אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: istock

האם שינוי המדיניות בטיפול בגירושין יביא להפחתת שיעור העוני? בעמותת "חיים של טובה" המטפלת מדי שנה בעשרות משפחות במשברים נפשיים סבורים כי ישנו קשר הדוק בין הדברים.

במכתב ששלח יו"ר העמותה הרב נתן שלו לשר הרווחה חיים כ"ץ, קורא הרב שלו לשינוי מדיניות כולל של המדינה בכל הנוגע לטיפול בגירושין, תוך התמקדות במניעת התופעה מראש על ידי סבסוד סדנאות זוגיות וליווי משפחות.

"על פי דו"ח העוני לשנת 2015, שהתפרסם בשבוע האחרון, אחת מכל חמש משפחות חד הוריות נמצאת מתחת לקו העוני, ולולי הסיוע שהמדינה נותנת (תשלומי העברה ומיסים) היו שתי משפחות מכל חמש מתחת לקו העוני", מסביר הרב שלו את המצב ואת הכספים העצומים אותם מוציאה המדינה בכדי להוציא משפחות חד הוריות ממעגל העוני.

הרב שלו מציע להפנות ולו חלק קטן של אותם כספים לטיפולים מונעים, מה שיצמצם לדבריו את תופעת הגירושין, יחסוך כסף למדינה, ובעיקר סבל מיותר מהמשפחות וילדיהן.

הרב שלו מסביר עוד כי מחקרים מראים שתופעת הגירושין רק הולכת וגוברת שכן לילדים להורים גרושים סיכוי גבוה יותר להתגרש בעצמם. "גם אם הליך הגירושין נעשה בצורה מכובדת והוגנת, המשמעות של פירוק יחידה משפחתית היא קשה מאוד, ומקבילה בעוצמתה לפטירת בן משפחה. השלכות הגירושין על הילדים מתבטאות בקשיים נפשיים שונים, נטייה לדיכאון, ירידה ברמת הלימודים, ובאות לביטוי גם בבגרותם: 'ילדי גירושין' משתכרים נמוך יותר מילדים שהוריהם לא התגרשו. ילדי גירושין מתקשים יותר לשמור על מערכות יחסים, ונוטים להתגרש בעצמם יותר מאחרים, ובכך הטרגדיה 'עוברת בירושה' ומונצחת מדור לדור", הוא מסביר.

"יש להפנים כי תופעת הגירושין היא אחת מגורמי העוני, וללא התערבות היא תלך ותגדל, ככדור שלג במורד ההר", מתריע הרב שלו, אך מסביר כי לא מדובר ב"גזירה משמיים".

"במסגרת העשייה השוטפת בעמותת 'חיים של טובה', אנו רואים כי ברוב ככל המקרים הליקויים במערכת היחסים הזוגית התחילו מתחילת הדרך, והלכו והחריפו עם השנים", כותב הרב שלו. "לו היו עוברים סדנת העשרה שמעלה את המודעות לאתגרי הזוגיות ומנגישה את הכלים הטיפוליים, היה ניתן להערכתנו למנוע מקרים רבים של גירושין ולחסוך סבל רב".

לדבריו, כיום שירותי הרווחה בישראל מטפלים באופן מצומצם, בעיקר בהשלכות הגירושין, ואינם מתמקדים במניעת התופעה. זאת על אף שהמשאבים הדרושים לחיזוק משפחה במשבר הם מזעריים לעומת המשאבים הנדרשים לטיפול במשפחה לאחר גירושין.

"אנו סבורים כי נדרש שינוי מהותי בכל הקשור לטיפול בנזקי הגירושין על ידי הגורמים הממשלתיים. דרושה היערכות שמטרתה לטפל בשורש הבעיה, למנוע את פירוק התא המשפחתי ולמגר את תופעת הגירושין, הן באמצעות הנגשת הטיפול הזוגי והטמעתו במערכות השירותים החברתיים, תוך הרחבת הזכאות לטיפול זוגי במידה שתיתן מענה לצורך הקיים בשטח, והן במסגרות העשרה לצעירים לתקופה שקודם הנישואים ולשנים הראשונות של הנישואים.

במסגרות אלו יינתן דגש על נושאי הליבה של הקשר הזוגי, כגון תקשורת בריאה, ניהול קונפליקטים, התמודדות עם פערים בין בני הזוג, נתינה וכד'. מסגרות אלו יאפשרו גם איתור של זוגות צעירים במצוקה, וימליצו להם על טיפול זוגי בשלב מוקדם, שבו הטיפול אפקטיבי יותר ופשוט יותר. קידום תקנות וחוקים בשני מישורים אלו, ישפיע באופן ישיר על צמצום תופעת הגירושין, ויועיל לחברה ולחוסנה", כותב הרב שלו.