בניגוד להלכה? בית הדין הרבני
בניגוד להלכה? בית הדין הרבניצילום: נתי שוחט. פלאש 90

בג"ץ ידון מחר (רביעי) בעתירה שהגישה עו"ד בתיה כהנא-דרור, מנכ"לית ארגון 'מבוי סתום', בדרישה למנוע מבית הדין הרבני הגדול בירושלים להפוך אישה, שכבר קיבלה גט לפני כשלוש שנים, לעגונה שוב.

בראיון ליומן ערוץ 7 מספרת עורכת הדין כהנא-דרור על השתלשלות האירוע המוזר:

בשנת 2014, שבע שנים לאחר תאונה הקשה שהותירה את בעלה במצב של צמח, פסק הרכב של שלושה דיינים בראשות הרב אוריאל לביא מבית הדין בצפת, בפסק דין חדשני, באמצעות דרך הלכתית של "גט זיכוי", כי העגונה ש' מצפת תקבל גט מבעלה.

זמן קצר לאחר קבלת הגט, הגיש אדם בשם ראובן כהן מבני ברק, שכלל אינו קשור לזוג, ערעור לביה"ד הרבני הגדול, כנגד פסיקת הדיינים של צפת. כהנא-דרור מציינת וקובעת כי עצם קיומו של דיון בערעור שכזה על ידי בית הדין הוא מהלך תמוה ולא מקובל, שכן אין הליך בחוק או בהלכה המאפשר לאדם זר לערער על גט, ובין השאר מדובר במהלך הסותר את חרם רבינו תם האוסר הוצאת לעז על גט.

כהנא-דרור מציינת כי אותו ראובן כהן טען שבית הדין בצפת טעה בפסיקתו ההלכתית ומשום כך יש לו כוח כנציג עם ישראל וההלכה לערער על הדברים. זאת על אף שבית הדין נועץ במשך שנה וחצי עם גדולי פסיקה והלכה, ביקש מהמעוניינים בכך להעלות טיעונים ואכן דן דיונים הלכתיים מול טוענים שכאלה עד שהגיע להכרעתו. עם זאת ואף על פי זאת הוחלט כאמור לקיים דיון בבית הדין הרבני הגדול בערעורו של כהן.

לדברי עו"ד כהנא דרור בהחלט יתכן שאותו ראובן כהן אינו אלא שליחם של רבנים המתנגדים לבית דינו של הרב לביא, אך גם אם אלה פני הדברים לא כך נפסקות הלכות ולא כך מוכרעים עניינים בחוק הישראלי.

כהנא דרור רואה בעצם קיומו של הדיון פגיעה קשה במעמד ההלכה ומעמד בתי הדין. לדבריה קיים כאן תקדים מסוכן שיערער על ההלכה היהודית, ולא רק על החוק, כאשר כל אדם מהרחוב יוכל להתערב בגיטי נשים שנדונים בין בני זוג, בין אם מעוניינים להתגרש, ובין אם הם במצב כפי שנמצאים בו ש' ובעלה לשעבר.

"כל העניין הוא קשקוש מקושקש ומבזבזים את הזמן של בג"צ", אומרת כהנא-דרור. "קבלת הערעור לא תעלה על הדעת, גם על פי ההלכה. זו פגיעה חמורה בהלכה. לא מערערים אחרי בית דין שפסק".

על מעמדה של האישה בתקופה מבולבלת זו מציינת כהנא-דרור כי היא רשומה כגרושה.

על כל אלה מוסיפה כהנא-דרור ותוהה: "מה המסר של בית הדין לגבי בתי הדין האזוריים? שאסור לדיין להיות עצמאי, לעזור לנשים ולחדש ולעדכן לפי הנסיבות החדשות? הרי מה שקרה כאן היה התייחסות לטכנולוגיות הרפואיות המתפתחות הקיימות שמאפשרות להשאיר אדם כזה כצמח שנים רבות, וצריך לתת פתרון לסיטואציה החדשה. זה מסר חמור עבור רבנים".

עוד היא מעירה ואומרת כי "כשיש חשש עיגון, לאורך הדורות מצאו את הפתרון ולא ייצרו עגונה, כפי שקורה עכשיו. הקלו כדי למנוע עיגון וכאן בית הדין מבקש להפוך את הקערה על פיה". להערכתה בג"צ יעצור את המגמה של בית הדין הגדול, ולצערה לא נותרה ברירה אלא להוביל את הדיון מהזירה התורנית הלכתית אלא הזירה המשפטית.

לקראת סוף השיחה עמה נשאלה כהנא-דרור אם היא חשה במגמה נמשכת הנמתחת מפסילת גיורי רבנים מוכרים ונכבדים בחו"ל ועד לפסילת הגט במקרה זה. "יש כאן מגמה של לקיחת מונופול של 'אנחנו נחליט ונקבע', מגמה של החמרה יותר ויותר והסתגרות יותר ויותר, מגמה של חוסר היענות למציאות הקיימת וראיית העם היהודי כמכלול שפרוס גאוגרפי והיסטורי. זו מגמה מאוד חמורה".

את דבריה חותמת כהנא דרור בהבעת צער על הצורך להביא את הסוגיה לפתחו של בג"צ, אך לדבריה "ניסיונות להעמיד את בית הדין הרבני מעל לכללי הצדק הטבעי, מעל המוסר וההלכה הם ניסיונות שחבל שהם קורים בכלל".