ח"כ עליזה לביא
ח"כ עליזה לביאצילום: הדס פרוש. פלאש 90

משלחת של 6 חברי כנסת תצא ביום רביעי לדיאלוג בין-פרלמנטרי (P2P) ראשון עם בית הנבחרים הצ'כי.

זהו הפרלמנט השני בעולם (בנוסף לבונדסטאג הגרמני) עמו מקיימת הכנסת דיאלוג כזה.

במשלחת ישתתפו חברי כנסת ממגוון סיעות הבית: עליזה לביא (ראש קבוצת הידידות ישראל-צ'כיה וראש המשלחת), ענת ברקו, יגאל גואטה, מיקי לוי, נחמן שי ויפעת שאשא-ביטון.

לבקשת המארחים, התבקשו חברי הכנסת לחלוק מהידע שלהם בנושאי ביטחון פנים, מאבק בטרור וסייבר. נושאים אלה עומדים במרכז סדר היום הציבורי לקראת הבחירות הצפויות במדינה בחודש אוקטובר.

במסגרת הביקור שייארך יומיים ייוועדו חברי הכנסת גם עם יו"ר בית הנבחרים הצ'כי, יאן המאצ'ק, ראש ועדת הביטחון של בית הנבחרים, רומאן ואנה, ומנהל הסוכנות לביטחון לאומי, ייז'י לאנג.

יו"ר הכנסת, יולי יואל אדלשטיין ויו"ר בית הנבחרים הצ'כי, ז'אן האמאסק, הודיעו במשותף על הקמת מתכונת הפעילות של פרלמנט מול פרלמנט (P2P) במהלך ביקורו האחרון של האמאסאק בכנסת, בנובמבר 2016.

היו"ר אדלשטיין ציין כי "פרויקט של שיח בינפרלמנטרי הוא דרך מצוינת לדון בנושאים המשותפים לשני הפרלמנטים ולפתח אותם בכיוונים שונים ומגוונים".

ראש המשלחת ח"כ לביא הוסיפה כי "עמידתה העקבית של צ'כיה לצידה של ישראל בפורומים בינלאומיים מדגישה את עומק המחוייבות והקשר בין המדינות. הנסיעה הזו היא מרכיב חשוב בהידוק היחסים המבוססים על ערכים ואינטרסים משותפים, ובהם המאבק בטרור, באנטישמיות, בהגירה ועוד נושאים".

צ'כיה נחשבת לאחת מידידותיה הקרובות של ישראל באירופה, והיא משתייכת למועדון המצומצם של מדינות עמן מקיימת ישראל התייעצויות בין ממשלתיות (G2G). כעת, כאמור, נוסף לכך גם הדיאלוג בין הפרלמנטים. בית הנבחרים הצ'כי הוא מהפרלמנטים הידידותיים והקרובים לישראל בעולם. החלטות הצהרתיות משמעותיות שלו היו דחיית ההחלטה האירופית על סימון המוצרים מההתנחלויות, כמו גם דחיית החלטת אונסק"ו שהכחישה את הקשר היהודי לירושלים.