שמורת נחל עיון
שמורת נחל עיוןצילום: Jorge Novominsky/Flash 90

אלפי תלמידים וחניכי תנועות הנוער מהשכבות הצעירות והשכבות הבוגרות יטיילו ויסיירו במהלך חופשת הפסח בכל רחבי הארץ.

עבור חניכי תנועות הנוער, יתקיימו מחנות פסח באתרים כגון יער עופר, יער בן-שמן ויער ציפורי. במסגרת פעילויות תנועות הנוער, יתקיימו טיולים במסלולים כגון מים אל ים, נחלי הגולן ומסלולי שביל ישראל.

תנועת "השומר הצעיר" תקיים ניווטים באזור רמות מנשה והכרמל. בניווטים ישתתפו כ-2,400 חניכים. במסגרת אירועי הפסח של משרד החינוך מתקיימים מספר אירועי שיא, ביניהם אירועים לציון 50 שנה לשחרור ירושלים של תנועת בני עקיבא.

אגף של"ח וידיעת הארץ במינהל חברה ונוער יקיים בימי חופשת הפסח 36 סמינרים להכשרת מש"צים – מדריכי של"ח צעירים. מסגרת זו נועדה לגבש שכבת מנהיגות צעירה איכותית, משפיעה ומובילה בקרב הנוער. בסמינרים ישתתפו 10,000 מש"צים ואיתם כ-380 מורים, כשהכרת הארץ ואהבת המולדת היא מטרתם המרכזית של הפעילויות.

המש"צים מטיילים ברחבי הארץ, בונים מחנות לילה, מבשלים ועורכים הדרכות. המסלולים מגוונים וכוללים בין היתר סיורים במצודת יואב, לטרון גוש עציון, אנדרטת הנחל, נאות קדומים ועוד. הסמינרים מקיפים תלמידים מכל המגזרים בכיתות ח'-י"א.

כ-3000 מנהיגים צעירים ברשויות (מד"צים) יערכו בימי החופשה פעילויות התנדבות ותרומה לקהילה בראשון לציון, ברמת הנדיב, ביער בן שמן, במדבר יהודה, בטבריה, בגליל העליון, ברמת הנדיב, באילת ועוד. הפעילויות כוללות עזרה בניקיון לבתי קשישים, ניקיון ביערות ובמסלולי טיולים, חלוקת מזון לנזקקים, עזרה לילדים עם צרכים מיוחדים ועוד.

משרד החינוך ומדריכי השל"ח קוראים לתלמידים ובני הנוער – יחד עם משפחותיהם, לנצל את ימי חול המועד פסח ואת האביב שמביא עמו פריחה והתחדשות, כדי לתור ולטייל בארץ וליהנות ממגוון פעילויות.

להלן מספר מסלולי פנאי מומלצים:

מסלול 1 -שביל צפית שמורת נחל דוד

בקע ים המלח, כחלק מרצועת הבקעוממדבר יהודה הנושק לו, הוא אוצר טבע מרהיב, מרחב חשוב במורשת הלאומית, מנוף כלכלי אזורי וגבול של שלום.

שביל צפית שבתחום שמורת עין-גדי עובר בשוליים המזרחיים של מדבר יהודה. זהו מסלול נופי שעל קו התפר שבין החלק המדברי של השמורה לבין נווה המדבר. משביל צפית מתפצלים שבילים רבים ולאורכו נקודות תצפית מרהיבות אל מרחב בקע ים המלח שמשני צדי הגבול שבין ישראל לירדן.

הליכה במסלול מזמנת מפגש עם אתרים ארכיאולגיים לצד תופעות טבע מרהיבות, מפגש עם חי וצומח האופיינים למדבר ולנאת המדבר היוצרים מפגש טבע מרהיב ומגוון גם בשל הימצאותם על קו השבר הסורי אפריקאי.

