בדרך אל האמת. ח"כ נורית קורן
בדרך אל האמת. ח"כ נורית קורןצילום: מרים אלסטר. פלאש 90

בתום מאבקים פנים מפלגתיים שגבו ממנה גם מחיר פוליטי, תעמוד חברת הכנסת נורית קורן בראש ועדה שתעסוק בפרשת ילדי תימן מזרח ובלקן.

ביומן ערוץ 7 התייחסה חברת הכנסת קורן לצפוי מדיוני הוועדה. לדבריה החשיבות המרכזית של הקמת הוועדה היא בעצם קיומו לראשונה של דיון על ידי חברי כנסת "ובתמיכת ראש ממשלה אמיץ ביותר, נתניהו. זה שהנושא של ילדי תימן יטופל בכנסת מראה על מידת האחריות שהמדינה לוקחת על הפרשה הכאובה הזו. לכן עמדתי על כך שהוועדה תוקם בכנסת עצמה. היו שלוש ועדות טיוח שלא אמרו את האמת וסגרו את הפרשה בלי לבדוק את המסמכים".

"היעד הוא חקר האמת, להפגיש בין בנים אבודים למשפחות. אמנם רוב ההורים הלכו לעולמם אבל האחים קיבלו צוואה לחפש את האחים האובדים", אומרת קורן המונה את יעדיה של הוועדה שהיום (שני) ייקבעו חבריה, "למצוא חומרים שלא היו בפני הוועדות, לעבור על הפרוטוקולים, לקבל תלונות חדשות, כי אמנם היו כאלה שהעידו בשנות התשעים, אבל יש משפחות שרק כעת הבינו שהם חלק מהפרשה ורוצים לתת את הסיפור שלהם ולנסות לאתר את האחים שלהם".

עוד היא מציינת כי הוועדה תצטרך לעשות מאמץ ולאתר חומרים מארכיונים פרטיים, מעמותות, מאגודות כדוגמת הסוכנות וגורמים נוספים שטיפלו בשעתו בנושא העולים. "נראיין אנשים ונזמן לתת עדות, וגם נגיש הצעות חוק", היא אומרת ומזכירה את הצעת החוק שהגישה להחריג את פרשת ילדי תימן מחוק האימוץ המונע כעת את פתיחת תיק האימוץ בידי בני משפחה שאינם הילד המאומץ עצמו.

עוד היא מספרת על המקרה של יהודה קנטור שאותו הצליחה היא עצמה להפגיש עם בני משפחתו בזכות מאגר ה-DNA שהוקם. "בהתחלה הוא לא רצה להיבדק אבל שכנעתי אותו להיבדק ומצאנו את המשפחה שלו. הוא ידע שהמסמכים בתיק האימוץ שלו לא היו כשרים ולא היו בהם פרטים מלאים חוץ משם האם, ללא שם משפחה ופרטים נוספים. בעזרת המאגר מצאנו אותו. יש עוד מקרים ואנחנו שומרים על פרטיותם".

"חשוב מאוד שכמה שיותר ילדים מאומצים יבואו להיבדק", אומרת קורן ומוסיפה: "מצד שני אני עוזרת למאומצים לפתוח את תיק האימוץ שלהם כשהשירות למען הילד לא מקל עליהם לפתוח את התיקים".

ערך נוסף שקורן מוצאת בסיום הפרשה הוא בכך שלילדים הסבורים שנמסרו לאימוץ ברצון, יתברר סוף סוף שלא כך היא המציאות. "יש כאלה שחושבים שהמשפחה שלהם שכחה אותם ומסרה אותם לאימוץ ושלא חיפשו אותם. פתאום העולם משתנה ומתברר להם שיש להם משפחה והדברים לא פשוטים. אני נפגשת עם המשפחות שבאות להיבדק, ולא אחת ההורים אומרים לי שהם רק רוצים לדעת שהילד חי ושטוב לו ושיידע שלא מסרנו אותו לאימוץ ואנחנו מחפשים אחריו. מגיעות למשפחות הללו התשובות על כך".