העולם אוהב מנהיגות חזקה. אקוניס
העולם אוהב מנהיגות חזקה. אקוניסצילום: פלאש 90

בראיון ליומן ערוץ 7 מתייחס שר המדע, אופיר אקוניס, לתגרה המדינית הנמשכת בין ישראל לארצות הברית וההתבטאויות החריפות בין ראש הממשלה לנשיא האמריקאי אובמה ומזכיר המדינה, ג'ון קרי.

בראשית השיחה עמו נשאל השר אקוניס אם נכונה התחושה שהחרצובות שוחררו וגינוני הדיפלומטיה נעלמו, כעת, כך נראה, הכול פתוח ואפשר לומר את כל מה שלא ניתן היה לומר שמונה שנים. לדבריו האמריקאים "הקדימו אותנו בכמה ימים. זה התחיל באומללות של אי הטלת הוטו ביום שישי, והמשיך נאום שמצרף את ג'ון קרי כחבר כבוד במרצ. זו מדיניות שגויה שהייתה כאן במשך שמונה השנים האחרונות אבל במידה רבה הוחבאה וכעת מתפרצת כהר געש
בנאום שמצרף את ג'ון קרי כחבר כבוד במרצ. זו מדיניות שגויה שהייתה כאן במשך שמונה השנים האחרונות אבל במידה רבה הוחבאה וכעת מתפרצת כהר געש".

לזאת הוא מוסיף ואומר כי בתקופה זו "היו עליות ומורדות, עליות כדוגמת חתימת הסכם ההבנות בספטמבר והיו מורדות עם ההקפאה האומללה שהרחיקה את הפלשתינים משולחן המו"מ ותכנית קרי בסוף שנות 2013 לנסיגה לקוי 67', תכנית הייתי מראשי המתנגדים לה".

על טענתו של קרי לפיה הוא פועל מתוך דאגה לעתידה של ישראל והבטחת היותה גם בעתיד מדינה יהודית ודמוקרטית, וקביעתו שהדבר לא יקרה עם התקדמות מדיניות ההתנחלויות, אומר השר אקוניס כי הוא "מאוד מעריך את דאגתו של קרי ליהדותה של ישראל ולדמוקרטיה הישראלית, אבל אני מציע שידאג לדמוקרטיות מסביב. הוא כמובן לא ימצא כאלה".

"שקר הכיבוש נמשך גם באשמת הימין הישראלי. אני לוקח את האחריות עליי ועל חבריי שבמשך שנים ארוכות לא הדפנו את השקר הזה. אני מנסה להדוף את השקר הזה עוד מימיי כדובר הליכוד - אין כיבוש במולדתנו! אם ישראל הייתה אומרת את זה אחרי 67' השיח הזה לא היה קיים היום".

"נקודה חשובה נוספת שגם אותה לא הזכרנו במהלך עשרים השנים האחרונות וזו שגיאה חמורה בהסברה הישראלית - 97 אחוזים מהפלשתינים חיים תחת שליטת הרש"פ ולא תחת שליטת ישראל. אנחנו לא משתמשים בטיעון הזה מול השקר המתועב של הכיבוש".

כשנשאל אם לא נכון לתבוע מישראל להכיר ברש"פ כמדינה פלשתינית, ובכך לעגן את השלטון הפלשתיני על אותם 98 אחוזים מערביי יו"ש, אומר השר אקוניס כי במדעי המדינה יש חלופות רבות למעמד במרץ 2009 נאמתי את נאומי הראשון בכנסת, וכשאמרתי לחברים שאביע את התנגדותי לשתי המדינות קיבלתי בוז. אמרו לי שאני איש האתמול. כנראה שהייתי איש המחר, כנראה שראיתי את הנולד. לא אתן מדינה לפלשתינים
המדינה. זו יכולה להיות אוטונומיה, אוטונומיה מורחבת, קנטונים, פדרציות וכיוצא באלה. לזאת הוא מוסיף ומזכיר כי המונח 'עם פלשתיני' אינו אלא המצאה ישראלית חסרת בסיס ולמעשה מדובר באסופת שבטים ולא מעבר לכך.

