ציפיות נמוכות. טראמפ ונתניהו בבית הלבן
ציפיות נמוכות. טראמפ ונתניהו בבית הלבןצילום: רויטרס

ציפיות זה שם המשחק. תשאלו את דני דיין, קונסול ישראל בניו-יורק, ללא ספק איש ימין אבל ממקום מושבו רואה דברים שלא רואים מכאן.

"פגישה ראשונה בין ראש הממשלה לנשיא חדש בארצות הברית זו פגישה חשובה בהחלט", הוא אומר, אבל רמת התקוות בעיניו חרגה מההיגיון. "שמעתי מהארץ טענות כאילו ב‑21 בינואר היו אמורים להשתנות סדרי עולם. אני מציע לכולם להיכנס לפרופורציות ולהיות מציאותיים".

ומי מציאותי אם לא נתניהו. ראש הממשלה בא לוושינגטון, כך על פי עדותו מקורביו, בעיקר כדי ללמוד את הנשיא החדש וכיצד להתנהל נכון מולו. בעיקר כדי לשמוע ופחות כדי להשמיע. לא שנתניהו לא העביר שום מסר. אין ספק שאדם שהשקיע חלק ניכר מחייו המדיניים בעיסוק והתרעה מפני איראן ידאג להציג את עמדתו בוודאי כשנוחת בבית הלבן נשיא שזה אחד הנושאים הקרובים ללבו.

אבל בנושאים כמו הפלשתינים או ההתיישבות, ראש הממשלה בהחלט מוכן להסתפק בלענות לשאלות ולא בלהעלות רעיונות חדשים. אמנם במסיבת העיתונאים השניים מילאו אחר הציפיות והתייחסו גם לסוגיה הפלשתינית, אולם ספק כמה נפח הנושא קיבל בשיחה שנערכה בתוך החדר הסגור. הרמזים שמגיעים מהממשל האמריקני, לפני הפגישה וגם לאחריה, הם שהממשל החדש יהיה יותר ידידותי בעניין הבנייה ביו"ש, כל עוד היא תיעשה בגדר הסביר ובגושי ההתיישבות. בבית הלבן גם לא מתעקשים על פתרון שתי המדינות, וגורמים אמריקניים אף אמרו לי השבוע שטראמפ אמנם רוצה מאוד לפתור את הסכסוך הישראלי-פלשתיני, אך הגישה שלו לעניין היא שצריך לעשות זאת יד ביד עם ישראל, ולא באמצעות דחיקתה לפינה.

זאת הסיבה שנתניהו היה מאוד נינוח בישיבת הקבינט שהתקיימה ביום ראשון האחרון. הישיבה נועדה לתת לשרים אפשרות להביע עמדה ולהשפיע על מה שיאמר נתניהו לנשיא האמריקני בפגישה הראשונה בין השניים, זו לפחות האמתלה שבה כונסו. נתניהו הרבה לחייך, ענה בסבלנות לכל טענה ונמנע מכניסה לעימותים, שגם לא היו מהסוערים שידע. הוא רצה לתת לשרים תחושה שהוא מקשיב ומפנים. בפועל, הוא ידע שבישיבה אחרת שנערכה כמה ימים לפני כן הוא כבר קיבל את כל המידע, ואפילו הייתה לו שבת שלמה לגבש לעצמו עמדה ברורה.

השרים שחררו קיטור, אבל הבינו ששום דבר משמעותי לא יצא מזה. המאמץ של סביבת ראש הממשלה ושל גורמים בכירים בבית הלבן להנמיך ציפיות מפגישת נתניהו וטראמפ, החל עוד לפני ישיבת הקבינט וליווה אותנו לאורך כל השבוע האחרון. נתניהו מבחינתו יוצא מהפגישה עם טראמפ כשהפת, לפחות כפי שהוא רצה לאפות אותה, מצויה בסלו. האם בקואליציה שלו כולם רוצים לטעום מהמאפה הזה? ספק גדול.

השגריר יעבור, השגרירות לא

אחד הנושאים שהעסיקו את המערכת הישראלית לקראת עידן טראמפ הוא השגריר האמריקני החדש שאמור להגיע לכאן בקרוב – דיוויד פרידמן, ובעיקר הדיבורים על העברת השגרירות מתל אביב לירושלים.

גם כאן, אם למישהו היה ספק, נתניהו לא מתעקש על המעבר לבירה. אפשר אפילו לומר שלהפך, לפחות על פי דיווחים מהימנים מאוד שהגיעו לאוזנינו דווקא מן הצד האמריקני. גורם בממשל טען השבוע באופן נחרץ כי טראמפ כבר הביע נכונות אמיתית לעשות את הצעד המדובר, אבל חזר בו כשקיבל רמזים מסביבת נתניהו שהעיתוי בעייתי ושהנושא יכול להידחות. כמובן שבסביבת נתניהו לא רק מכחישים, אלא אפילו פרסמו באחרונה הודעה שמנסה להזים את הטענות, ועדיין אם לא יהיו הפתעות, המקסימום שיקרה בזירה הזאת הוא שהשגריר החדש יעבוד מהקונסוליה בירושלים, בזמן שהשגרירות עצמה תישאר בתל אביב.

