הרב אליעזר שנוולד
הרב אליעזר שנוולדצילום: באדיבות ישיבת ההסדר במודיעין

המציאות סביבנו משתנה כל העת, ואיתה משתנים ומתעצמים האתגרים החינוכיים שעומדים בפנינו בגידול התלמידים ללימוד תורה ועבודת השם.

בשלושת העשורים האחרונים שבהם אני שותף בתהליכי החינוך, בעיקר במסגרת ישיבתית וגם במידת מה במכינות ובישיבות התיכוניות, אני מבחין בשינויים גדולים. אם בעבר האתגרים היו משתנים פעם בדור או בעשור, כיום הם משתנים בכל שנה כמעט, ובאופן משמעותי. עולם החינוך הישיבתי חייב להיות קשוב לשינויים ולתת להם מענה. התעלמות מהם עלולה לגרום להחמצת המטרה.

לעולם הישיבות, ההסדר, הגבוהות והתיכוניות, יש מטרה משותפת - להביא למיצוי את הבניין האישי של כל תלמיד, בראש ובראשונה בעולמו הרוחני והאמוני. על כן יש לראות את הבניין האישי של תלמיד כשני נדבכים שיש בהם רצף מהישיבה התיכונית ולאחר מכן בישיבה העל-תיכונית.

חזון הסולם של יעקב אבינו שבו סולם מוצב ארצה וראשו מגיע השמימה ומלאכי אלוקים עולים ויורדים בו, הוא חזון שמשקף תחומים שונים ביהדות. הסולם משתלשל מרום שמיים עד תחתיות ארץ. הוא המגשר והמקשר בין שמיים לארץ, בין התורה והמציאות. הסולם המדורג, המשופע, יוצר את האפשרות לחבר בהדרגה את השמיים לארץ, ובאופן מדורג גם לעלות מן הארץ לשמיים, לעולמה של תורה וקדושה. במובן זה בית המדרש אמור להיות בבחינת סולם.

השנה יותר מאשר בשנים קודמות, ביקרתי בישיבות תיכוניות רבות ושוחחתי עם התלמידים, עם הר"מים ועם ראשי ישיבות. אני חייב לומר שהתרשמתי מאוד מהעשייה המסורה של הר"מים ומהאתגרים שאיתם הם מתמודדים. התמונה המתקבלת מורכבת, ומתוך שיחות עם עמיתיי אני מתרשם שאנחנו מתקשים להודות בשינוי הגדול שמתחולל לנגד עינינו, ולהכיר במציאות המורכבת והמאתגרת.

כאשר אנו מביטים היום על מכלול בוגרי הישיבות התיכוניות המבקשים להתחבר לעולמה של תורה, ולא מתמקדים בעשירון העליון, אנו רואים שעולמם ואתגריהם שונים מאוד מאתגרי קודמיהם בשנים עברו. בעבר היה די לומר לתלמיד - הנה התורה לפניך, עלה למעלה עלה ותפוס כפי יכולתך. כיום רבים מהם יתקשו מאוד, עד כדי חוסר יכולת לגשר בכוחות עצמם ובזמן קצר על הפער שקיים במעבר שבין שני הנדבכים. נדמה שבמהלך השנים האחרונות ישנו פער הולך וגדל שמקשה את הגישור והרציפות ביניהם. הפער ניכר גם במודעות לחשיבות לימוד התורה, וגם ביכולות ובכלים להשתלב בלימוד ישיבתי, וזאת למרות שהפוטנציאל האישי של בוגרי הישיבות התיכוניות גבוה.

לטעת בתלמיד אמון בעצמו

אחת ההשלכות של הפער הזה הוא בכך שתלמידים רבים מתקשים לראות את עצמם מצליחים להשתלב בלימוד ישיבתי, ואינם רואים את עצמם מתחייבים מראש למסלול תורני וישיבתי רב-שנתי, שאליו הם לא מרגישים מחוברים באופן מובהק. כתוצאה מכך תלמידים רבים שיש להם פוטנציאל גבוה אינם מגיעים כלל ללימוד ישיבתי, ובכך מוחמצים. נדמה שהניסיונות שהיו עד כה, שגם אנחנו היינו שותפים להם, אינם מצליחים לשנות את המצב בצורה משמעותית, ועל כן מחובתנו לשנס מותניים ולגבש דרכים לגישור על הפער.

התפקיד של הישיבות מאז ומעולם, ובימינו כנראה באופן מיוחד, הוא להכיר את עולמם של התלמידים ולשלשל להם את הסולם שיעלו בו כפי כוחם, בבטחה, כדי להגיע לשמיים, מבלי להנמיך את השמיים. יש למצוא את הדרכים כיצד כל דור עם מאפייניו המיוחדים יוכל לטפס מעלה מעלה, למרות שהוא מתחיל מנקודות מוצא שונות בתכלית. כאשר הפער גדל יש לשלשל את הסולם בעוד כמה שלבים כלפי מטה כדי שיוכלו לעלות בו.

תפקיד הישיבות העל-תיכוניות לטעת בהם את האמון ביכולתם להגיע אל היעד, למרות נקודת המוצא שנראית מרוחקת. למצוא את המאור הגדול שבתורה לשמה, להתחבר לתורה הממגנטת, המסקרנת והמושכת, שביכולתה לחולל פלאים באדם ולהופכו לעובד השם בשמחה ובטוב לבב. להדריך אותם כיצד ניתן להשתמש בכלים המיוחדים של דורנו כדי למנף את הלימוד ועבודת השם.

אנו מציעים להתאחד סביב תוכנית ישיבתית חד-שנתית שנועדה להיות סולם שמגשר על הפערים. תוכנית זו תתקיים בכל הישיבות לצד התוכנית הלימודית הרגילה מימים ימימה. כל תלמיד יוכל לבחור האם להצטרף לתוכנית הרגילה, או לתוכנית שתהווה לו סולם. התלמידים שישתתפו בתוכנית יקבלו בהדרגה כלים לבניין האישיות התורנית שלהם, יקבלו כלים לימודיים במכלול המקצועות של התורה, וייפתחו בפניהם האפשרויות השונות להמשך הדרך. בסיום התוכנית בסוף השנה הם יקבלו החלטה לגבי המשך דרכם - האם להמשיך בלימוד התורה או לצאת למסלול החיים שמחוץ לבית המדרש.

אנחנו מאמינים שהסולם שראשו מגיע השמימה יביא את רובם לבחור בסוף השנה בהמשך עלייה בסולם העולה בית א‑ל, עד בוא לציון גואל.