פרופ' אומן
פרופ' אומןצילום: פלאש 90

הפרופסור ישראל אומן, חתן פרס נובל לכלכלה, מגיב בערוץ 7 להרשעת החייל אלאור אזריה בהריגת מחבל ערבי שביצע פיגוע דקירה בחברון.

"יש כאן שתי בעיות. בוא נתחיל עם הפן המוסרי", מקדים פרופ' אומן, ''אנחנו מתבלבלים כי אנחנו ניגשים לעסק הזה כאילו שזו איזו הריגה או מעשה פלילי רגיל וכאילו שאנחנו נמצאים באזור רגוע ומישהו קם ופתאום הורג מישהו.

"אבל זה לא ככה, אנחנו נמצאים במלחמה, ממש במלחמה מתמשכת. מלחמת העצמאות ואחר-כך מבצע סיני, ששת הימים, יום הכיפורים ושלום הגליל אלה לא מלחמות בודדות שאנחנו חיים בשלום ובשלווה ורק לפעמים כל כמה שנים יש מלחמה, אלא אנחנו במלחמה מתמדת מאז שנות העשרים, ובמלחמה הורגים את החיילים של הצד השני גם אם ברגע זה הם לא מסכנים אותך".

שרון גל: בית הדין דקר את אזריה בגבו

לדבריו גם הריגת אזרחים במלחמה הייתה מקובלת במלחמות העולם, "אנחנו מנסים אמנם לא להרוג את האזרחים וגם זה אגב מודרני כי במלחמת העולם השנייה שהשתתפו בה אירופה, אנגליה וארה"ב וכל מיני אבירי מוסר, הם הרגו אזרחים בלי רחמים, הפציצו ערים כדי להרוג אזרחים ולא הייתה בעיה עם זה, תראה מה היה בהירושימה.

"בוא נקבל את זה שבימינו לא הורגים אזרחים, אבל כאן האויב היה חייל של הצד השני ובמלחמה הורגים חיילים גם אם ברגע זה הם לא מהווים איום".

פרופ' אומן מותח ביקורת על השופטים הצבאיים שמנותקים מהשטח המבצעי, "אנחנו לא מדברים על אירוע אזרחי בשכונת מגורים שלווה, זו מלחמה ובמלחמה צריכים להגיב מהר אין זמן לחשוב האם הוא מהווה איום או לא מהווה איום, ואפילו אם אתה חושב שלא מהווה איום אולי הוא כן.

"השופטים המלומדים האלה יושבים בחדר מחומם ודנים כמה חודשים מה החייל היה צריך לחשוב אבל הוא היה צריך להגיב בתוך רגע".

לטענתו של פרופ' אומן, ארגוני השמאל הקיצוני מנהלים בפועל את מדינת ישראל, "לדעתי זה לא המקרה הראשון שהרגו מחבל אחרי שהוא עשה מעשה חבלה גם כשהוא כבר היה מנוטרל, אבל כאן היה כאן את ארגון בצלם שצילם את העסק הזה.

אמו של אזריה צועקת לעבר השופטים

"ההריגה של המחבל נראית לי בתור אקט של מלחמה, אקט מקובל, זה היה מקובל בכל המעשים הקודמים שגם שם המחבל כבר לא היווה איום ממשי. לצערי אנחנו מרשים לארגונים האלה של השמאל הקיצוני להוביל את הדברים במדינה. גם בעמונה זה לא שהממשלה אמרה שיש בעיה אלא מישהו מ'יש דין' פנה לבית משפט וככה ארגוני השמאל הקיצוני מובילים את המדינה וזה לא ראוי".

פרופ' אומן מסביר כיצד לפי תורת המשחקים, ההרשעה של אלאור אזריה מסכנת את ביטחון המדינה. "השורה התחתונה של תורת המשחקים זה התמריצים שאתה יוצר במהלכים שלך, ומה החלטה כזאת של השופטים אומרת לאזרחים ולחיילים של המדינה ומה זה אומר לאויב. מה שאתה אומר לחיילים - 'אדוני, אל תסתבך, אם אתה נמצא במקום שיש פיגוע אז תברח, לא בגלל הפוגע המחבל או האויב אלא בגללנו שלא תעמוד למשפט, אתה לא צריך להסתבך'".

לדברי פרופ' אומן, משפט אזריה נותן תמריץ לערבים. "נכון שעכשיו זה נחשב מקובל אצל הערבים להיות מחבל או להתאבד אבל בכל זאת יש אנשים שאולי רוצים לחיות וכאן אנחנו יוצרים תמריץ שאם אתה עושה מעשה טרור אתה יכול לירות ואחר כך להרים את הידיים ולא יפגעו בך".

עימותים אלימים מחוץ לקריה