כל הסימנים מעידים על כך שהממשל לא מתכנן שינויים מרחיקי לכת כמו זה. תנופת הבנייה והשיפוצים בשגרירות האמריקנית בתל אביב שהחלה כבר בחודש שעבר, לא מעידה על הכנות לקראת נטישת המבנה או מכירתו, אלא על שיפור התנאים לעובדיו הקבועים. אותם עובדים ככל הנראה לא צריכים לחשוש שהנסיעה שלהם למקום העבודה תתארך משמעותית ותכלול מעבר בכביש תל אביב-ירושלים.

מצד שני פרידמן עצמו לא רוצה להשתמש בדירת השרד שבה התגורר דן שפירו בהרצליה, אבל חשוב לציין שיש לו בית בירושלים, ולכן הדבר לא מופרך. ישיבה של השגריר בירושלים, בלי שינויים מבניים או משמעותיים אחרים, היא מעין פשרה שתעבור בלי לעורר תגובות בינלאומיות.

במקביל, בימים האחרונים נרשמו בארצות הברית ניסיונות לעצור את המינוי של פרידמן. ארגונים יהודיים המזוהים עם השמאל בארצות הברית הם אלו שמניעים את המהלך, אותו מובילה שדולת ג'יי סטריט שהותקפה בעבר בחריפות על ידי פרידמן. ג'רמי בן עמי, מנכ"ל השדולה, הסביר כי "הלהט והמזג של השגריר המיועד פרידמן לא מתאימים לתפקיד שאליו נבחר. צריך לנהוג שם בדיפלומטיות ולא להדליק להבות". לטענת בן עמי, "חשוב שהישראלים יבינו שכ‑75 אחוזים מהיהודים האמריקניים לא תומכים בטראמפ, אבל יש לציין שאנחנו עדיין לא יודעים את העמדות שלו לגבי הסכסוך הישראלי-פלשתיני. אנחנו מחכים לראות אם ילך לכיוון של המתנחלים או ילך בדרך הרציונלית וההגיונית".

המחוקקים שמקורבים לשדולת השמאל היהודי הבהירו כי יש להם ספקות לגבי התאמת התנהלותו של פרידמן למדיניות שעליה הצהיר עד כה הנשיא טראמפ וכי הם יבררו אותם בשימוע בסנאט. אז נכון שהשימועים לא בדיוק מפילים מינויים, אבל מעניין יהיה לראות האם לאחריו יתבקש השגריר החדש למתן התבטאויות והצהרות, לפחות בתקופה הקרובה.

ליבני טובה ליהודים

רגע לפני שיצא לארצות הברית נחתה על נתניהו מתנה גדולה. אחרי ששלח את דני דנון לאו"ם, בצעד שנתפס בהתחלה כבלתי הגיוני והתברר דווקא כמוצלח, נפלה לידיו כפרי בשל הזדמנות לשלוח אל דנון גם את אחד הקולות הקולניים ביותר באופוזיציה, חברת הכנסת ציפי לבני.

בסביבתה של לבני משדרים עסקים כרגיל. הודעה שיצאה מטעמה הבהירה כי לא קיבלה שום הצעה רשמית, אבל באחרונה היא נועדה לפגישה צפופה עם גוטראש בניו-יורק, שלדברי דיפלומטים באו"ם עסקה בדיוק בעניין הזה.

נתניהו ישמח לראות את לבני יוצאת לאו"ם. מצד אחד זה מחליש את האופוזיציה שלו. מצד שני, מדובר בדוברת רהוטה שתייצג את ישראל בצורה טובה, גם אם נתניהו והיא חלוקים בערך בכל דבר שני. על הרקע הזה, אפילו הוא הופתע כשלדבריו בפתח ישיבת הממשלה התפרצה השרה רגב שהתנגדה למינוי.

ההצעה של מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטראש, שיש לו היכרות מוקדמת עם לבני, היא אות כבוד לישראל. מעולם לא שימש ישראלי כתת מזכ"ל האו"ם, למרות שיש מספר רב של מכהנים במשרות דומות בארגון. גם לבני רואה זאת כך, אין ספק. ותתפלאו, גם נתניהו שותף לאותה תפיסה. נכון שההצעה עלתה על השולחן בין היתר בעקבות סיכול המינוי של סלאם פיאד, ראש הממשלה הפלשתיני לשעבר, לתפקיד שליח האו"ם בלוב. אבל בניגוד להערכות המוקדמות, לא בטוח שהמינוי של לבני בשם עקרון השוויון המעושה של האו"ם, יפתור את בעיית פיאד. ניקי היילי, השגרירה החדשה של ארצות הברית באו"ם, התנגדה למינוי גם כי מדובר באדם שארצו אינו חברה בארגון. היא יצאה נגד העיקרון, ולא נגד פיאד עצמו.

ישראל מתקדמת בשנים האחרונות בשקט בשקט, ופורצת דרכים שהיו חסומות בעבורה בארגון האומות המאוחדות. דני דנון עשה כמה צעדים חשובים, ועיקר הפעילות מתרכזת כעת בקידום מועמדותה של ישראל כחברה שלא מן המניין במועצת הביטחון באו"ם בסבב הבא. אם לבני תהיה שם בתפקיד בכיר, זה רק יועיל לקידום המהלך. סביר להניח שאם ההצעה תונח על השולחן באופן רשמי, תתקשה חברת הכנסת לסרב לה. ממקום מושבה באופוזיציה היא יכולה רק לזעוק להחלפת נתניהו. כתת מזכ"ל היא תוכל להשפיע על סוגיות בינלאומיות. תודו שזה נשמע הרבה יותר טוב.

לתגובות: [email protected]