מסלול 2 -נחל כזיב

נחל כזיב הוא מן היפים שבנחלי הארץ. הנחל הוא יחידת נוף עשירה ומגוונת, שאפשר לראות בה מכלול פרטי נוף הקשורים זה בזה בקשרי השפעה הדדיים.

המסלול עובר בחלקו התיכון של הנחל, בתחום שמורת טבע המשתרעת על פני גיא מרהיב. במסלול ניכרים מרכיבים שונים של תופעות נופאדם: בשמורה צומח מדרונות, חורש ים-תיכוני וצומח אפיקי נחלים – הכולל עצי דולב גדולים, ריכוז גדול של עצי אדר סורי ושיחי ער אציל. במצוקי הנחל גדלים צמחים נדירים, ביניהם שושן צחור, מישויה פעמונית, בן חצב החורש, שרכיה אשונה. בתחומי השמורה יש מושבת נשרים, ויש בה יחמורים שהובאו למקום בשנת 1996. בעבר הזינו מי הנחל תריסר טחנות קמח. הטחנות נהרסו עם השנים, אך שרידים מהן אפשר לראות עד היום. כמו כן, נמצאים במקום עתיקות ומבנים צלבניים, שהבולט בהם הוא מבצר מונפור.

מסלול 3-מנס הרים לחירבת עיטאב ונחל מערה

הרי יהודה מציעים שפע מסלולים יפהפיים. ביניהם המסלול מנס-הרים דרך עין חוד וחרבת עיטאב אל נחל מערה ומערת התאומים. המסלול מפגיש אותנו עם תופעות נופאדם שהן דוגמה לתופעות שהיו חלק מנוף ההר גם בתקופות הקדומות – מאז תקופת התנחלות בני ישראל בהר.

לאורך המסלול צמחייה ים תיכונית עשירה ומגוונת של אלון מצוי ,אלה א"י, שיחי לוטם וקידה שעירה ועוד.. מעיינות נסתרים, שרידי בוסתנים חורבת כפר, מבצר עתיק גדול ,מערה שנחצבה בכוח הטבע ולה נקשרו אגדות רבות והיא משמשת גם בית לעטלפים.

מסלול 4- מחפציבה לפארק נחל חדרה

חפציבה הייתה חווה חקלאית שהוקמה בראשית חידוש ההתיישבות היהודית בארץ ישראל. החווה הוקמה בשנת 1906 על גדת נחל חדרה, בשטח שקנה יהושע חנקין . שנים עמדה החווה נטושה ועזובה עד שנגאלה משיממונה. בשנת 1992, רכשה חברת החשמל את השטח, ובמהלך השנים שחזרה את החווה ושיקמה את מבניה.

מעברה המערבי של החווה ובסמוך לה, נמצא פארק נחל חדרה ובתחומו אנדרטת יד לאבשלום – לזכרו של אבשלום פיינברג, שיזם את הקמת מחתרת ניל"י, שתולדותיה ותולדות חבריה שזורים בתולדות הציונות והמדינה.

מסלול 5 -מנחל אלון למחצבות קדומים

הר הכרמל מכונה בשירו של יהורם טהר-לב "ההר הירוק תמיד". יערות נהדרים של חורש ים-תיכוני מכסים את מורדות הכרמל ואת עמקי הנחלים היורדים ממנו מערבה ומזרחה.

אך הכרמל אינו ירוק תמיד, בעיקר לא לאחר שפוקדות אותו שרפות ומכלות את הצפון בו ואת הנוף הירוק תמיד.

המסלול מנחל אלון למחצבות קדומים עובר באחד האזורים היפים בכרמל, אזור שנפגע בשרפה הגדולה שהייתה בשנת 2010. נרד מנחל אלון אל בקעת אלון ונמשיך אל מחצבות קדומים. במסלול משולבים מרכיבים שונים של תופעת נופאדם: חורש ים-תיכוני, ערוץ נחל אכזב, בקעה רחבה – שריד מפעילות געשית תת-ימית, חורבה נישאה על תל, שרידי טחנת קמח, מעיין אחד ומחצבת אבן קדומה ומרשימה.