הנשיא אובמה
הנשיא אובמהצילום: רויטרס

ד"ר אמילי לנדאו, חוקרת בכירה וראש פרויקט בקרת נשק וביטחון אזורי במכון למחקרי ביטחון לאומי אומרת לערוץ 7 כי ממשל טרמאפ יהיה חייב לתקן את הנזקים האדירים שהותיר אחריו ממשל אובמה.

"אם מסתכלים היום על מאזן ההרתעה בין ארה"ב לאיראן ישנה תופעה מדאיגה", מעידה לנדאו, ''למעשה יכולת ההרתעה של איראן מול ארה"ב נמצאת במגמת עלייה ואילו היכולת המקבילה של ארה"ב במגמת ירידה. זה מצב מאוד מדאיג".

לדבריה, אובמה המשיך בעקביות ללכת עם הראש בקיר, "במשך 18 חודשים, בעקבות הצגת הסכם הגרעין וחוסר הרצון של ממשל אובמה להתמודד עם איראן שממשיכה לבצע שורה של פרובוקציות גם באשר להסכם כמו ניסויים של טילים בליסטיים בניגוד להחלטת מועצת הביטחון, המשך נוכחות מוגברת בסוריה, שורה של אירועים במפרץ מול הצי האמריקני, העברת נשק שובר שוויון לידי החיזבאללה, כל אלה הן פרובוקציות שארה"ב לא הגיבה להן או ניסתה להמעיט בערכן המאיים מחשש שעימות עם איראן ידחוף את איראן לצאת מהסכם הגרעין ומבחינת ממשל אובמה זה נתפס כמשהו חשוב למורשת שלו והוא לא רצה שמשהו יסכן את המורשת הזאת".

ד"ר לנדאו סבורה שממשל טראמפ ישנה את הגישה ויתקן את הנזקים, "טראמפ כבר אמר פעמים רבות שזה ההסכם הכי גרוע שיש, אלא שהיום האופציה לבטל את ההסכם לא כל כך טובה כי איראן כבר קיבלה מיליארדי דולרים וכל בעיה שתתגלה מהרגע שיבטלו את ההסכם תיוחס לביטול ההסכם.

"אבל יש הרבה מה לעשות מבלי לבטל את ההסכם, אפשר לעבור על הסעיפים ולעמוד על מימושם, להעמיד את איראן מול ההפרות שלה ולהבהיר לה שזה לא יתקבל יותר. צריך להזכיר שאיראן הפרה את האמנה להפצת נשק גרעיני וקיימה בניגוד להסכמות מגעים והסדרים סודיים עם הסוכנות לאנרגיה אטומית. איראן לא עשתה שום דבר כדי להוכיח שהיא הולכת לכוון של שיתוף פעולה ויש לאיראן כיום תכנית להפעלת אלפי צנטריפוגות מתקדמות שתופעל מהרגע שיפוג תוקף ההסכם בעוד מספר שנים.

"לכן צריך לשנות את הרטוריקה ולשדר לאיראן שארה"ב מפסיקה לפחד שאיראן תצא מההסכם. לראות איך אוכפים את ההסכם הזה כולל פיקוח במתקנים צבאיים כך שיש הרבה מה לעשות. טראמפ הביא לתפקידי המפתח שלו דמויות שיש להן גישה מאוד ריאלית כלפי איראן כך שאני מאמינה שהדברים ישתנו".