פרקליט המדינה, שי ניצן
פרקליט המדינה, שי ניצןצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

פרקליט המדינה שי ניצן ומנהל מחלקת העררים בפרקליטות המדינה, יניב ואקי, מתייחסים במאמר מיוחד המתפרסם הבוקר (רביעי) למשמעות הקשה של התמשכות ההליכים הפליליים.

המאמר נכתב בהקשר לפרק ב' בספר חבקוק, במסגרת מיזם לימוד התנ"ך היומי 929.

"ניהול מהיר של משפט פלילי תורם לחקר האמת. כאשר לא מאבדים זמן מצטמצמים החשש והסיכון לאבד ראיות..., סיומו של ההליך בסמוך לקרות ההתרחשות הפלילית, מאפשר להגשים את המטרות העיקריות של המשפט הפלילי – הרתעה, גמול ומניעה – סמוך ככל הניתן לעבירה... יש בכך כדי לתרום תרומה לאפשרויות השיקום של כל הצדדים המעורבים...", כותבים השניים.

לדבריהם, "למימד הזמן יש השפעה הן על עניינו של נפגע העבירה והן על החשוד בעבירה. ניהול משפט מהיר והבאתו לסיום, בסמוך ככל האפשר לקרות ההתרחשות שבעטיה נדרשת העמדה לדין בפלילים, מונעים עינוי דין לנאשם, מצמצמים פגיעת לוואי מיותרת לאדם שטרם נקבעה אשמתו ומחזקים את אמון הציבור במערכת".

"קיומו של משפט הוגן ומהיר יש בו גם כדי לצמצם את המתח הנפשי בו שרוי נאשם במהלך ניהול משפט נגדו וכן את הסטיגמה החברתית הנלווית לתהליך בירור אשמתו; כך גם מתקצרת תקופת אי הוודאות בה הוא שרוי", הוסיפו ניצן וואקי.

"מוכרת היא המימרה לפיה 'צדק דחוי הוא צדק שנשלל' (justice delayed is justice denied). לא ניתן להפריז בחשיבותו של משפט מהיר... בעוד שלחבלי משיח, כמו 'הרה תקריב ללדת' (ישעיהו כו, יז), ישנה תכלית המקדמת את התוצאה המיוחלת, נראה כי 'חבלי צדק' במערכת המשפטית מחבלים לא פעם בצדק עצמו ופוגעים בתחושת הצדק ובאמונה של הציבור שנעשה צדק".