ח"כ בן צור
ח"כ בן צורצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

ועדת הכספים דנה אחר הצהריים (שני) בהצעת חוק שתכליתה למנוע את החרגתם של ישיבות ובתי מדרש מהחוק המקנה פטור מארנונה לבתי תפילה, בתי כנסת, מסגדים וכנסיות.

מדובר בהצעת חוק פרטית שיזמו חברי הכנסת יואב בן-צור (ש"ס) ומנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה) ושנועדה להוסיף הבהרה לחוק שחוקק עוד בכנסת ה- 18 אותו יזם יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), ושמקנה את הפטור מארנונה לבתי תפילה.

מיישום החוק הקיים מתברר שרשויות מקומיות אכן פוטרות מארנונה בתי תפילה, אך ירושלים מחריגה מפטור זה בתי מדרש וישיבות. ההצעה הנוכחית קובעת, כי שגם אם מתקיימים במבנה או בחלק ממבנה של בית כנסת שייעודו העיקרי הוא קיום תפילה, לימודי תורה או שימושים נוספים לצרכים הנובעים מקיום התפילה ולימוד התורה, שאינם בגדר פעילות עסקית, לא תוטל ארנונה או אגרה על המבנה.

ח"כ יואב בן צור אמר בדיון כי "נוצר אבסורד שבית כנסת שגם לומדים בו, כן צריך לשלם ארנונה. אנחנו מבהירים שהחוק לא יפטור פנימיות, כיתות לימוד או חדרי אוכל במבנים של ישיבות, אלא רק מקומות בהם נוהגים גם להתפלל, בתי מדרש שגם מתפללים וגם לומדים בהם. הפטור לא יחול על שאר המרכיבים של הפנימיות או הישיבות".

מי שביקש לעכב את קידום הצעת החוק, היה יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן שטען כי "עיריית ירושלים חלשה תקציבית וסוציו-אקונומית ואי אפשר להפיל עליה כל הזמן עוד ועוד פטורים מארנונה פטורים שאין להם מימון".

ביטן הודיע שהשר לענייני ירושלים, זאב אלקין (הליכוד) פנה אליו בבקשה לעכב את ההצעה והוסיף בעקבות דברים שאמר ח"כ בן-צור, כי לעיריית ירושלים יש הכנסות צפויות ממקורות אחרים, כגון ארנונה כפולה על דירות רפאים. "זה שיש עניינים אחרים שיוסיפו הכנסות לא רלוונטי יש גם ברשויות אחרות מקורות אחרים, אבל פה בירושלים אנחנו כל-הזמן נדרשים לסייע ולשפות אותה בעוד תקציבים. אני מבקש לעכב הדיון בחוק עד שנבדוק את זה. לעת עתה ועדת שרים מתנגדת לחוק והשר אלקין הוא חלק מוועדת שרים".

מנהל אגף שומה וגבייה בעיריית ירושלים, משה לוי ציןן כי "בעקבות התיקון מלפני כשלוש שנים כל בית כנסת שעליו התלבשו בית מדרש וכולל, מקבל פטור מלא, מי שלא מקבל פטור, ישיבות לסוגיהן, שיש שם חלק שהוא בית כנסת מקבל פטור מלא ועל חלקים אחרים פטור חלקי אם משרד הפנים מאשר. המשמעות של הצעת החוק הנוכחית היא הפסד הכנסות לעירייה של כ-35 מיליון שקלים. האולם המרכזי שלומדים בו משמש קודם כל ללימוד. האולם שמשמש בית כנסת פטור באופן מלא ואילו האולם המרכזי שלומדים בו מקבל פטור חלקי".

דבריו של לוי עוררו תרעומת מצד חברי הכנסת, החל מיו"ר הוועדה ח"כ משה גפני, חבר הכנסת היוזם, יואב בן-צור (ש"ס), יעקב אשר (יהדות התורה) ואורי מקלב (יהדות התורה).

חברי הכנסת אמרו ללוי, "בכל בית מדרש מקיימים גם תפילות. בית מדרש הוא גם בית כנסת וכך זה בכל בתי המדרש, בכל הישיבות. ההצעה נוגעת רק לבתי המדרש שבהם מתפללים, כלומר אולם בית כנסת שבו גם לומדים תורה. לא כיתות לימוד, לא חדרי אוכל או מעונות".

ח"כ אורי מקלב, אמר "אין לי ביקורת על אנשי עיריית ירושלים, אך הם יותר מחוייבים לקופה מאשר לבתי כנסיות ובתי מדרשות. ההתנהלות מול בתי כנסת דווקנית מאוד. יש בתי כנסת ממש, שבגלל שלומדים שם מעת לעת או שיש שם גם כולל, לא מקבלים את הפטור מארנונה. מקיזים את הדם של בתי הכנסת, כי גם לומדים שם. כי כתוב בכניסה אליהם 'בית מדרש'. לעומת זאת, בית כנסת שפתוח פעם בשבוע נהנה מפטור מלא. אך בית כנסת שפתוח 3 פעמים ביום לא מקבל כי גם לומדים שם. הצעת החוק הזו מגיעה מתוך המקרים הללו. תתקנו את האבסורד הזה".

מרכז שלטון המקומי באגף התקציבים במשרד האוצר, אריאל יוצר ציין כי "כרגע עיריית ירושלים מתמחרת את החוק ב- 35 מיליון ₪ וכל עוד יש לו עלות תקציבית, אנחנו מתנגדים".

יו"ר הוועדה, ח"כ גפני, קרא בסיכום הדיון ליועצת המשפטית לוועדת הכספים, "לנסח מחדש את הצעת החוק, כך שיהיה ברור שהחוק יחול רק על מקומות התפילה בתוך ישיבות או בתי מדרש ורק על בתי מדרש שיש בהם גם בית כנסת". בנוסף, קרא גפני למנהל אגף השומה בעיריית ירושלים, משה לוי, לשבת עם חברי הכנסת שיזמו את הצעת החוק, יואב בן-צור ומנחם אליעזר מוזס יחד עם היועצת המשפטית לוועדה על-מנת להגיע לנוסח מוסכם שיאפשר את אישור הצעת החוק וקידומה לקראת הקריאה הראשונה.