מנהרות הראל
מנהרות הראלצילום: יוסי זמיר, פלאש 90

מנהרות הראל בכביש 1 נפתחו הבוקר (שישי) לתנועת כלי רכב, ביטלו את העלייה המיתולוגית לקסטל וצפויות לקצר את זמן הנסיעה בין ירושלים לתל אביב ל-35 דקות בלבד.

המנהרות הן באורך של כ-850 מטר כל אחת ונחצבו בהר מתחת לרכס הראל.

במקביל נפתח הבוקר לתנועה גם גשר מוצא הדרומי שיבטל את סיבוב מוצא המסוכן. הגשר המקביל (הצפוני) מירושלים לתל אביב נפתח לתנועה לפני מספר חודשים. מדובר בשני גשרים מקבילים באורך של כ-900 מטר כל אחד, החולפים מעל עמק מוצא.

בשלב הראשון ייפתחו לתנועה במנהרות הראל ובגשר מוצא החדש שני נתיבים מתוך שלושה. בחודשים הקרובים עם השלמת העבודות ייפתחו לתנועה שלושת הנתיבים של המנהרות, הגשרים והכביש החדש, ותורגש הקלה משמעותית בזרימת התנועה בדרך לירושלים וממנה.

מנהרות הראל
מנהרות הראלצילום: דוברות המשטרה

חומר החציבה והעפר הרב שהוצא במהלך כריית מנהרות הראל, מוחזר ושימש למילוי וואדי ארזה, הנמצא מזרחית למנהרות ומהווה חלק מפרויקט שדרוג הכביש שעלותו נאמדת ב-2.5 מיליארד שקלים.

גשר מוצא יתחבר בעתיד לכביש 16, המקודם בימים אלה על ידי משרד התחבורה, ויהווה כניסה נוספת לדרום הבירה. זאת, בנוסף לכביש 9 המוביל לצפון ירושלים ולרכבת החשמלית המהירה, שתחבר את בירת ישראל לגוש דן, בתוך 28 דקות. בנוסף לכך, משודרג כביש 38 משער הגיא לבית שמש והישובים שמסביבה.

משרד התחבורה וחברת נתיבי ישראל פתחו עד היום לתנועה מלאה את קטע הדרך בין שער הגיא לחמד. הקטע שנפתח מאפשר נסיעה לאורך 10 קילומטרים ברצף, בכביש בעל שלושה נתיבים, לכל כיוון.

עבודות שדרוג כביש 1, בין שער הגיא לירושלים, מתבצעות כיום במלוא המרץ. במסגרת הפרויקט נסלל כביש חדש בטוח יותר בעל שלושה נתיבים לכל כיוון, תוך ביטול סיבובים חדים, עליות תלולות והוספת שוליים רחבים בצדי הדרך. התכנית כוללת הקמת מערכת מסועפת של גשרים ומנהרות וכן שלושה מחלפים חדשים, בנווה אילן, חמד והראל.

דגש מיוחד ניתן להיבט הנופי והאקולוגי. באזור שער הגיא הוגבה הכביש מעל המפלס הקיים, כדי לשמור על הנוף הייחודי. בקטע שבין שער הגיא לשורש הוקם גשר אקולוגי למעבר בעלי חיים הגדול ביותר בישראל. באזור ישנם עשרות סוגים של בעלי חיים. עם השלמת עבודות הגשר יוכלו לראשונה בעלי החיים להתאחד בין שני עברי הכביש.