"אני לא מוותר על שומרון, יהודה הגולן וירושלים. זו התפיסה שלי ולשמחתי שותפים לה רבים בציבוריות הישראלית. במרץ 2009 נאמתי את נאומי הראשון בכנסת, וכשאמרתי לחברים שאביע את התנגדותי לשתי המדינות קיבלתי בוז. אמרו לי שאני איש האתמול. כנראה שהייתי איש המחר, כנראה שראיתי את הנולד. לא אתן מדינה לפלשתינים".

"עם לא מוותר על מולדתו ולא מנדב מדינת טרור לאויביו. הפלשתינים הם לא ברי שיח אלא אויב, וצריך להגדיר את זה. מעבר לכך קיימים היבטי הביטחון: האם אנחנו רוצים להעמיד את ילדי תל אביב באר שבע רמת השרון וכפר סבא תחת סכנת ירי ומנהרות? למה אנחנו צריכים זאת? אנחנו מתאבדים? לא. לכן גם מההיבט האידיאולוגי וגם מההיבט הביטחוני אני מתנגד למדינה פלשתינית וצריך לחזור על כך כל העת".

על דבריו של ח"כ יעקב פרי המגדיר את התרחבות ההתנחלויות כמסלול שיוביל לסוף הציונות, אומר אקוניס כי "אפשר להגיד שבניית הקיבוצים על חורבות כפרים ערבים ובניית רמת אביב על חורבות שייח' מוניס עלול היה להביא לסופה של הציונות. אני מעריך את יעקב פרי בעיקר על שירותו כראש השב"כ, אבל אני לא מקבל את התזה הזו. אין שום הבדל בין עליית אנשי תנועת העבודה מעין גב ועמק הירדן לרמת הגולן לבין העלייה לסבסטיה, קרני שומרון עמנואל, חברון או בית אל. זה חלק מהמעשה הציוני. ההתיישבות ביהודה ושומרון היא השלמה של המעשה הציוני שהחל בסוף המאה שלפני הקודמת בהתיישבות עולים מאירופה המזרח ותימן".אין שום הבדל בין עליית אנשי תנועת העבודה מעין גב ועמק הירדן לרמת הגולן לבין העלייה לסבסטיה, קרני שומרון עמנואל, חברון או בית אל. זה חלק מהמעשה הציוני. ההתיישבות ביהודה ושומרון היא השלמה של המעשה הציוני

עוד נשאל השר אקוניס אם כשר המדע אינו רואה חשיבות ביחסים חמים עם מדינות העולם כנדבך הכרחי בבניית המדע הישראלי, ואם מדיניות של הענשת מדינות אירופאיות ואחרות שתמכו בהצבעה נגד ישראל אינה פוגעת בשאיפה זו. "בדיוק להיפך", אומר אקוניס ומוסיף: "העולם צריך אותנו. אם שר המדע הסיני, ההודי, הקוראיני, היפני ואחרים אומרים שרוצים ללמוד מאיתנו איך הופכים לאומת היטק הם צריכים אותנו לא פחות משאנחנו צריכים אותם".

"אנחנו מדברים על שיתופי פעולה בתחומי סייבר מדע טכנולוגיה רובוטיקה ומחקרים פורצי דרך משותפים שרובם מתבססים על המוחות הישראלים, לכן הם צריכים אותנו לא פחות משאנחנו צריכים אותם. אין שום פגיעה ביחסים המקצועיים בינינו לבין העולם. בתקופה שאני שר מדע יש חיזוק קשרים עם מדינות רבות בעולם. אנחנו מציינים את חידוש היחסים עם הדו רוסיה וסין. זה קרה כאשר השמאל האשים את שמיר בבידוד וקרע עם ארה"ב ומדינות העולם. אבל במקרה חידשנו אז את כל הקשרים האלה. העולם מעריך ממשלות חזקות ומנהיגים חזקים שאומרים את האמת שלהם הרבה יותר מהתחמקויות ומכבסות מילים".