"המטרה היא שישמעו על הפלג הירושלמי". הפגנות נגד גיוס
"המטרה היא שישמעו על הפלג הירושלמי". הפגנות נגד גיוסצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

חסידות סאטמר אמנם ידועה בהתנגדותה החריפה למדינת ישראל, אבל דווקא האדמו"ר מסאטמר הוא זה שמתח את הביקורת הנוקבת ביותר בציבור החרדי על אופי המאבק שמנהל 'הפלג הירושלמי' של הציבור הליטאי נגד גיוס בחורי הישיבות לצה"ל.

האדמו"ר אמר כי אנשי הפלג הירושלמי נוהגים "בהפקרות" כלשונו, תוך השתוללות מיותרת. בדרשה שנשא הוא תהה כיצד מרשים לעצמם יהודים חרדים לחסום תנועה בכבישים, ולהפריע לתושבים חרדים אחרים בשגרת יומם ובלימודים בשם המלחמה בגיוס. "הם לא קנאים. הם חדשים שאין להם מסורת איך להילחם. כבר יותר מ‑60 שנה נלחמים בציונים, אבל לא הייתה הפקרות כזו", אמר האדמו"ר וציין כי אין להסכים ל"התפרעויות שלהם".

דבריו של האדמו"ר מלמדים שגל ההפגנות האחרונות של הפלג הירושלמי נגד הגיוס, תוך הצטרפות של העדה החרדית לחלק מהמחאות, ממש לא נמצא בקונצנזוס בציבור החרדי. אפשר אפילו לומר שדווקא ההפגנות האלימות האחרונות גורמות לציבור החרדי להתבטא נגד הקבוצה המפגינה, ואף להוקיע אותה. עם זאת קשה למצוא אדם חרדי, שאינו איש תקשורת, שיסכים לצאת פומבית נגד הפלג. המשטרה חקרה כבר בעבר חשדות על הטרדות חמורות שביצעו לכאורה קומץ קטן מאנשי הפלג כלפי מי שהתבטא נגדם. המעטים שכן הסכימו לדבר התנו את הדבר בהסתרת שמם או כל פרט אחר שיסגיר את זהותם.

"הציבור שלנו נפגע כולו", אומר ג', תושב ירושלים שמרגיש כי המחאות יצאו מכלל שליטה. "בריכוזים ובשכונות החרדיות קשה להשתמש בתחבורה הציבורית, ובסופו של דבר נגרם לכולנו נזק כלכלי. כל זה כמובן פרט לחילול השם הנוראי בכך שיש מחשבה שכל הציבור החרדי, או לפחות הליטאי, שותף לכל המעשים הללו". תושב העיר שתורתו אומנותו מסכים עם הדברים ומספר כי "הם פשוט משניאים את עצמם. ההתנהגות שלהם היא נוראית. נניח שההפגנות לגיטימיות, למה לחסום כבישים? למה להתעמת? רשויות החוק צריכות לנהוג ביד קשה בסיפור הזה".

בחזרה לליל המהפך ב'יתד נאמן'

שרי רוט, הפרשנית הפוליטית של אתר 'חרדים 10', דווקא מסכימה לדבר בשמה. לדברי רוט, כדי להבין את הרקע להפגנות צריך לחזור כמה שנים אחורה. "כל הסיפור של הפלג הירושלמי התחיל ב‑2012, במה שמוגדר 'ליל המהפך בעיתון יתד נאמן', ובהדחת שני מנהלים שלא היו מזוהים עם הרב שטיינמן. הם רצו להקים משהו חדש וישבו לחשוב מה יהיה המוטו שלהם. הוחלט שהם יציגו את עצמם כממשיכי דרכו של הרב שך, ושמי שלא תומך בהם לא הולך באמת בדרכו של הרב. זה היה קצת מצחיק לומר, כי בין לבין היה את הרב אלישיב. הם עושים באופן מכוון הפוך ממה שהרב שטיינמן אומר, לאורך כל הדרך".

