לשכת גיוס
לשכת גיוספלאש90

ועדת המשנה לכוח אדם ולמשאב האנושי בצה”ל, בראשות ח"כ אמיר אוחנה (הליכוד), קיימה היום (רביעי) דיון בנושא מיצוי פוטנציאל הגיוס לצה"ל.

סא"ל קרן קרוגר בן-נתן, ראש ענף תכנון ומחקר באגף כח האדם בצה"ל, סקרה את נתוני הגיוס בפני חברי הוועדה.

שיעור הגיוס המשוקלל של גברים ונשים עומד היום על כ-65% מפוטנציאל הגיוס, וצפוי לרדת עד 2020 באחוז נוסף, כאשר לשם השוואה, בשנת 1990 הוא עמד על כ-75%. מקרב הגברים כ-28% מפוטנציאל הגיוס אינם מתגייסים, וכ-41% מקרב הנשים.

נתוני הנשירה מצה"ל לשנת 2016 עומדים על 14.6% מבין הגברים המתגייסים ו-7.4% מבין הנשים המתגייסות, כאשר לשני המינים הרוב המוחלט מתרחש אצל חיילים וחיילות אשר אינם שייכים ליחידה כלשהי (כלואים, עריקים וכאלה שאינם משובצים).

סא"ל בן נתן אמרה כי "גיוס לכל היה ויישאר הערך שלנו. עיקר הנשר מתרחש בתחילת השירות, ובעיקר באוכלוסיות שהן על סף הגיוס. אנחנו נלחמים ומתעקשים עד הקצה על כל אחד שאנו סבורים שיכול לשרת, אך לא תמיד הם מסתדרים עם המסגרת".

סא"ל בן נתן פירטה לבקשת הוועדה גם על נתוני הגיוס של אוכלוסיות שונות והמהלכים להגברת אחוזי הגיוס שלהן: בדואים, דרוזים, נוצרים, עולים חדשים, יוצאי אתיופיה, חרדים, מתנדבים ועוד.

פיני גנון, מהאגף הביטחוני-חברתי במשרד הביטחון סיפר, "יש תחתיי רכז לכל אחת מארבע קבוצות – בדואים בצפון, בדואים בדרום, מוסלמים ונוצרים. היום הם מפעילים 12 קבוצות נוער, ומאז כניסת שר הביטחון והמנכ"ל החדשים הם שילשו את תקציבי ובשנה הבאה יהיו לי 37 קבוצות, מהם ארבע לנוצרים ושלוש למוסלמים". בדיון נחשף גם כי עומדת להיפתח מכינה קדם צבאית של חצי שנה שתהיה משותפת לנוצרים ויהודים.

"יש מספר חסמים בגיוסם של בני המיעוטים: קיצוץ תקני הקבע שהפחית את ראיית הגיוס כפלטפורמה של הכנסה ארוכת שנים, וכיום הסיכוי להישאר לקבע הוא אחד לשמונים. חסם נוסף הוא היחס מהחברה לאחר השחרור, שיכול לעודד או לדכא הבאת בני משפחה אחרים להתגייס. בצבא הם עטופים ובחממה אבל לאחר השחרור היחס ממשרדי הממשלה ומהחברה פועלים לרעתנו. עוד חסם הוא בדיקות ביטחון מידע שמביאות צעיר להמתין חצי שנה ואף שנה עד שיידע אם יאפשרו לו להתגייס", אמר גנון.

לבסוף פירט גנון על חסם אחרון, מנהלי בתי ספר אשר מסרבים לאפשר לו להיכנס ולדבר עם הצעירים. "יש יותר פתיחות אצל המוסלמים מאשר הנוצרים, לחלק מבתי הספר המוסלמים אני מצליח להיכנס אבל לאף בית ספר נוצרי לא. יש 38 תיכונים בדואים ואני נכנס רק ל-19, על בסיס קשרים אישיים שלי".

יפתח גיא, סגן מנהל מינהל חברה ונוער במשרד החינוך הבטיח לסייע לגנון בפעילותו ולאפשר את כניסתו לבי ספר נוספים.