תובנות ראשונות. שטבון
תובנות ראשונות. שטבוןצילום: ערוץ 7

חבר הכנסת לשעבר יוני שטבון מספר בראיון לערוץ 7 על מטרת ביקורו בארה"ב, שם הוא משתתף בועידת איפא"ק.

לשאלה אם עובדת נוכחותו בכנס מלמדת על כוונות פוליטיות הוא משיב ואומר כי יעדי ביקורו והשתתפותו הם דווקא בפן הביטחוני ופחות זה הפוליטי, וכאשר מצלמות כבות בחדרים הסגורים נאמרים דברים שונים. שומעים שם "גם נציגים רשמיים של הפוליטיקה בארה"ב וגם נציגים ישראליים, ואתה רואה איך הכול זז ימינה".

"אתה שומע איך הרעיון של מדינה פלשתינית שבכנסי איפא"ק היה חלק מהקונצנזוס ומהשיח המרכזי, בכנס הנוכחי מבינים בכל הדיונים שהרעיון הזה מת, הרעיון הזה קרס וכעת חושבים איך נכון לצעוד קדימה, וכאן יש ניואנסים של ימין ושמאל. בשורה התחתונה אפשר לראות איך החברה הישראלית הולכת ימינה והעולם כולו, בעקבות הטרור, צועד ימינה בהיבט של החובה להכות בטרור ושאי אפשר לסמוך על רעיון המדינה הפלשתינית, והגיע הזמן שנרים את הדגל הזה ללא שום קשר ביטחוני ונאמר שזו הארץ שלנו".

שטבון באייפא"קערוץ 7

באשר לשאלת יחסו לממשל טראמפ, נזהר שטבון מהצהרות דרמטיות מדי. "אפשר לראות, גם מהפגישות עם ג'ייסון גריינבלט וגם עם השגריר פרידמן שיש התבטאויות מאוד ברורות ביחס ליהודה ושומרון. הזהירות לא קשורה לממשל טראמפ אלא קשורה אלינו. לאורך השנים מאז חוק הגולן וחוק ירושלים שבגין אמר את עמדתו, אנחנו כל הזמן עסוקים במה יגידו האחרים. הגיע הזמן שמדינת ישראל תפתח אסטרטגיה גם מבחינה ערכית וגם מבחינה ביטחונית ביחס ליהודה ושומרון. היום ניתן לומר שלפוליטיקה הישראלית מתאפשר לומר דברים שלא נאמרו בעבר - להחיל את הריבונות ביהודה ושומרון, לפתח ובעיקר לבנות".

על המתחולל בזירה הפוליטית אומר שטבון כי כאזרח שאינו חבר כנסת הוא יכול לקבוע שבחירות בכל שנתיים אינם דבר טוב. "אני רואה מה זה אומר כששרים ופקידים מתחלפים כל שנתיים. זה לא טוב ולא בריא".

באשר לכוונותיו האישיות בממד הפוליטי הוא אומר כי אכן בכוונתו לחזור לחיים הציבוריים והפוליטיים. "ברגע שאראה שאני יכול להשפיע אצהיר על זה בצורה גלויה. אני לא עסוק בסוגיית החזרה דרך הבית היהודי או בדרך אחרת. אני מתכוון לחזור לחיים הציבוריים אבל לא בשלב זה".