"החוק הזה הוא התחלה של הסיפוח". ח"כ בצלאל סמוטריץ'
"החוק הזה הוא התחלה של הסיפוח". ח"כ בצלאל סמוטריץ'צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' מסיים את השבוע הנוכחי ברגשות מעורבים.

חוק ההסדרה מביא איתו שורה של הישגים מחד, אבל מאידך העובדה שתושבי עמונה יצטרכו לזוז ולו סנטימטר מביתם, צורבת את לבו. "מצד אחד יש שמחה גדולה וסיפוק מאוד גדול מזה שעבר חוק ההסדרה. צריך להזכיר שלפני חודש אף אחד לא האמין, חוץ ממני, שיש לו סיכוי לעבור. הוא דרמטי והיסטורי", אומר סמוטריץ' בריאיון ל'בשבע'.

מה ההישגים המרכזיים בחוק?

"בהיבט הפרקטי שלו הוא אמור להסדיר, ולא רק למנוע, את ההרס של 4,000 בתים שעננה מרחפת מעליהם. גם בהיבט המוראלי של ההתיישבות – אנחנו משקיעים המון בלוחמה המשפטית המנוהלת נגד ההתיישבות. הנזק של הלוחמה הזאת גדול. יש לחוק הזה היבט אסטרטגי תודעתי מאוד גדול. זה משנה מן הקצה לקצה את ההתייחסות של מדינת ישראל להתיישבות.

"אתה שומע את ההתנגדות של השמאל והם צודקים – החוק הזה הוא התחלה של הסיפוח. פעם ראשונה זה עשרות שנים שהכנסת מחוקקת בעצמה ביהודה ושומרון, ולא דרך המפקד הצבאי. זה סממן של ריבונות. החוק הזה יושב כולו על תשתית שמתייחסת להתיישבות כדבר לגיטימי. המדינה לוקחת אחריות משום שהיא שלחה את המתיישבים. השינויים מאוד דרמטיים".

סמוטריץ' מתייחס גם להיבט נוסף: "החוק הזה מחזיר את ההכרעה לכנסת. כשהשמאל הלך לבג"ץ והפך את ההתיישבות לסוגיה משפטית, אני לא חושב שמה שהיה חשוב זה להרוס בתים במגרון או בעמונה. מבינים שם שמול 450 אלף מתיישבים, זה ממש כסף קטן. האסטרטגיה של השמאל הייתה ניסיון להפוך את הוויכוח על ההתיישבות מוויכוח לגיטימי בין ימין לשמאל, לוויכוח בין עבריינים לבין שומרי חוק. היה כאן מסע של השחרת פנים. באיזשהו מקום החוק הזה מחזיר את הסוגיה לכנסת ולממשלה. הוא אומר, אין כאן שום עניין משפטי. הפיקוח על עתיד ההתיישבות הוא נושא מדיני ואני חושב שבג"ץ יתקשה מאוד להתערב בו".

"ההישג – בזכות המתיישבים"

תושבי עמונה נותרו מחוץ לחוק שהם עצמם היו הדוחפים המרכזיים לקידומו.

"יש צביטה מאוד גדולה בלב, נאלצנו לכך בגלל ההתנגדות של 'כולנו' וחבל לי מאוד. אם הייתי מאמין שאצל כחלון זה משהו אידיאולוגי היה לי יותר קל לקבל את זה, כי אתה יכול לכבד אידיאולוגיה של מישהו אחר גם אם אתה לא מסכים איתה. אבל אני יודע שזה קשקוש. הוא מטפס על סולם פוליטי ציני מלאכותי. כואב לי שהמחיר שתושבי עמונה הולכים לשלם בגלל המשחק הפוליטי הציני הזה הוא כל כך גדול.

"אבל אנחנו בשום פנים ואופן לא מוותרים על עמונה. עמונה תישאר על ההר – נקודה. זה תנאי בסיסי, ונפתלי כבר אמר בישיבת ראשי הסיעות שכל המצב שבו אנחנו מוכנים לוותר על סעיף 7 מתוך אילוץ, זה בתנאי שעמונה נשארת על בסיס נכסי נפקדים שאישר היועץ המשפטי לממשלה ועוגן בקבינט. דרשנו את זה. נפתלי הבהיר בצורה חד משמעית שאם הדבר הזה לא יוכל להצליח ואי אפשר יהיה להשאיר את עמונה על ההר, אנחנו נחזור בחזרה לחוק הקודם שכולל את עמונה. צריך לומר ששני החוקים עדיין על הפרק".

