"אני מואשם שאני לא מספיק דתי. אני מודה, אני לא מושלם". נפתלי בנט
"אני מואשם שאני לא מספיק דתי. אני מודה, אני לא מושלם". נפתלי בנטצילום: שלומי יוסף

הפריימריז לראשות הבית היהודי אמנם לא מרגשים יותר מדי את הציבור הרחב, בעיקר לאור התוצאה הדי צפויה, אולם בהחלט ניתן לראות בהם הדים לתחושות לא פשוטות שיש לחלק ממצביעי הבית היהודי כלפי נפתלי בנט.

כך למשל, קשה שלא לשים לב ששני המתמודדים מולו, יונתן ברנסקי והרב יצחק זאגא, ניחנים במראה שמשייך אותם לאגף היותר תורני-שמרני – החל מהזקן, גודל הכיפה, ועד לעובדה שאחד מהם הוא רב.

"זה לא סוד שיש מי שמבקרים אותי מבחינה דתית", אומר בנט. "אני מואשם שאני לא מספיק דתי ושאני לא בן תורה. אין מה לעשות, את העבר שלי אני לא יכול לשנות - ישר מהתיכון התגייסתי לסיירת מטכ"ל ולא הלכתי לישיבה או למכינה. אני מודה, אני לא מושלם, וברור לי שכל אחד יכול למצוא דברים מסוימים שאני והוא לא רואים עין בעין. אני מבין את זה, אבל אסור לנו להיות כל כך דקדקנים. אם אנחנו לא רוצים לחזור לימי גוש קטיף אנחנו חייבים להתחבר לעם ישראל הרחב, שאוהב מסורת ויהדות אבל לא תמיד יש לו כיפה על הראש. גם ביחס שלנו לעם ישראל ולצה"ל – גם אם יש בעיות בצה"ל, צריך לתקן אותן ולא להגיד שצה"ל על תנאי ולהתנשא".

אז לא טעית כשפתחת את שורות המפלגה?

"בהתחלה האשימו אותי שאני מקלקל את המפלגה ומכניס חילונים, והיום כולם מברכים על שאיילת שקד שרת משפטים. אז לא רק שאני לא מתנצל על זה שפתחתי את המפלגה לציבורים חדשים, ויש אישה חילונית בתפקיד סופר-בכיר במפלגה, אלא שאני מתכוון להמשיך הלאה. על בסיס ערכי ארץ ישראל, תורת ישראל ועם ישראל, אני מתכוון לפתוח את הבית היהודי לכמה שיותר ציבורים, כולל דרוזים שהם בעד מדינת ישראל והם ציונים. מבחינתי כל בנאדם שיגיד שהוא חתום על הערכים שלנו, מוזמן. כך נהיה חזקים ונוכל לבסס את האחיזה שלנו בארץ ישראל, בתורת ישראל, בכלכלה ובכל התחומים".

בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'צילום: יצחק הררי, פלאש 90

הפתיחות לקהלים החדשים לא תבוא על חשבון הנציגים מהצד הדתי-תורני? אנשי התקומה?

"להפך. אני חושב שגם בצלאל סמוטריץ' וגם אורי אריאל צריכים להתמודד בפריימריז של הבית היהודי, ולדעתי הם ייכנסו במקום מאוד גבוה כי הם מאוד פופולריים, וכך תהיה מפלגה אחת. בוא נזכור גם שבינתיים בשתי מערכות הבחירות שהיו בתקופתי רצנו ביחד. פעמיים עמדתי במבחן הזה, ופעמיים השכלנו להביא אחדות".

הטענות שנשמעות הן שאתה מדבר על לפתוח את המפלגה, ובמקביל פועל לחבירה או אפילו מעבר אפשרי שלך לליכוד.

"יש לנו עמדות שונות מאוד מהליכוד ומראש הממשלה. אני מאוד מכבד את ראש הממשלה, אבל הוא במוצהר תומך בשתי מדינות, ואנחנו מתנגדים. אם אנחנו רוצים לייצר שינוי מציאות עמוק, זה רק אם יהיו לנו 20 או 25 מנדטים. בעיניי כשמגיע הנשיא טראמפ, אדם שהיה לוח חלק ביחס לסוגיה הפלשתינית ואף תמך בהתיישבות, הייתה הזדמנות לרדת כליל מקו המדינה הפלשתינית, ואת זה החמצנו.

