ח"כ נאווה בוקר
ח"כ נאווה בוקרצילום: יוני קמפינסקי

הנחיות רשות הכבאות להתקנת גלאי עשן במוסדות חינוך אינן מיושמות משום שלא נמצא להן מקור תקציבי, כך עלה היום בדיון ועדת המשנה לכבאות והצלה בראשות ח"כ נאוה בוקר (הליכוד).

ההוראות ניתנו בשנת 2012, ומאז ניתנה מספר פעמים הארכה לביצוען משום שהרשויות המקומיות אינן מסוגלות לתקצב את ההנחיות. ההארכה האחרונה ניתנה באוגוסט האחרון, עד סוף 2018.

יו"ר הוועדה ח"כ בוקר אמרה כי "יש כאן התנערות מצד שלושה משרדי ממשלה – משרדי האוצר, החינוך והפנים. הוועדה תפנה לשלושתם להצביע על מקור תקציבי, על לוחות זמנים ולהודיע לוועדה מי המשרד שלוקח על עצמו את האחריות. נציגי שלושת המשרדים והשלטון המקומי יגיעו לפגישה בלשכתי על מנת לברר את העניין ולהסדירו. זו חכמה קטנה מאד להטיל הנחיות שאין להן מקור תקציבי".

חיים תמם, ראש אגף בטיחות אש בשירותי הכבאות, אמר כי "אם מתחילה שריפה בבית ספר או בגן ילדים, ולא תהיה התרעה, תהיה קטסטרופה". יו"ר הוועדה בוקר הגיבה כי "ברור שדרישות הכבאות מטרתן להציל חיי אדם. הרשויות המקומיות פנו לוועדה על בסיס כלכלי. קשה להן לממן את התקנות. אין להן תקציב".

אברהם חיים, חבר מועצת עיריית ראשון לציון, אמר בדיון: "כדי ליישם את ההנחיות אנחנו גוזרים מחינוך ורווחה. אבל מה יעשו עיריות קטנות? התקנת הגלאים במוסדות החינוך על פי ההנחיות תעלה למעלה מ-10 מיליון ₪ בראשון לציון".

ראובן הרשקוביץ, ראש אגף שפ"ע בראשון לציו, הסביר כי "מדובר בעלויות מטורפות. בראשון יש 340 גנים ו-80 בתי ספר".

יוחאי וג'ימה ממרכז השלטון המקומי אמר כי "לפני שמנחיתים הנחיות צריך לעשות סקר כמה זה יעלה. יש שני מרכיבים – גודל המוסד וגיל המבנה. בקירות ישנים, כשאין תקרה כפולה, הכל יותר יקר. התקנת גלאים בגן ילדים עולה בין 8000 ל-10,000 ₪. בבית ספר בין 50,000 ועד 800,000 ₪ עלות ההתקנה ב"בליך". יש בארץ 18,000 גני ילדים ו-5000 בתי ספר. מאיפה יקחו את כל הכסף לזה?".

קרן גלאון, סגנית היועץ המשפטי ברשות הכבאות, הדגישה כי "על הסוגיה המקצועית אין עוררין. ישבה ועדה ובחנה את התקינה הבינלאומית והוצאנו הנחיות למינימום הכרחי. אנחנו לא רוצים שלילדים לא יהיה איך לברוח מקומה עליונה. אחרי שהסכמנו על רף מקצועי, הסכמנו לפריסה בביצוע. זה תפקידנו. רשות הכבאות אינה גוף מתקצב".

אילנית שושני, נציגת משרד החינוך בדיון, העירה: "הצלע החסרה בדיון היא משרד האוצר. ההערכה התקציבית היא 800,000-מיליארד ₪. כל תקציב משרד החינוך לחידוש מבנים קיימים הוא 50 מיליון בשנה. הפער עצום ולא ניתן להיענות במסגרת בסיס התקציב. גם תקציב הנגישות בחסר עצום. ויש גם התאמת מבנים לתקנים החדשים של פיקוד העורף. הדרישות רבות והכיס חסר".