חבר סיעת התעוררות על הצעת החוק

הצעת חוק חדשה להפרטה מלאה של מערכת הכשרות הונחה על שולחן הכנסת על ידי ח"כ עליזה לביא (יש עתיד) בתמיכת תנועת התעוררות בירושלים.

על ההצעה חתומים יחד עם לביא גם חברי הכנסת יהודה גליק (ליכוד), אמיר אוחנה (ליכוד) ואלעזר שטרן (יש עתיד).

מדובר בהצעה המבקשת להעביר את הסמכות לקביעת כללי הכשרות מהרבנות הראשית לגופים פרטיים - "תאגידי כשרות".

תאגידי הכשרות יחויבו לפרסם מהם נהלי הכשרות שלהם, מי הסמכות אשר קבעה אותם וכיצד הם אוכפים את כללי הכשרות שלהם. לפי הצעת החוק המועצות הדתיות יוכלו להמשיך ולהעניק תעודות כשרות אולם הבלעדיות על המונח "כשר" תילקח מהן ותהפוך להיות נחלת הכלל.

הצעת החוק צפויה לייעל את מנגנוני הכשרות, לשפר את רמת הכשרות ולהוזיל מחירים כל זאת לצד יצירת מגוון רחב יותר של תעודות כשרות בהתאם לביקוש בישראל.

אלעד מלכא, חבר סיעת התעוררות בירושלים אשר ניסח את ההצעה, מסביר את ההיגיון העומד מאחוריה.

"הכשלים במערכת הכשרות מדוברים בכל מישור: מנהל תקין, כלכלי וערכי כבר שנים רבות. הצעת החוק הזו היא הניסיון המקיף הראשון להתמודד עם הסוגיות דרך העברת הכוח מהממשלה לאזרחים. תפקיד המדינה יהיה לפקח על גופי הכשרות בהיבטים של שקיפות ובקרה ותו לא", מציין מלכא.

לדבריו, "במשך אלפי שנות גלות ייצר העם היהודי מוסדות כשרות וולונטריים שעשו עבודה מעולה ואין סיבה שהיום, כאשר אפשר לשכלל את שוק הכשרות הפרטי ללא גבולות, מדינת היהודים תעצור זאת. אם תתקבל הצעת החוק נצפה למגוון כשרויות רב יותר, להתייעלות גופי הכשרות, להוזלת יוקר המחיה וחשוב מכל: לכשרות בסיסית איכותית יותר".

ח"כ עליזה לביא, יו"ר שדולת עם, דת ומדינה בכנסת, מציינת "הכשרות בישראל הפכה לצערי למערך מסואב ומנופח, הסובל מניגודי אינטרסים מובהקים ביחסים בין מפקח ומפוקח, מהיעדר סטנדרט אחיד של בקרה ופיקוח ובמקרים הקיצוניים גם חשדות לפלילים. כתוצאה מכך אמון הציבור במערכת נשחק בהתמדה, ובהתאמה נשחקים מעמד הרבנות ואיכות הכשרות. בסוף, אנו נותרים גם עם עלויות של מליארדים למשק המשפיעות במישרין על יוקר המחיה, וגם ללא מוצר כשר ביד. נדרשת כאן רפורמה עמוקה מן היסוד והחוק הזה הוא צעד משמעותי בכיוון".