"אין בי כעס כלפיו כי אני לא מצפה מראש הממשלה לקדם מדיניות שהוא לא מאמין בה. המערכת הערכית שלנו שונה באופן בסיסי מזו של הליכוד. בליכוד כל היסוד האידיאולוגי הוא ז'בוטינסקאי-ביטחוני, ואם יו"ש זו סוגיה ביטחונית אז אולי באמת אפשר למצוא פתרון של סנסורים, מסוקים ומטוסי קרב, וכך נמסור לפלשתינים את חברון ואת גוש קטיף ובסוף את כל יהודה ושומרון. אבל אם אנחנו מאמינים בזכותנו היהודית על הארץ והכול נובע מהצד היהודי – זה מקום אחר".

אז לא נראה אותך בליכוד?

"חד משמעית לא. אני בבית היהודי".

השר בנט והרב דרוקמן
השר בנט והרב דרוקמןצילום: עוזי ברוך

"אנחנו לא מגזריים"

רגע לפני הפריימריז במפלגת הבית היהודי ביום חמישי הקרוב, השר בנט לא נראה מוטרד יותר מדי. "אני מאוד שמח שיש פריימריז. זה מחייב אותי למסור דין וחשבון לציבור הבוחרים. בעיניי זה מקסים ואני חושב שכל המתמודדים הם אנשים ראויים", הוא מפרגן למתחריו, הרב יצחק זאגא ויונתן ברנסקי, וגם הודף את הביקורת המופנית אליו מצד לא מעט פעילים במפלגה – שטוענים כי הוא אינו מחובר מספיק לשטח, ואינו יודע מה רוצה באמת ציבור בוחריו.

"אני יורד פעמיים בשבוע מהלשכה לשטח – בדרך כלל ביקור אחד מתוכנן והשני נעשה כביקור פתע. העבודה היא אין סופית, אבל מה שצריך לתקן אני אתקן. צריך לדעת שפעילי הבית היהודי הם מאוד שונים מפעילי מפלגות אחרות בכך שכל הבקשות שלהם הן למען הכלל. אף אחד לא מבקש למען עצמו, תמיד מבקשים לציבור - תעזור לקמחא דפסחא, למעשה חסד או לפתיחת סניף בני עקיבא", מבהיר בנט.

ובכל זאת, השטח רוצה להיות יותר נגיש לראש המפלגה.

"אני מודה שבלו"ז שלי כראש מפלגה שעובד באופן אינטנסיבי מול ראש הממשלה, משמש כחבר קבינט דומיננטי, וכמובן מעל הכול שר החינוך של שני מיליון ילדי ישראל – לפעמים העומס גדול מאוד, אבל עם כל זה אני חושב שנמצא את הדרך לחזק עוד יותר את הקשר לשטח".

אלא שבנושא הזה יש בבית היהודי מי שטוענים שצריך לעשות יותר למען המגזר הציוני-דתי, על חשבון ההתחברות הכוללת לציבורים שמחוץ לציונות הדתית הקלאסית. המבקרים, ובתוכם גם לפחות אחד מהמתחרים על ראשות המפלגה, גורסים כי דבר בא על חשבון דבר אחר. בנט לא מסכים איתם.

"אני שר חינוך של כל ילדי ישראל. הקטנתי כיתות לכל ילדי ישראל ולא רק לדתיים, הוספתי סייעת שנייה לכל גני הילדים, חיזקתי את לימודי המתמטיקה והמדעים לכל ילד. אם ההאשמה היא שאני ממלכתי ודואג לכל עם ישראל, אז אני מודה באשמה. מצד שני אני כופר בהאשמה שדבר בא על חשבון דבר. אנחנו לא מגזריים ואין לי שום כוונה לחזור אחורה לימי השלושה מנדטים, כשהיינו מגזריים. זה לא יקרה. צריך לקבל אותי כך", הוא מוסיף.

"אני בהחלט משקיע המון מרץ ומשאבים במוסדות הציונות הדתית. ספציפית, ישיבות ההסדר, הישיבות הגבוהות, המכינות הקדם-צבאיות, המדרשות לבנות והגרעינים התורניים חווים היום פריחה שלא הייתה אף פעם בהיסטוריה – מבחינת רוח גבית, מבחינת משאבים והשקעה", טוען בנט.

