לחשוב מחדש על המציאות. מתניה גבריאלי באחד הסרטונים
לחשוב מחדש על המציאות. מתניה גבריאלי באחד הסרטוניםצילום: באדיבות 'צבר'

פרודיה על השיר 'גבעת התחמושת' שבה מוצגת בצורה משעשעת וכואבת כאחד מסירות נפש של שוטרים בפינוי גבעת עמונה, כמו גם דמותו של שופט בג"ץ חביב ששר "עוד לא הרסתי די" - הם רק שניים מהסרטונים המוצלחים של חבורת הסאטירה 'צבר', שבימים אלה חוגגת שנה להקמתה.

"צינור ההסברה העיקרי עובר היום דרך הרשתות החברתיות, בעדיפות למדיה משעשעת, בצורה קלילה וויזואלית", מתאר בועז אלברט תושב יצהר, הוגה הרעיון. "אנחנו רוצים להעביר את הציבור למקום של חיפוש התנהלות ציבורית אחרת, כזו שקשורה לזהות היהודית ובסופו של דבר יותר נכונה. הכעס שיש בציבור על ההכרעות הערכיות של בג"ץ, שמחייבות את כולנו בצורה שרובנו לא היינו רוצים לחיות בה, הוא דוגמה לכך שהציבור רוצה לשנות, אבל הוא לא יודע לאן לזוז. אנחנו רוצים לכוון אותו להרהר מחדש בשאלות שמתעוררות", מסביר אלברט.

יוצרי 'צבר' משתייכים לקבוצת תלמידי הרב יצחק גינזבורג ופועלים לאור משנתו, בין השאר בתנועת 'דרך חיים' השואפת לשינוי מהותי במדינה. "הכלי הזה מביא לידי ביטוי בין השאר את הרצון הזה", מוסיף בועז, שמסביר כי כדרכה של סאטירה היא ממחישה סיטואציות בצורה מוקצנת ומוגזמת, אבל מדובר באבסורדים שהתרגלנו לחיות איתם. "אחד הסרטונים המצליחים שלנו היה בהקשר להוראות הפתיחה באש. כשאתה מביא את זה בצורה מוחשית וויזואלית, אנשים נשארים פעורים פה ולא מבינים איך מצב כזה מתרחש במציאות. זה דבר שקשה להמחיש במאמר דעה או בריאיון, ויותר קל לעשות זאת בסרטון קליל".

סרטוני 'צבר' עוסקים ביחס לבית משפט העליון, מעמד הקרקעות ביהודה ושומרון, האפליה נגד יהודים בהר הבית ועוד. 30 סרטונים כבר ראו אור במהלך השנה החולפת, וזכו למאות תגובות מפרגנות. "יש תגובות שאנשים שלא מסכימים עם המסר וזה בסדר גמור. סאטירה אמורה להכאיב קצת, אז לפעמים כואב לאנשים וזה בסדר. אנחנו רוצים להמשיך להתרחב ולגעת בכל נושא שלדעתנו זקוק לתיקון".

בדף הפייסבוק של 'צבר' יש כבר קרוב למיליון צפיות, וסרטוני היוטיוב צברו 150 אלף צפיות. חלק נוסף ובלתי מבוטל מהצפיות בסרטונים של 'צבר' עובר דרך קבוצות הוואטספ, אלא שאת מספר הצופים בערוץ הזה אין דרך לאמוד. גם אתרים כמו ערוץ 7, כיכר השבת וסרוגים מעלים את הסרטונים המוצלחים. למרות ההצלחה הגדולה היוצרים מקפידים שלא לוותר על האני מאמין שלהם ולא לגמגם במסרים, ומאידך להשתמש בלשון נקייה ולא לרדת לרמות נמוכות. ועם כל זה – מתברר שזה עדיין מצחיק.

האיש והשחקן מאחורי שלל הדמויות המתחלפות הוא מתניה גבריאלי, בוגר בית הספר למשחק של 'תורת החיים', ותושב יצהר אף הוא. "מעבר להיותי הפנים של הפרויקט הזה, אני גם שייך ליוזמה עצמה", הוא מגלה. "זה קצת מביך. יוצא לא פעם שאנשים ניגשים אליי ברחוב, גם במקומות שלא הייתי מצפה, אבל זאת שליחות ואני גם נהנה מזה".

מתניה מסביר שתחום המשחק והקולנוע חזק מאוד בהעברת מסרים. "אפשר להגיע איתם למקומות רחוקים, אל קהלים שבדרך כלל לא נחשפים לזה. קשה להם עם כל מיני אמירות, אבל בדרך הזאת זה עובר בצורה חלקה. זה גם מרכך את המסר וגם גורם לצופה להסתכל עליו מזווית אחרת. אנשים אומרים לי 'אם היית מעביר את המסר בכל צורה אחרת, הייתי כועס עליך'. בצורה הזאת הם מוכנים לשמוע ולפעמים אפילו לקבל".