ריבלין במפגש
ריבלין במפגשצילום: קובי גדעון/ לע"מ

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, פתח היום (שני) את ביקורו בוייטנאם בטקס קבלת פנים ממלכתי שנערך על ידי נשיא וייטנאם, בארמון הנשיאות שבעיר האנוי.

במהלך הטקס נוגנו המנוני שתי המדינות, ושני הנשיאים סקרו את משמר הכבוד. משם המשיכו הנשיאים לפגישת עבודה מדינית בה דנו על הרחבת שיתוף הפעולה הענף בין המדינות ובסיום פגישתם הפורה מסרו השניים הצהרות משותפות לתקשורת.

"שמחתי לארח אותך בירושלים לפני כשנתיים ואני חש כבוד גדול להתארח כאן בהאנוי", אמר נשיא המדינה בפתח דבריו, והודה למארחו על קבלת הפנים החמה לה זכה.

"ביקורי כאן מהווה ביטוי לידידות ההולכת ומתחזקת בין וייטנאם לישראל", אמר ריבלין. "אנו בישראל מעריכים את העם הווייטנאמי העתיק, ואת וייטנאם כמדינה ריבונית, מאוחדת ועצמאית. אנו רואים בווייטנאם מדינה מובילה בזירת השוק החופשי העולמי, ועוקבים בהערכה אחר הצמיחה הכלכלית היציבה במדינתכם. באנו לכאן עם חזון שמאמין ששיתוף הפעולה בינינו - בין טכנולוגיה וידע ישראלים, ליצירה ועשייה וייטנאמית יכול לתרום לקידום ושיפור חייהם של רבים. יחד אנחנו יכולים לקדם בטחון תזונתי, חקלאות מתקדמת, טכנולוגיות מים, חינוך, בריאות, הייטק וסייבר".

"אנו מקווים כי במהלך הביקור הזה נוכל לקדם בצורה משמעותית את גיבושו של הסכם סחר חופשי כולל בין ישראל לוייטנאם", הוסיף הנשיא ואמר: "הסכם כזה יסיר את החסמים מעל מיצוי מלא של פוטנציאל שיתוף הפעולה בין שתי המדינות שלנו. כפי שאמרתי אנחנו מעוניינים לא רק ביחסים כלכליים אלא בבניין של היחסים הבילטראליים בין המדינות ובהעמקת שיתוף הפעולה והיקף העשייה. בהקשר זה, אנו רואים חשיבות רבה בקידום שני ההסכמים לשיתוף פעולה שעומדים כרגע על הפרק - הסכם המחקר והפיתוח התעשייתי, והסכם לשיתוף פעולה מדעי וטכנולוגי".

"בעידן שבו מעצמות העל משנות את אופן הפעולה במרחב הגלובלי, נוצר מקום לכוחות אזוריים לצמוח וליטול אחריות", אמר הנשיא בסיום דבריו והדגיש: "אני מאמין כי ישראל ווייטנאם מהוות כל אחת כוח אזורי משמעותי. שיתוף פעולה בינינו יקדם את השגשוג והצמיחה של שתי המדינות, אולם יתרום גם ליציבות כל אחד מהאזורים שלנו ולשגשוגו. אנו בתחילת הדרך, אך אני בטוח כי הידידות בין ישראל ווייטנאם תצמח ותתפתח".

נשיא וייטנאם בירך את הנשיא על בואו, ציין את פגישתם המוצלחת והפורה של השניים ואמר: "ביקורו הממלכתי של הנשיא ריבלין חשוב ומשמעותי ומעיד על כך שהמנהיגות הישראלית רואה חשיבות רבה בהעמקת החברות ושיתוף הפעולה בין המדינות. שיתוף הפעולה רב התחומים בין המדינות התפתח באופן חיובי בשנים האחרונות, במיוחד בתחומי המסחר, החקלאות, המדעים, הטכנולוגיה, החינוך, ואני מאמין שהביקור הזה יניח אבן דרך נוספת בחברות ובשיתוף הפעולה בין שתי המדינות".

נשיא וייטנאם ציין כי השניים שוחחו על הרבדים השונים ביחסים הבילטראליים וההסכמה המשותפות על דרכי הפעולה בהן ניתן להרחיב עוד, להעמיק ולשמר את היחסים הבילטראליים. הנשיא הוייטנאמי הוסיף ואמר, "הסכמנו להגביר את קצב חילופי המשלחות בין המדינות בכל הרמות, לעודד שיתופי פעולה ישירים בין הממשלות והסוכנויות השונות וכן לייעל את האפקטיביות של הפגישות וההיוועצויות הללו".

עוד אמר נשיא וייטנאם, "דנו בנוסף גם על המצב הביטחוני האזורי והעולמי, וחלקנו את חששותינו בעקבות העלייה בטרור. הדגשנו שלשיתוף הפעולה תפקיד חשוב בלחימה בטרור ובשמירה על היציבות והשלום בעולם. וייטנאם שווה ומדגישה את עמדתנו העקבית שהחוק הבינלאומי, שיח, משא ומתן והכבוד כלפי עמדות הצד השני, הם שיתרמו לפתרון של שלום, יציבות ופיתוח משותף של האזור והעולם כולו. בנושא התקדמות השלום במזרח התיכון, וייטנאם תומכת במאמצי הצדדים הרלוונטיים הבינלאומיים והאזוריים להשגת שלום על מנת להגיע לפתרון הגיוני, הוגן ובר קיימא, להביא שלום לפלסטינים, לישראל ולאחרים תושבי האזור, לקראת כינון פלסטין עצמאית וריבונית, השוכנת בשלום לצד מדינת ישראל".

נשיא וייטנאם ציין כי הוסכם על מתן עדיפות בקידום שיתופי פעולה בליטארליים בתחומים הכלכליים, המדעיים והטכנולוגיים, ואמר, "על שיתוף הפעולה הטכנולוגי להיות ראש החץ בזמן הקרוב. הסכמנו להביא לניצול רב יותר של הפוטנציאל של שתי הכלכלות בכדי להגיע לאיזון מסחרי, ושמנו למטרה להעלות את המסחר הבילטראלי לנפח של שלושה מיליארד דולרים בשנה".

"הנשיא ואני מחויבים לעודד ולתווך בשיתוף הפעולה העסקי והמקומי בין המדינות, להשקיע ולעודד עסקאות בתחומי הייטק, חקלאות, משאבי אנוש, הכשרות, טכנולוגיות מידע ( IT), תקשורת, משק מים ועוד. בנוסף דנו בשיתוף פעולה בתחומי התרבות, החינוך, התיירות. בירכנו על החתימה על הסכמים לשיתוף פעולה בין המדינות בתחום יזמות טכנולוגית, עזרה ממשית לסיוע לחברות וייטנאמיות וישראליות במחקר ופיתוח. וייטנאם מברכת בחום את המשלחת הישראלית המתלווה אל הנשיא ריבלין ובה למעלה משלושים ראשי חברות עסקיות ישראליות שייקחו חלק בכנסים עסקיים רחבים בהאנוי ובהו צ׳י מין. אני תקווה שתוצאות הכנסים הללו יהיו שיתופי פעולה רבים לרווחת שתי המדינות", הוסיף.