בעקבות דחיית המתווה, הממשלה תקים יישוב חדש לאנשי עמונה. הפינוי בעמונה
בעקבות דחיית המתווה, הממשלה תקים יישוב חדש לאנשי עמונה. הפינוי בעמונהצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

כוחות גדולים של צבא ומשטרה הגיעו אתמול (רביעי) החל משעות הבוקר המוקדמות ליישוב עמונה שבבנימין. הדרך ליישוב נחסמה עוד קודם לכן, בצהרי יום שלישי, ובמהלך הלילה נחסמו כל הכבישים באזור כדי למנוע הגעת תומכים נוספים למקום ולאפשר תנועה מהירה של הכוחות. בתוך היישוב הבינו התושבים כבר במהלך יום שלישי כי למחרת בבוקר הפינוי יתחיל.

זרם התומכים שבאו לחזק את התושבים גבר, תוך שרבים מהם צועדים שעות רבות ברגל במטרה להגיע ליישוב. התומכים הרבים הגיעו בעקבות קריאת מטה עמונה, קריאה שחזרה על עצמה בימים האחרונים ונמשכה גם במהלך יום שלישי ובלילה שבין שלישי לרביעי.

הלילה האחרון עבר על התושבים במתח גדול. חלק מהמשפחות ניצלו את השעות האחרונות כדי להוציא את הילדים מהיישוב ולמנוע מהם את מראות ההרס. כמה משפחות פתחו את בתיהן לקבלת התומכים הרבים שהגיעו לחזק, לתמוך ולהשתתף במאבק. תושבים אחרים הכינו ארוחות ענק לצעירים שהגיעו לאחר צעידה ארוכה וממושכת.

"מקווים שזה הגירוש האחרון"

במהלך הלילה הארוך ניסו התושבים להביא לדחיית הפינוי לפחות עד להכרעת בג"ץ בעתירה לפסילת מתווה עמונה. התושבים העריכו אמנם כי הסיכויים לדחיית העתירה אינם גבוהים מאוד, אולם ביקשו לפחות לתת את ההזדמנות לאפשרות של יישום המתווה ומעבר לאתר החלופי ללא התנגדות. לאורך כל הלילה נמשכו מגעים שונים, בין היתר בסיועם של פוליטיקאים ואנשי ציבור, אך לפנות בוקר כבר ברור היה שתחילת הפינוי היא עניין של שעות ספורות בלבד.

ההמתנה המתוחה נמשכה גם בשעות הבוקר המוקדמות, וזמן קצר לפני השעה 11 בבוקר החל הפינוי בפועל, כאשר אוטובוסים ועליהם מאות שוטרים הגיעו ליישוב והחלו בכיתור הבתים.

תושבי היישוב הבהירו לאורך הימים האחרונים כי יתנגדו לפינוי, אך יעשו זאת באורח פסיבי בלבד ובלי להרים יד על שוטרים וחיילים. רב היישוב עמונה, הרב יאיר פרנק, אף פרסם מכתב לתושבים ובו שרטט את הגבולות של המאבק והמחאה. "כפי שהודענו ופרסמנו פעמים רבות – לא ננקוט באלימות חלילה במהלך הגירוש. לא נרים יד על חייל ועל שוטר. לא אנו, ולא כל הבאים לתמוך בנו. גם אין לנו יומרה שבכוחנו, וממילא ברצוננו, למנוע את הגירוש וההרס", כתב הרב פרנק.

עם זאת, הרב פרנק הבהיר כי הפינוי לא יתבצע באופן עצמי, אלא תוך התנגדות ומחאה. "חובתנו התורנית, המוסרית והאזרחית לומר ולבטא לכל באי עולם את האמת, ולמחות מחאה נמרצת על הגירוש הנפשע שמדינת ישראל החליטה לעשות בנו. לצעוק צעקה גדולה וזעקה מרה שישמעו מסוף העולם ועד סופו, זעקתה של ארץ ישראל וזעקתו של כל העם היהודי לדורותיו. בתקווה ובתפילה כי יהיה זה הגירוש האחרון. מחאה זו תתבטא בכך שלא נצא מבתינו ברצוננו, על הרגליים, אלא יצטרכו לשאת אותנו ולנתק אותנו בכאב מארצנו".

