רחל עזריה
רחל עזריהצילום: דוברות הכנסת

ועדת הכלכלה דנה היום (שני) בנושא עלות הכשרות למשק, לבקשת ח"כ רחל עזריה (כולנו) שמתחה ביקורת על המונופול של הרבנות הראשית על מערכת הכשרות בירושלים.

"מאז שאנחנו עוסקים בנושא מגיעים אלינו סיפורים מסמרי שיער", סיפרה עזריה. ''אחת הפניות היא של חנות לממכר צעצועים לאירועים שקיבלה קנס 2000 ש''ח על הצגת החנות כבית אוכל כשר, בגלל שמכרה סוכריות בהכשר הבד"ץ. לאחר שערער קיבל קנס של 4000 ש''ח''.

לדבריה, ככה מתנהל מונופול. "המונופול הזה יקר לנו. על פי הדוח של משרד האוצר, שהוא דו"ח מאוד שמרני, העלות של הכשרות היא 600 מליון ש''ח לשנה. עלויות נוספות של הכשרות הן כפל כשרויות. בואו נבדוק כמה כשרויות יש על הסודה שמחולקת פה. שלוש כשרויות, למה צריך שלוש כשרויות על מים וגז?''.

עזריה פירטה כי העלות הכשרות של הרבנות למשק היא 2.8 מליארד ש''ח בשנה. ''אז אם על כל מוצר ישנן שלוש כשרויות, העלויות גבוהות בהרבה ובלי סיבה. זאת הכבדה על הציבור בישראל. אנחנו ב'כולנו' עוסקים בהורדת יוקר המחיה ופירוק מונופולים, ועל זה בדיוק הצעת החוק שלי. פירוק מונופול הכשרות, להפוך את הרבנות לגוף רגולטורי עם ועדה שיושבת במשרד לשירותי הדת, כמו משרד הבריאות, שהמדינה מפקחת על קופות החולים, אבל יש מספר אופציות ויש תחרות.

''מחירי המזון בישראל יקרים בישראל ביחס למדינות ה-OECD, ולא יתכן שהציבור יישא בעול הזה", הדגישה ח"כ עזריה.

במהלך הדיון תקפו ח"כ עליזה לביא וח"כ אלעזר שטרן (יש עתיד) את הח"כים החרדים על רצונם, לדבריהם, לשמר את מונופול הכשרות בידי הרבנות הראשית.

"חייבים להוציא את הרבנות מהצלחת", אמרה ח"כ עליזה לביא. אל הוויכוח הסוער הצטרף חבר הכנסת שטרן: "מי אתם שתקבעו לנו מה לאכול", תהה.

ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) פנה לאנשי הרבנות: "אני אומר לכם את זה בתור אדם שאוכל מזון כשר, בסוף התוצאה היא שתהפכו ללא רלוונטיים לציבור, אתם כבר פחות ופחות רלוונטיים לחלקים בציבור".

ח''כ אורי מקלב (יהדות התורה) אמר לחבר הכנסת שטרן: "אתה לא תקבע לרב שלמד שנים איזה תותים להכניס לבתי המלון בישראל. בשביל זה יש רבנות והיא תקבע".

ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) הוסיף כי "הרבנות מונופול כשם שלביטחון פנים יש מונופול ולעניין הבריאות בישראל יש מונופול. אולי נפרק גם אותם? יש כאן צביעות", אמר.

יו"ר סיעת הבית היהודי, ח"כ שולי מועלם רפאלי, שיזמה חוק להקמת רשות לענייני כשרות, אמרה בדיון, "במרוצת השנים הצטברו בעיות מטורפות במערך הכשרות של הרבנות הראשית ובהתאם קמו כשרויות אלטרנטיביות משום שיש חלקים בציבור שלא סומכים עליה. זה לא יכול להמשך ככה. חייבים ליצור ניתוק בין המשגיחים למושגחים. יש להקים רשות כשרות תחת המשרד לשירותי דת. היא זו שתכשיר את המשגיחים, תעסיק אותם ותפקח על עבודתם".