"הם פתחו עיתון חדש, ואמרו בו שהרב שטיינמן הוא לא מספיק דתי, שזו טענה מגוחכת נגד גדול דור. הרב שטיינמן הוא בריסקער בנשמה, אבל גם מצא לסוגיות של הדור פתרונות פרגמטיים המעוגנים בהלכה. הפתרונות האלה לא מצאו חן בעיני הפלג, והם אמרו 'אה, זו שיטה מודרנית. זה לא מספיק דתי", היא מוסיפה.

איך זה קשור להפגנות נגד הגיוס?

"בשלב מסוים הם הבינו שכוחם לא גדול מספיק וקולם לא נשמע, והדרך שידברו עליהם היא ההפגנות. כל מטרת ההפגנות וההתפרעויות היא לומר 'אנחנו כאן, יש לנו פלג, תתייחסו אלינו'. הם ממתגים את עצמם בצורה חכמה. אין כאן שום קשר לדת, אבל בכל זאת הציבור החילוני חושב, בגלל חוסר ההיכרות, שכל החרדים בתוך הסיפור הזה. במשך השנים הסברנו שיש קבוצה שלא מכירה במדינה ואלו 'נטורי קרתא', והם אלו שמתפרעים ברחובות. היה את הבידול. עכשיו רואים חרדים, עם מגבעת וכובע מסודרים, ואדם שלא יודע את ההבדלים אומר לעצמו 'כל החרדים יצאו להפגין'".

רוט מספרת כי אילו רק היו צעירי הפלג מגיעים ללשכת הגיוס, כל הבעיה סביב המעצרים הייתה נחסכת. "ממש בימים האחרונים הבן שלי וחברים מהישיבה שלו התייצבו יחד כקבוצה בלשכת הגיוס להסדיר דיחוי, ותוך דקות היו בחוץ. לא ראו חיילות ולא עשו להם בעיות. הפלג מייצר מאות עריקים בשנה, כי בחורים כאלה שההוראה שהם קיבלו היא לא ללכת לבקו"ם להגיש דיחוי, הופכים מבחינת הצבא לעריקים. אף אחד לא הולך אליהם הביתה. אבל אם הם נתקלים במשטרה בצורה כלשהי, אז הם נעצרים".

איך הציבור החרדי מגיב לכל ההפגנות?

"אנשים בבתים כועסים שבעוד הילדים שלהם לומדים, יוצאות קבוצות להפגנות. גם הבחורים שיושבים ולומדים בישיבות זועמים על ההתנהלות הזאת. אבל מה שהכי מרגיז את הציבור, זו האמירה של הפלג 'אנחנו דתיים יותר'. למה אתם דתיים יותר? כי הילד שלכם לא הלך לחתום על תורתו-אומנותו?", תוהה רוט.

ויש גם צד שני לכל הטענות. הרב בועז נקי, הנמנה על הפלג הירושלמי ואף נחשב מקורב למנהיג הרב אויערבך, מנסה להסביר את ההתנהלות קודם כול מתוך העבר של העם היהודי: "יש לנו היסטוריה שממנה אנחנו לומדים. מרדכי אמר ליהודים בשושן לא להתייצב בסעודה של המן, למרות שהכול היה כשר למהדרין. למה? כי בסוף המלך גם הביא את כלי המקדש שהשתמשו בהם. היהודים לא הקשיבו לו. אחרי זה מרדכי עשה עוד דבר חמור. הוא עמד דווקא בשער המלך ולא השתחווה, למרות שאמרו לו אל תעמוד שם ואל תעשה לנו צרות. מרדכי היה אדם גדול שיש לו ראייה למרחוק, והוא הבין שמעבר למעשים החיצוניים לאחשוורוש היו את הכוונות הנסתרות שלו, שהן מעבר למעשה חיצוני כזה או אחר, ולכן אסור היה לשתף פעולה עם זה. גם אז מרדכי ואנשיו לא היו הרוב, אבל היה מישהו הכי גדול שראה את המצב נכוחה".

ומה הנמשל או ההקשר לימינו?

