בית משפט
בית משפטצילום: אייסטוק

מהן תביעות נזיקין ואלו אירועים נכללים בתוכן?

אדם שנגרם נזק לגופו או לרכושו רשאי להגיש תביעת נזיקין כדי לקבל פיצוי מהגורם שאחראי על היווצרות הנזק.

מטופל שקיבל טיפול רשלני במסגרת ניתוח אשר גרם לפגיעה במצבו הבריאותי, הולך רגל שהיה מעורב בתאונת דרכים ושנפגע על ידי רכב אשר גרם לו לנכות, עובד שהחליק על רצפת המשרד הרטובה ונפגע בראשו או בעל בית שנגרמו לביתו נזקי רכוש עקב עבודת שיפוצים רשלנית של בעל מקצוע - כל אלה הם דוגמאות להתרחשויות בגינן יכול אדם להגיש תביעת נזיקין.

יצויין, כי תביעות על רקע תאונת עבודה, תאונת דרכים, רשלנות מקצועית, רשלנות רפואית ותביעות נזקי רכוש הן מהתביעות הנפוצות ביותר בתחום תביעות נזיקין.

כדי לקבל הכרעה בעניין תביעת נזיקין בודק בית המשפט שתי שאלות עיקריות והן: האם אכן קיימת אחריות מצד הגורם האחראי על הנזק ומהו גובה הפיצויים שזכאי הניזוק לקבל מהמזיק. כדי להוכיח כי למזיק יש אחריות בנזיקין, על הניזוק להוכיח את כל יסודות העוולה המתקיימים בהתאם למקרה המשפטי הנידון.

כך למשל, כאשר מדובר ברשלנות רפואית על הניזוק להוכיח כי לגורם המטפל ישנה חובת זהירות כלפיו, כי הגורם המטפל התרשל בתפקידו וכי קיים קשר סיבתי בין התרשלות זו לבין הנזק שנגרם לו, כלומר לתובע.

חובת ההוכחה מעוגנת בפקודת הנזיקין, שהיא הבסיס לדיני הנזיקין וכל סוגי ההתנהגויות שבגינן ניתן לתבוע פיצוי מוגדרות בפקודה זו.

טיפים חשובים להגדלת הסיכוי לקבלת פיצוי מרבי

למרות שתחום דיני הנזיקין הוא רחב, והוא מתייחס לקשת רחבה של אירועים בתחומי חיים שונים, ניתן למצוא מן המשותף לתהליכי התביעה גם כאשר הרקע העומד מאחוריהם הוא שונה וזאת מבחינת ההיערכות של התובע, הראיות שעליו לאסוף כדי להוכיח את אחריות המזיק והמסמכים שעליו להציג כדי להראות את היקף הנזק שנגרם לו. להלן מספר טיפים שיסייעו לכם להתנהל נכון יותר משפטית, כך שסיכויי ההצלחה בתביעה שלכם יהיו גבוהים יותר:

  • למועד הגשת התביעה חשיבות מכרעת והקפדה על המועד הנכון מהותית לסיכויי הזכייה במשפט או לסיכויי ההיענות של חברת הביטוח לתביעה, כאשר מדובר בתביעת חברת הביטוח. מצד אחד, רצוי להגיש תביעה כאשר מימדי הנזק מתבהרים, מה שבדרך כלל קורה זמן מה אחרי הפגיעה. מצד שני, חשוב מאוד שלא לחרוג מתקופת ההתיישנות, שכן בחלוף תקופה זו דלתות בית המשפט יהיו נעולות בפני התובע, מוצדקת תביעתו ככל שתהא. מומחים רפואיים ממליצים להמתין בין מספר חודשים ועד שנה מיום גרימת הנזק לפני הגשת חוות דעת רפואית, וזהו טווח זמן שנחשב כאידיאלי להגשת התביעה.
  • ככל שתביעה מוגשת בצורה מסודרת יותר, ככל שהיא כוללת יותר תימוכין, כלומר ראיות המצביעות על חומרת הנזק ועל אחריותו של המזיק בגרימתו, ככל שהשתלשלות האירועים המתוארת בה ברורה יותר- כך הסיכויים שהיא תתקבל הם גבוהים יותר. זה אומר, שעל התובע להקפיד על סדר וארגון ולשמור כל מסמך אפשרי שיכול להוות ראייה או עדות לכך שמגיע לו פיצוי.
  • מומלץ שלא להגיש תביעה ללא ייעוץ של עורך דין המתמחה בדיני נזיקין. הידע, הניסיון של עורך הדין, ההיכרות שלו עם התחום המשפטי והבקיאות שלו בדיני הנזיקין יאפשרו לו גם להעריך את סיכויי הצלחת התביעה, גם להמליץ על אסטרטגיית התביעה האפשרית (לעיתים קיימים שני מסלולי תביעה מקבילים שאפשר למצות) וגם לאמוד את היקף הפיצויים שמגיעים לתובע. חפשו עורך דין שיש לו הצלחות בתיקים דומים, שנעים לכם לשוחח איתו ושאתם מרגישים איתו פתוחים וחופשיים, כי יהיה עליכם להציג בפניו את כל השתלשלות האירועים וגם לשתף אותו בסיפורים האישיים ביותר שלכם הנוגעים לפגיעה.