עיכוב. נתב"ג
עיכוב. נתב"גצילום: יוני קמפינסקי

רשות האוכלוסין וההגירה עיכבה אתמול (רביעי) לתשאול קצר בנתב"ג את סגנית נשיא הקרן החדשה לישראל ג'ניפר גורוביץ'. גורוביץ' הגיעה לישראל כדי להשתתף במפגש מועצת המנהלים של הקרן.

ב"הארץ" דווח הבוקר מפי גורוביץ', כי היא עוכבה בנתב"ג במשך כשעה וחצי ועברה שלושה תשאולים שונים, בהם התבקשה למסור פרטים על פעילות הקרן והמימון שהיא מעבירה לעמותות ישראליות. זוהי הפעם הראשונה בה מעוכב בנתב"ג גורם בכיר בהנהלת הקרן.

גורוביץ' הוסיפה וטענה כי המתשאלת החזיקה מולה מסמך ובו מידע רב לגביה, וכי אחת המלים שהופיעו במסמך בצורה מודגשת היתה BDS, תנועת החרם נגד ישראל.

"היא שאלה מה הקרן החדשה לישראל עושה ואמרתי לה שאנחנו מממנים ארגונים בחברה האזרחית בישראל ומתנגדים ל–BDS. היא שאלה אותי את מי אנחנו מממנים, ואז ביקשה ממני להמתין בחוץ", סיפרה.

אחרי שעוכבה עידכנה גורוביץ' את אנשי הקרן בתשאולים שעברה, ואלה ביקשו מעורכת הדין גבי לסקי לפנות לרשות ההגירה כדי לברר מדוע גורוביץ' עוכבה. במקביל, פנתה גם נשיאת הקרן החדשה לישראל טליה ששון לרשות ההגירה, וביקשה לברר מה הרקע לעיכוב. גורוביץ' ציינה כי התשובה שקיבלה ששון היא שהעיכוב נובע מסיבות ביטחוניות.

נשיאת הקרן החדשה לישראל, עו"ד טליה ששון, מסרה "העיכוב של בעלת תפקיד בכיר בקרן החדשה — וראש הפדרציה של סן פרנסיסקו לשעבר — בכניסה לישראל הוא מעשה חמור של הפחדת פעילה חברתית בגלל פעילותה למען ישראל והחברה הישראלית. ממשלת ישראל בראשות נתניהו רודפת פעילי זכויות אדם ישראלים כבר זמן מה, וכעת המדיניות הזו מופנית גם כלפי יהדות התפוצות. מעצרי ראווה כאלה לא ירתיעו את הקרן החדשה לישראל, עובדיה והארגונים הנתמכים על ידה מלהמשיך לפעול למען השלום, סיום הכיבוש והצדק חברתי בישראל".

רשות האוכלוסין וההגירה מסרה בתגובה כי הנוסעת "עוררה את חשדם של בקרי הגבול, הועברה לתשאול קצר ושוחררה. בסך הכל התעכבה כשעה. לא ברור מהיכן נלקחו העובדות הלא מדויקות המוזכרות בכתבה, לאור העובדה שלא הוזכר נושא ה–BDS וכי לא זו היתה הסיבה לתשאול".