חוג התנ"ך בבית הנשיא
חוג התנ"ך בבית הנשיאצילום: מארק ניימן/לע"מ

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, ורעייתו נחמה, אירחו הערב (ראשון) את חוג התנ"ך האחד עשר במיזם 929, המציע קריאה בתנ"ך מזווית חברתית ישראלית.

המפגש הוקדש לתחילת הקריאה בספר תהילים, ועסק בנושא "והיה כעץ שתול על פלגי מים" – שירת האדם של תהילים.

רגע מרגש במיוחד היה כאשר ראש המיזם הרב בני לאו העניק לנשיא המדינה את ספר התהילים עם פירושו של הרב עדין שטיינזלץ.

לאחרונה החל שיתוף פעולה של המיזם יחד עם הרב שטיינזלץ שהחליט לפרסם את כלל הפירוש לתנ"ך ע"פ קצב 929. המטרה היא שלומדי המיזם ילמדו ע"פ פירושו של הרב שטיינזלץ שסיים רק לאחרונה את פירושו לספרי התנ"ך.

סמוך לכך אושפז הרב שטיינזלץ בעקבות אירוע מוחי בו לקה. הרב לאו העניק את ספר התהילים המבואר שיצא כעת לנשיא והביע בדבריו תפילה להחלמתו המהירה.

"מבחינות רבות ספר תהילים הוא הספר הנוכח והנראה ביותר בחיי היומיום גם שלנו המשתייכים לציבור החילוני", אמר הנשיא ריבלין "תהילים נגלה כמעט מכל פינה מכיסאות ההמתנה בקופות החולים ועד ספסלי האוטובוס בנסיעות הבוקר, מבתי העלמין ברגעי זכרון ואבל ועד למתפללים ולמתפללות הממלמלים את מילותיו הנצחיות מול הכותל המערבי, כותל הדמעות".

"גם מי שאינו בקיא בתוכנו של ספר תהילים מבין את מהותו. הוא מבין כי מילותיו הן שער לשיחה בלתי נגמרת בין אדם לאלוהיו, בין אשה לאלוהיה", המשיך הנשיא.

"אכן, ספר התהילים מתייחד בכך שבו האדם מדבר אל האל ולא האל אל האדם. זהו ספר שנכתב מלמטה למעלה. קשת הרגשות האנושית כולה מצויה בו", הוסיף ריבלין.

"אנחנו חיים תחת שטף מילים. רעש בלתי נגמר. בזבוז הגובל לעיתים בזילות. לעומת זאת, לשונו המדויקת, הממעטת, של המקרא, מופת של עושר תוכני ולשון מצומצמת, עומדת בניגוד גמור לחיינו היום. ספר תהילים מזדהר מכלל כתבי הקודש כיהלום מלוטש, בצמצום שבו, בדיוק שבו, בדקדוק הפנימי של שפת השיר", חתם ריבלין, "הלוואי ונדע גם אנחנו לקמץ ולדייק בדיבורנו, לא רק כדי שישתייר אוצר הדיבורים שלנו. אלא כדי שנזכור, שיש במילותינו טעם והמילים הן אף פעם לא רק מילים".