למרות הקריאה, עם כניסת כוחות הביטחון ליישוב לביצוע הפינוי, נזרקו אבנים לעבר השוטרים. המשטרה השתלטה באופן מהיר על מיידי האבנים והאירוע נפסק. לטענת המשטרה, שוטרים אחדים נפגעו בעיניהם מחומר בלתי מזוהה. במהלך הפינוי נזקקו שוטרים ואזרחים לטיפול רפואי. כמה מהם אף פונו לבתי החולים הדסה הר הצופים ושערי צדק בירושלים. לטענת המשטרה, אחת השוטרות נפצעה באורח בינוני. כל יתר הנפגעים, שוטרים ואזרחים, נפגעו באורח קל בלבד. גם אלו שפונו לבתי החולים שוחררו בתוך זמן קצר. אחד משוטרי מג"ב סירב לבצע את פקודת הפינוי זמן קצר לאחר תחילתו, וזכה למחיאות כפיים מצד תושבים ותומכים.

נכון לשעת סגירת הגיליון, בשעות הערב של יום רביעי, נותרו בעמונה מאות מהתומכים שבאו ליטול חלק במאבק. מרבית המשפחות פונו מבתיהן, אולם צעירים רבים נותרו ביישוב במטרה להמשיך את ההתנגדות. קבוצה משמעותית מתבצרת בבית הכנסת של היישוב, אחרים התמקמו במקומות אחרים ברחבי היישוב. כוחות צבא ומשטרה ממשיכים במשימת הפינוי.

"רוצים לבנות מחדש בעמונה"

תמר ניזרי, תושבת היישוב עמונה, סיפרה בריאיון לערוץ 7 על התחושות הקשות, זמן קצר לפני שהחל הפינוי בפועל. "הצלחנו פעמיים להרים מאבק גדול. נצא מכאן בראש מורם, ואם זו הפעם האחרונה שמגרשים יהודים והורסים יישוב - אז זה ניצחון שלנו במאה אחוז", אמרה נזרי למראיין, בני טוקר.

נזרי הביעה אופטימיות לקראת העתיד, אך מנגד תקפה את החלטת הדרג המדיני שלא להמתין לפסיקת בג"ץ ולא לתת הזדמנות אמתית למתווה: "בימים הקרובים אנחנו הולכים למדרשת עפרה. מה יהיה אחר כך אני לא יודעת, אבל אנחנו רוצים לחזור לעמונה לבנות מחדש. אני מאמינה שהמתווה ישים וחוק ההסדרה עם הסעיף הרטרואקטיבי גם ישים. לכן אני אופטימית. לצערי, בכל השבועות האלה המשחק היה מכור, אבל האמנו. עכשיו אין ספק שאנחנו מאוכזבים מממשלת הימין, מבנימין נתניהו, נפתלי בנט, איילת שקד ואלקין. זה קרה במשמרת שלהם והם היו יכולים לשנות".

הפינוי ארך שעות ארוכות ונמשך אל תוך הלילה. במהלכו, סמוך לשעה שש בערב, הגיעה לתושבים בשורה קשה נוספת. התקווה שניתן יהיה עוד לחזור להר עמונה במסגרת מתווה נכסי הנפקדים נגוזה, לאחר ששופטי בג"ץ פרסמו את החלטתם לפסול את המתווה. ההחלטה, שהתקבלה בדעת רוב של השופטים סלים ג'ובראן ויורם דנציגר ונגד דעתו החולקת של השופט ניל הנדל, פסלה את צו השימוש בנכסי נפקדים ואסרה על המדינה לתפוס את החזקה בחלקות הקרקע שנועדו ליישוב תושבי עמונה ולהקצות אותן לתושבי היישוב.

בעקבות פסילת המתווה, הודיע אתמול ראש הממשלה על הקמת צוות שיקדם הקמת יישוב חדש, כפי שהבטיח למתיישבי עמונה לפני כחודש וחצי. הצוות יכלול את נציגי המתיישבים, עוזר שר הביטחון לענייני התיישבות וראש הסגל של ראש הממשלה, ויחל את עבודתו באופן מיידי כדי לאתר את המיקום המתאים, גם לאנשי עמונה.