קלפי בחירות
קלפי בחירותצילום: אריה מינקוב

ועדת הפנים בראשות ח"כ דודי אמסלם (הליכוד) התכנסה היום (שלישי) לישיבה חגיגית לציון יום כינון הכנסת, במסגרת אירועי "כנסת צעירה" בהם לוקחים תלמידים וסטודנטים חלק מרכזי בפעילות הפרלמנטרית.

הישיבה עסקה בהקדמת גיל הבחירות לכנסת לגיל 17, ולצדו של יו"ר הוועדה ח"כ אמסלם ניהלה את הדיון התלמידה אלמוג בן משה מנתניה.

"שיתוף בני נוער וצעירים במה שקורה בכנסת הוא ערך חשוב לדמוקרטיה. אתם תגיעו לכאן הרבה יותר מהר ממה שנראה לכם", אמר אמסלם.

בן משה, שהיה היו"ר בפועל של הדיון, אמר כי "זכות הבחירה היא אחת מהזכויות החשובות שניתנות לפרט. יש זכות בחירה מגיל 17 לרשויות המקומיות מ-2003. מאז הכנסת ה-15 הועלו הצעות להקדים גם את גיל הבחירה לכנסת. יש כאן אפליה של בני נוער בגלל דעות קדומות. נקבע באמנת זכויות הילד של האו"ם שיש לתת משקל ראוי לדעותיו של הילד. זכות הצבעה בגיל 17 תביא להתעניינות באקטואליה, והמעורבות האזרחית של בני נוער תגבר".

חוקר מרכז המידע והמחקר של הכנסת אמר בדיון: "בראשית המאה ה-20 גיל ההצבעה ברוב המדינות היה 21. זה היה גם גיל הגיוס. רק במלחמת העולם השניה ירד גיל הגיוס ל-18, ובעקבות כך ירד גם גיל ההצבעה. ישראל הייתה יחסית חלוצה, ומהקמתה גיל ההצבעה בה היה 18".

אלמוג בן משה השיב: "בני 17 מקבלים רישיון נהיגה. כלי רכב הוא כלי רצח, אבל הם לוקחים על עצמם אחריות גדולה. הם מודעים לסכנה, ומבינים את האחריות הכרוכה בנהיגה".

התלמיד טל רחמים מאפרת: "אנחנו מבקשים מנדט. כוח לנוער. לשים את בני הנוער על השולחן. בני ה-16 ייצגו גם את בני ה-15-16. תנו לנו כוח להביא לידי ביטוי את התפיסה שלנו. בני הנוער מספיק אחראים לעבוד, להוציא רישיון נהיגה, לעשות בגרויות ופסיכומטרי, שזה בחירה לחיים. בני הנוער היום מאד מודעים לזכויותיהם ולחובותיהם. הם מראים רצון לשינוי. הנוער פעיל גם בתוך המפלגות וגם בתנועות נוער ובמועצות נוער. הם מנסים להגיע לעשייה בכל דרך".

אורלי עדס, מנכ"לית ועדת הבחירות המרכזית: "אם הייתי ח"כית, שכנעתם אותי, אבל ההצעה להקדים את גיל הבחירות היא פוליטית, לא שאלה מקצועית. לכן אני לא נוקטת עמדה. אם הכנסת תחליט, אנו נפעל בהתאם. הורדת גיל הבחירה ל-17 תוסיף 132,000 בעלי זכות בחירה וכ-228 קלפיות. זוהי תוספת של 2.18% לבעלי זכות הבחירה. התיקון יידרש לתקן 3 סעיפים בחוק".

הדרה רוזנבלום ממשרד החינוך אמרה כי "היום קבוצה רחבה של בני נוער אכפתית ומתעניינת. זה לא בא לידי ביטוי בתקשורת כי זה לא מביא רייטינג. בעקבות הורדת גיל ההצבעה ברשויות המקומיות פתאום ראשי העיר התחילו לבקר בכיתות י"א-י"ב. גם שמו את נושא הצעירים במרכז וזה הוביל למשאבים נוספים. חוק הרשויות מחייב שבכל רשות יהיה מנהל יחידת נוער שירכז את החינוך הבלתי פורמלי".