מדד השלום החודשי של המכון הישראלי לדמוקרטיה ואוניברסיטת תל-אביב המתפרסם היום (ג') מוצא כי רוב הישראלים סבורים שיחסו של הנשיא הנכנס דונלד טראמפ יהיה ידידותי יותר מזה של ממשל אובמה.

מחצית מאזרחי ישראל (%49.5), סבורים שיחסו של נשיא ארצות הברית היוצא ברק אובמה לישראל לא היה ידידותי, לעומת 29% שסבורים הפוך.

לעומת זאת, 69% סבורים שיחסו של הנשיא הנכנס טראמפ יהיה ידידותי לישראל. 41% מהישראלים (45% בקרב היהודים) סבורים שהימנעות הממשל האמריקני מלהטיל וטו בהחלטת מועצת הביטחון לגנות את ההתנחלויות נובעת מהיחסים בין ראש הממשלה נתניהו לנשיא אובמה ורק 34.5% סבורים שהדבר נובע מעמדה עקרונית.

רוב משמעותי של הנסקרים (73%) סבורים שתחת ממשל טראמפ, ישראל תוכל להמשיך לבנות בהתנחלויות. רוב קטן (47%) גם סבורים שטראמפ יעמוד בהבטחתו ויעביר את שגרירות ארצות הברית בישראל לירושלים.

ומה לגבי פוטין המקורב לפי הדיווחים לטראמפ? 38% סבורים שיחסו של נשיא רוסיה לישראל הוא ניטרלי, 25% סבורים שהוא ידידותי ו-23% סבורים שיחסו לישראל אינו ידידותי.

מועצת הביטחון ואנחנו

46.5% מהישראלים (53% בקרב היהודים) סבורים שגינוי מועצת הביטחון בנוגע להתנחלויות בחודש שעבר נובע מעוינות לישראל, בעוד ש-32% (28.5% בקרב היהודים) סבורים שההחלטה נובעת מעמדה עקרונית בהתאם למשפט הבינלאומי.

הישראלים חצויים בשאלה האם הצעדים שבהם נקט ראש הממשלה נתניהו בעקבות החלטת מועצת הביטחון כמו שיחת ההבהרה לשגריר ארצות הברית וביטול פגישות וביקורים של ראשי מדינות היתה קיצונית מדי: 41%% סבורים שהצעדים היו שקולים, 11% שהם מתונים ו-38.5% שהצעדים היו קיצוניים מדי.

סיפוח או שתי מדינות

רוב הישראלים (54% ו-58% בקרב היהודים בלבד) לא הסכימו עם אמירתו של מזכיר המדינה האמריקאי קרי בנאומו, כי אם לא יתקיים פתרון שתי המדינות, ישראל תהיה או דמוקרטית או יהודית אך לא תוכל להיות יהודית ודמוקרטית. 50% מהישראלים הסכימו עם אמירתו של השר צחי הנגבי כי סיפוח חד צדדי של יהודה ושומרון יהיה "אסון" (לעומת 32% שלא מסכימים עם האמירה).

59% מהישראלים מתנגדים לרעיון שהעלה הסופר א.ב יהושוע, להעניק לפלסטינים ביהודה ושומרון תעודת תושב כמו לפלסטינים במזרח ירושלים, בכדי לשפר את חייהם ולהפוך אותם בהדרגה לחלק ממדינת ישראל.

סקר "מדד השלום" נערך על ידי פרופ' תמר הרמן מהמכון הישראלי לדמוקרטיה ופרופ' אפרים יער מאוניברסיטת תל-אביב באמצעות מכון המחקר "מדגם" בתאריכים 2-3 בינואר 2017, בקרב 600 מרואיינים המהווים מדגם מייצג.