מבצע צוק איתן
מבצע צוק איתןצילום: דו"צ

תא"ל (מיל') יחיעם ששון, לשעבר ראש המטה ללוחמה בטרור במועצה לביטחון לאומי, אומר לערוץ 7 בעקבות פרסום דו"ח המבקר על מבצע צוק איתן, כי הסבב הבא יהיה קשה יותר והוא יגיע.

"מטריד אותי שכולם מתבשמים מהשקט והפריחה היום בדרום אני שומע גם את המנהיגות המדינית ואת ראשי הצבא וראשי היישובים", מציין ששון. "אין לי ספק שהשקט הוא דבר טוב ונכון אבל צריכים לומר את האמת בצורה ברורה, השקט הזה הוא בעצם הלוואת זמן בשוק השחור של הטרור האיסלאמי עליה נשלם ריבית רצחנית תרתי משמע. היום אנחנו נהנים מהשקט אך בצד השני יש היערכות התכוננות והתחמשות לסיבוב הבא שללא ספק יגיע".

"אין לי ספק שגם בצד שלנו נערכים ואני מאמין לחלוטין ברמטכ"ל ובאלוף פיקוד הדרום אבל צריך לזכור שארגון החמאס שנמצא בצד השני הוא מעבר לארגון טרור אלא ארגון כמעט צבאי עם יכולות בלתי רגילות לפגוע בעורף של מדינת ישראל. לכן צריך להעצים את היוזמה וההפתעה כערך עליון במידה ונכנס לסיבוב הבא", קובע ששון.

לדבריו מדינת ישראל פעלה בצוק איתן כמדינה נגררת ואיבדה את גורם ההפתעה, "הנקודה שעולה בין השורות בדו"ח המבקר שאותי מטרידה מאוד היא שאנחנו נכנסנו למבצע תחת הכותרת נגררים ולא יזמנו את המבצע. התחלנו אותו כמו הבריון בשכונה שמרגיש צורך להגיב מייד כשקורה משהו. בצוק איתן מדינת ישראל וצה"ל היו יכולים להגיב בעיתוי המתאים תוך הפעלת יוזמה ובהפתעה כאשר את עיקר המטרות משיגים בשעות או ביום יומיים הראשונים. ברור שלאחר שהתחיל התהליך של ירי וירי חוזר כל אותן מטרות שמבחינתי הם ראשי ארגון החמאס גם בדרג המדיני והדרג הצבאי היו כבר מתחת לאדמה והיה קשה לפגוע בהם".

"אני הייתי רוצה לראות מבצע מהסוג הזה כאשר בשעות הראשונות מחוסלים כל אותם ראשי החמאס ורק לאחר מכן ננקטות פעולות צבאיות. היה ניתן להשיג את אפקט ההפתעה ולו הפתעה מקומית שהייתה יכולה לשנות את המערכה הזאת מכפי שנראתה", מציין ששון.

תא"ל במיל' יחיעם ששון מצטרף לביקורת הקשה על תהליכי קבלת ההחלטות בקבינט בזמן צוק איתן, "אני מתרשם גם מניסיוני שהקבינט נכון למבצע צוק איתן היה גוף פורמלי ולא ממש אפקטיבי כאשר את עיקר ההחלטות קיבלו ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל כמובן בשיתוף של השב"כ, בלי לקיים תהליכים מאוד מסודרים של קבלת החלטות. זה חשוב שהקבינט יהיה גוף שיוצר איזונים - גם להחלטות של ראש ממשלה וזה לא קרה. אני לא רוצה לרמוז לשום כיוון אבל מדי פעם מגיעים לקבינט אנשים בזכות קומבינות פוליטיות בלי שיש להם יכולת להבין או לקבל החלטות".

בהמשך דבריו משווה ששון את קבלת ההחלטות ב"צוק איתן" לקבלת ההחלטות במלחמת לבנון השנייה, "לצערי ואני אומר את זה בדם ליבי בתחום הזה שאנחנו מדברים עליו לא ממש מפיקים לקחים. בזמנו הוקמה המועצה לביטחון לאומי ולהערכתי ולהבנתי המועצה לביטחון לאומי עדיין לא נמצאת במעמד שראוי שהיא תהיה בו בעיקר ביכולת ההשפעה שלה, למרות שלאחרונה נעשו ניסיונות בעיקר בממשק שבין המועצה לביטחון לאומי וצה"ל ממשק שהיה תמיד בעייתי. המועצה לביטחון לאומי בהחלט אמורה להציג תפיסות או רעיונות אסטרטגיים שהם לאו דווקא מקבילים או דומים למה שמציג הצבא, והקבינט ובראשו ראש הממשלה אמורים להחליט".

ששון משווה את הפתעת המנהרות להפתעה במלחמת יום כיפור, "המנהרות אכן היוו הפתעה לפחות בחוסר המוכנות שלנו לתת להם תגובה הולמת מראש, זה מזכיר את מלחמת יום הכיפורים כשהופתענו מטילי הסאגר וההיקף שלהם. ענין המנהרות הוא קריטי וממשיך להיות איום שצריך לטפל בו ואני מבין שהוא מטופל בצורה ראויה".