ה"אוהל" שמחבר את יהודי העולם

קברם של אדמו"רי חסידות חב"ד האחרונים רבי יוסף יצחק שניאורסון (הריי"צ) וחתנו רבי מנחם מנדל שניאורסון, בשכונת קמבריה הייטס שבקווינס, ניו יורק, הפך למוקד עלייה לרגל במשך 24 שעות, לתפילה ובקשת ברכה.

אלפי יהודים, מכל החוגים והעדות, פוליטיקאים, דיפלומטים ורבים אחרים, פוקדים את המקום במשך השנה ולאורך היממה. המונים עולים לקבר בי' בשבט, בערב ראש השנה, ובמיוחד ביום ההילולא של רבי מנחם מנדל שחל בג' בתמוז, אז מגיעים למקום עשרות אלפי יהודים בתור המשתרך על פני מאות מטרים.

ה״אוהל", כך נקרא המתחם בפיהם של החסידים, נמצא במרכז חלקת חב"ד בבית העלמין היהודי על שם משה מונטיפיורי, בשכונת קמבריה הייטס, ברובע קווינס שבניו יורק. בית הקברות ממוקם במרחק של כעשר דקות נסיעה משדה התעופה הבינלאומי JFK, ויש המגיעים לאוהל מיד לאחר נחיתתם או לפני המראתם.

יהודים רבים נוהגים לרשום את בקשותיהם האישיות על דף ולהניחם על הקברים. מידי יום מתקבלות עשרות בקשות לברכות מכל רחבי העולם, בפקס, בדואר אלקטרוני ובדואר. הבקשות מועברות אל הקבר ומונחות מעליו.

קבר הרבי מלובביץ' וחותנו האדמו"ר הריי"צ
קבר הרבי מלובביץ' וחותנו האדמו"ר הריי"צצילום: עדו בן פורת

סביב מתחם הקבר ישנו אוהל הכנסת אורחים, בית כנסת, ישיבה, בית חב"ד המקיים שיעורים וכן חדר וידאו המקרין שיחות של האדמו"ר האחרון ללא הפסקה. מקווה טהרה עבור החסידים הנוהגים לטבול לפני העלייה לקבר, נמצא במרחק שתי דקות הליכה ופתוח לאורך היממה.

הרב ישראל זילברשטרום, חסיד חב''ד מוכר המתגורר בברוקלין, סיפר לערוץ 7 כי "יש מושג בזוהר ולפיו ההשפעה של צדיק במותו היא יותר מבחייו. אצל הרבי רואים את התופעה הזאת, שגם בחייו הוא היה הרבי של כולם, הנהיג את חסידי חב"ד אבל דאג לכולם - לחיילי צה''ל, לאסירים ולכולם. רק בפורים האחרון חסידי חב"ד יצאו להביא את שמחת החג לכל עם ישראל

"גם מפעל השליחות שהרבי הקים, הוקם מתוך דאגה ליהודי העולם ולא לחסידי חב''ד, ולכן אנחנו רואים את ה'פידבק' - שיהודים מכל החוגים ומכל החסידויות מגיעים לכאן, מרגישים מחוברים למקום שבו הם יכולים לפתוח את הלב".

הרב זילברשטרום מספר כי לצורך תחזוק המקום 24 שעות ביממה, עסקנים חב"דיים רכשו קרוב לעשרים בתים בסביבה כדי להפעיל את ה"אוהל", שבו "אפשר לשבת ולהתכונן לכניסה לקבר, לטעום משהו, יש כאלו שנוהגים לצום לפני הכניסה, נוהגים לטבול במקווה טהרה ובפרט שהרבה מגיעים לכאן ישירות משדה התעופה, נוחתים בשדה וצריכים מקום להתארגן לקראת הכניסה אל הרבי. ביום ההילולה של הרבי היו פה קרוב לעשרת אלפים יהודים".

רבה של ירושלים הרב שלמה עמאר מבקר במקום
רבה של ירושלים הרב שלמה עמאר מבקר במקוםצילום: עדו בן פורת

לאחרונה ביקרו במקום בתו וחתנו של נשיא ארה''ב, איוונקה וג'ארד קושנר. כלי התקשורת בעולם היהודי דיווחו על הביקור של השניים וקטעי וידאו הופצו ברשת, אולם הרב זילברשטרום מציין כי ה"אוהל" מתנהל בצניעות ובלי ה"תעשייה" שמאפיינת קברי צדיקים אחרים, כך שהידיעה על הגעת בני הזוג קושנר לא הופצה על ידי חב''ד.

"כל מי שמגיע לכאן, לא ידעו שהוא היה כאן לא לפני ולא אחרי. במקרה של בתו של הנשיא טראמפ, היה כאן מישהו פרטי שהפיץ זאת ואחר כך התנצלו בפניהם על ה'דליפה' של הסרטון. בזמננו אין שליטה על הדבר הזה, אבל בפירוש כל אדם שמגיע לכאן - זה באופן פרטי ואישי לגמרי.

"כדי לתת את הרגשה נוחה, יש כאן סודיות מוחלטת", מוסיף הרב זילברשטרום, "יש כאן מכשיר פקס שפולט בכל יום אלפי דפים שאנשים כותבים בהם את הדברים הכי אישיים שלהם, ומבקשים שהמזכיר שנמצא כאן יביא אותם אל הרבי".