שדה תעופה. אילוסטרציה
שדה תעופה. אילוסטרציהפלאש 90

בית משפט גבוה בניו יורק דן בימים אלה בתביעה של יהודייה שומרת מצוות הטוענת כי הנהלת שדה התעופה המרכזי בוושינגטון שבו עבדה הענישה אותה בגין שמירת חגים ושבתות, דבר שאף הוביל לפיטוריה.

הנושא הובא בשבוע האחרון לדיון בבית המשפט האמריקני לערעורים במחוז הרביעי ברי'צמונד, בירת וירג'יניה, ארה"ב. להערכת משפטנים מקומיים, להכרעה במשפט המדובר תהיה השלכות על כל סוגיית אפליית עובדים יהודים ועל חופש הדת בניו יורק.

מדובר ביהודייה שומרת מצוות שטוענת שנענשה על ידי רשות נמל התעופה בוושינגטון בגלל שמירת חג הפסח, לאחר שלא הופיעה בה לעבודה לפני כשלוש וחצי שנים, בחג הפסח תשע"ג. עם שובה לעבודה הודיעו לה מעסיקיה שפרק הזמן של היעדרותה מהעבודה לא סוכם עמם באופן שמקובל בחברה ובשל כך היא תיענש בכך שינכו לה חמישה ימים ממשכורתה כמו שמקובל לגבי היעדרות ללא אישור.

לטענתה היא ביקשה להיעדר בדיוק באותו אופן בו היא נוהגת תמיד לבקש במשך כל 26 שנות עבודתה בשדה התעופה המרכזי בוושינגטון. לדבריה נשללה ממנה הזכות החוקית להיעדר מסיבות דתיות. כתוצאה ממעשה האפליה נאלצה העובדת לבסוף לפרוש בפרישה מוקדמת בחוסר רצון.

עורך הדין החרדי נתן לווין, המייצג את העובדת היהודייה, טען בבית המשפט שהימנעותה של הנהלת שדה התעופה מנתינת מענה לצרכיה הדתיים של העובדת הם בעצם עונש עבורה על כך שהיא נאמנה ליהדות.

השופט ג'יי הרווי ווילקינסון פקפק בנכונות טענתה לפיה התקרית הייתה מבוססת על חוסר נכונות לאפשר לה את דרישותיה הדתיות. לדבריו לרשות שדה התעופה עבר של 26 שנים נקיות מאשמה כמעט לגמרי. אולם עורך הדין לווין טען בדבריו: "אתם יכולים לטעון שיש לכם היסטוריה נפלאה ביחסכם לשחורים, ויש לכם סמנכ"ל שחור בחברה, אך זה לא פוטר אתכם משלילת זכויות אזרחיות בסיסיות".

לווין התעקש על כך שטענתה של הלקוחה שלו מייצגת את כלל העובדים שומרי המצוות בכל מקומות עבודתם. "זהו המקרה הברור ביותר שפגשתי מעודי בו ניתן עונש על כך שאדם לא הופיע לעבודה בשבת או ביום טוב. אם היא נענשה על כך שהיא לא התייצבה בעבודה בימים האחרונים של חג הפסח, שום עובד שומר שבת איננו יכול להיות בטוח שלא יענישו אותו באופן בלתי צודק על היעדרות בשל סיבות דתיות", הוסיף.