ומה תאמר לתושבי עמונה, עפרה או נתיב האבות, שמבקרים את החקיקה במתכונתה הנוכחית?

"יש קושי גדול מאוד של המתיישבים ולבנו איתם. בזכות הנחישות והמאבק העיקש והצודק שהם ניהלו, היה לנו עוגן כדי להשיג את ההישגים האלה. אנחנו מחויבים גם להם ולא מקריבים אותם על מזבח האידיאולוגיה. כל אחד ואחד מתושבי עמונה, המדינה תיקח אחריות מלאה עליו ועל ביתו ועל השיקום – אף אחד לא יופקר כמו שהיה בעבר. גם זו אמירה והישג אסטרטגי. המדינה לוקחת אחריות ואומרת – אנחנו שלחנו אותם לשם, אנחנו ניקח אחריות. אנחנו מבינים שתהיה תקופה קשה וכואבים את המחיר הכואב שתושבי עמונה יצטרכו לשלם.

"לגבי עפרה, בסיטואציה הזאת אין לה פתרון. אבל גם תושבי עפרה לאורך כל הדרך אמרו שאם בונים את תשעת הבתים מיד במקום אחר ביישוב, זה אמנם אבסורד וכואב, אבל בנסיבות שנוצרו ועם ההישגים המאוד גדולים בחוק - זה יהיה מקובל. בנתיב האבות יש לנו עוד שנה. יש כמה פתרונות בקנה, כולל לחזור לבג"ץ ולומר שמכיוון שהשתנה החוק והמצב המשפטי – אנחנו מצפים ממנו לשנות את פסק הדין. לא הרמנו ידיים ואנחנו מנסים לקדם פתרונות".

האם לא הייתה אפשרות להפעיל יותר לחץ בקואליציה, כדי לכלול את סעיף 7?

"ראש הממשלה מאוד חשש מהחוק הזה בראשית הדרך, אולי גם היום הוא עושה את זה כמי שכפאו שד. אני יודע שנתניהו התנגד מאוד לחוק הזה וחשב שלדעתו ייגרם נזק. אבל מה שהוא מגדיר נזק, אנחנו רואים כיתרון. כי בעצם העולם יבין שחל שינוי ביחס ליהודה ושומרון – שזה לא שטח כבוש, וגם הדיבור כלפי העולם הוא חשוב.

"מעבר לכך, כל עוד העניין היה הכול או כלום – אמרנו או חוק ההסדרה או חוק ההסדרים. ברגע שהשגנו את החוק, אנחנו רוצים לשמור על שלמות הקואליציה כי היא עושה דברים טובים. אבל נדרוש שיקיימו את הכול ואם לא - נדאג להפעיל את כוחנו הקואליציוני ככל שיידרש".

"נילחם כמו אריות בבג"ץ"

גם קריסתו של מתווה נכסי הנפקדים השבוע לא ריגשה את סמוטריץ'. "המתווה חי ובועט ואני מקווה שבקרוב תהיה חלופה של נכסי נפקדים שתהיה אפילו יותר טובה ממה שתוכנן. הוגשו עררים על שתי חלקות, יהיה פתרון אחר", הוא מבהיר.

ומה לגבי החשש שאחרי כל המהלכים וההשקעה, בג"ץ יפסול את החוק שאתם מקדמים?

"אנחנו מייצרים אלטרנטיבות משפטיות למקרה שהחוק ייפסל בבג"ץ. חשוב לציין שאני לא מוכן בשום פנים שהחוק הזה ייפסל. אנחנו עובדים מאוד קשה, גם במסגרת הדיונים להכנת החוק, כדי שזה לא יקרה. נילחם כמו אריות בבג"ץ כדי שהוא לא ייפסל. אני מקווה שהממשלה תגן על החוק או באמצעות היועץ או באמצעות ייצוג חיצוני. הכנסת תגן עליו ואנחנו באופן אישי נבקש להצטרף ולהגן עליו עם עורכי דין מהשורה הראשונה".

ומה אם גם זה לא יעזור? "אם בג"ץ יפסול את החוק, אנחנו צריכים לחוקק את פסקת ההתגברות ולהניח הצעת חוק רצינית להקים בית משפט לחוקה שימונה על ידי המערכת הפוליטית והציבור, וההרכב שלו ישקף את ההרכב החברתי של מדינת ישראל", מסכם סמוטריץ'.