"הרב אויערבך אומר שמקובלנו מהרב שך ומהרב אלישיב, וכן הלאה עד לחזון איש, שברגע שיגידו שיש מכסות וצריך לקחת תלמידים שאמורים ללמוד, מדובר במצב של 'ייהרג ואל יעבור'. רבנים תלמידי חכמים עצומים שהיו קרובים מאוד לרב שך, אומרים שזה מה שהחזון איש אמר. ולכן הרב אויערבך אומר שאם אתה מתחיל לשתף פעולה, מתרחש אצלך אפקט הדומינו".

אז למה לצאת ולהפגין?

"ההפגנות, לצערנו הרב, הן אמצעי. הציבור שלנו יוצא מההפגנות אחרי שהוא אומר את דברו. יכול להיות שאחר כך יש אנשים שמשתוללים. הם לא קשורים אלינו. ברגע שראש הישיבה אמר לאנשים לשוב לתלמודם - חזרנו. יש כל מיני משועממים שתופסים טרמפ. אנחנו דואגים לחיי הנפש והנצח של עם ישראל. זה מה שבנפשנו. אין מחסור אמיתי בכוח אדם בצה"ל. יש הרבה לא דתיים שבכלל לא מתגייסים - וזה לא ממש מעניין את הצבא. חייבים להבין, אנחנו לא שונאים את הצבא - להפך, אנחנו מתפללים לשלומם של החיילים ומאחלים להם כל טוב".

התפללו למותו של הקצין

ההקצנה של חלקים מסוימים בציבור החרדי, לאו דווקא מאנשי הפלג הירושלמי, הולכת וגוברת וכוללת גם תקיפת חיילים לובשי מדים. השבוע התרחשה החרפה מזעזעת במערכה הזאת. במודעת רחוב שפורסמה בפתח תקווה, שבה מתגורר יעקב ראשי, ראש המדור לגיוס חרדים בצה"ל, נקרא הציבור להתפלל למותו במילים שהנייר מתקשה לסבול. במשטרה חוקרים את המעשה ועלה חשד כי גם הוא קשור לאנשי הפלג.

המצב הוביל אפילו את השר יעקב ליצמן להתבטא בנושא. כשנשאל השבוע מדוע לא גינה את ההתנכלויות לחיילים חרדים ואת ההפגנות, ענה השר כי הפלג הירושלמי אינו קשור לזרם החרדי המרכזי ולכן אינו נדרש לגנות את התקפותיהם על חיילים. "ההתקפות נגד חיילים חרדים לא קשורות אלינו", אמר השר, "זו אינה דרכנו. מדובר בקומץ קטן שלא נשמע לרבותינו. אני לא צריך לגנות משהו שלא קשור אלינו".

מי שמנסה לפעול בנושא הוא סגן שר הביטחון, ח"כ הרב אלי בן דהן, שנכנס עמוק לעיסוק בסוגיית ההתנכלות לחיילים חרדים, ופעל להקמת צוות משותף לפרקליטות, לצבא ולמשטרה העוסק בנושא. "לאחרונה", הוא מספר ל'בשבע', "היועץ המשפטי לממשלה נענה לבקשתי להיפגש עם כל הגורמים הרלוונטיים כדי לסכם על החרפת הצעדים כלפי המסיתים במישור המנהלי, הכלכלי והפלילי. אנחנו פועלים ללא לאות כדי להגביר את קצב הפעילות ואת התוצאות למען חיילי צה"ל החרדים".

בן דהן רואה בחומרה את ההסתה שהייתה השבוע נגד יעקב ראשי. "אני קורא לרבני הפלג ולפוליטיקאים החרדים להתנער מהר מאמירות אלו, זו אינה דרכה של תורה". לגבי הידברות עם הפלג הירושלמי הוא פסימי. "הם אינם מוכנים ואינם מנסים להידבר עם שום גורם, ואיני רואה שום גורם שהם יהיו מוכנים לשמוע אותו. זהו דבר חמור מאוד, מנוגד לרוח התורה ולדרכה של התורה. זה לא מביא לקידוש השם אלא לחילול השם. מוטב היה שיפסיקו לנהוג בדרכים אלו וייאבקו את מאבקם בדרכים דמוקרטיות ולגיטימיות שאינן כוללות לא איומים ולא אלימות ובוודאי לא פגיעה באף אדם".