבית על השטח, אז יגיעו איתו להסכם, וגם כאן יגיעו להסכם".

"אני מדגיש שלא הוכחה כאן טענת בעלות כלשהי של הערבים. כל ההתיישבות כאן הייתה מסודרת ומתואמת מההתחלה מול כל גורמי השלטון המנהל והאכיפה, ולכן הטענות הן טענות סרק ואנחנו מאוד מקווים שהם יוכרו כלא נכונות".

להערכתו של גרטלר האזרח הפשוט מפנים יותר ויותר את המציאות שבה טענות לבעלות נשמעות מבלי שיש מאחוריהן הוכחות כלשהן. "האזרח הפשוט הוא כבר לא כל כך פשוט. הוא הולך ומבין מה קורה, הרבה בזכות המאבק של עמונה ונתיב האבות. פתאום לא ברור מה זה עניין הבעלות שתמיד אמרו שיש כאן קרקע פרטית. פתאום מבינים שזה לא בדיוק ככה, והקרקע לא פרטית ובוודאי לא של ערבים, והדברים ימשיכו להיבדק ואנחנו מקווים שהצדק והמוסר יצאו לאור".

לקראת סוף הדברים נשאל גרטלר אם קיים חשש שתשובת המדינה המצדדת בבקשת הדחייה תוביל למיעוט משתתפים בעצרת הערב. להערכתו קיים סיכוי הפוך שכן "יש כאן עניין שיכול למשוך את הקהל. מעמדה אחת האזרח הפשוט מבין שהדברים הם אחרים ובעצרת הוא יבין דבר נוסף. אנשים צריכים להגיע יותר למקום ולהבין במה מדובר. מי שמגיע לכאן אומר שזה לא דומה לשמוע בתקשורת לעמת להגיע, לראות את האנשים ואת הבתים ולהבין את האבסורד הגדול. לכן קוראים לציבור להגיע וגם יש הזדמנות לחיבור מאוד נצרך בחברה הישראלית".

באירוע המדובר צפויות להשתתף המשפחות השכולות של שני הקצינים, חבריהם לשירות הצבאי של השניים, מפקדיהם, אישי ציבור ו"אנחנו, האנשים הפשוטים והטובים", חותם גרטלר.