מה לגבי התשלומים הכבדים לישיבות ולאולפנות? יש ציבור גדול שציפה שתסייע לו בנושא כשר חינוך.

"המוצר שהורים דתיים מקבלים הוא יקר יותר משמעותית מזה שהורה חילוני מקבל, כי אם הילד שלך חוזר בחמש בערב לעומת ילד לא דתי שחוזר באחת בצהריים, זה בוודאי יעלה יותר. תוסיף לכך שבגלל ההפרדה בין בנים לבנות וריבוי הפיצולים בציונות הדתית, המוסדות שלנו קטנים יותר ואז העלות לכל ילד גדולה יותר. אנחנו פעלנו מול הרשתות והורדנו את שכר הלימוד בעשרה אחוזים, ונמשיך לנסות לפעול בנושא, אבל צריך להבין שחינוך של יותר שעות תמיד יעלה יותר מחינוך של פחות שעות".

"צאו להצביע"

30 אלף מתפקדים בערך, זה המספר שהושג במפקד האחרון, הרבה פחות מאזור ה‑70 אלף שהתפקדו למפלגה לפני הבחירות האחרונות. ולמרות זאת בנט טוען שמדובר בהישג. "המפקד היה הרבה יותר קשה. מדובר בהוראות קבע ובתקופה קצרה. אני ציפיתי ל‑15 אלף והתפקדו בסופו של דבר 30 אלף. אני חותר להגיע חזרה ל‑70 אלף אבל בהוראות קבע - ועוד נגיע לזה".

איילת שקד
איילת שקדצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

איזו מטרה אתה מציב לעצמך, אם וכאשר תיבחר מחדש?

"בעבר הבית היהודי הייתה מפלגה קטנה, זניחה, שפשוט דרסו ולא ספרו אותה. כך היה אפשר לעשות התנתקות למשל. בבית היהודי הנוכחי אי אפשר בכלל להעלות על הדעת דברים מעין אלה. היום אנחנו מפלגה דומיננטית מאוד בממשלה. במבצע צוק איתן התפקוד שלנו בקבינט הניע לפעולה להשמדת המנהרות. במישור המדיני עצרנו שחרור מחבלים. חוק ההסדרה, שרק לפני שש שנים רצו להעביר וראש הממשלה איים שמי שיתמוך יפוטר, עבר תחת חסותנו. הרכב בית המשפט העליון, שבמשך שנים רק דיברו עליו, הולך ומשתנה תחת איילת שקד שעושה את זה בזכות הכוח הפוליטי שלא היה לנו בעבר. חשוב שנהיה עוד יותר חזקים בתוך הממשלה ובקבינט, כדי שההשפעה שלנו על מדיניות מדינת ישראל תתגבר".

לבנט גם חשוב להעביר מסר לגבי הפריימריז הנוכחיים. "יש לי בקשה שהציבור יצא מהבית ויצביע. הציבור הרחב צופה על הפריימריז שלנו ויסתכל כמה אנשים יצאו להצביע. סביב השנה אנחנו בדרך כלל עובדים למען הציבור, והבקשה היא שאנשים יצאו ויבטאו את האמון שלהם בתנועה, כי אחוזי הצבעה גבוהים הם רוח גבית מבחינה ציבורית וגם בהתמודדות מול ראשי מפלגות אחרות".

הזכרת את המספר 20 מנדטים. דיברת באופן ריאלי?

"זה בהחלט אפשרי. זה תלוי בזה שנרחיב את מוטת הכנפיים שלנו. כלומר, נהיה מפלגה שיכולה להכיל מצד אחד חרד"ליים ואנשי ימין עמוק, ומצד שני גם אנשים בלי כיפה שמחוברים לערכים שלנו. אם אנחנו נישאר רק בתחום המגזרי, אנחנו לא רק שלא נצמח אלא גם נאבד כוח. אנחנו היום במצב חסר תקדים מבחינת ההשפעה שלנו. לא היה מצב כזה בציונות הדתית מעולם.

"אני מצפה שבבחירות הבאות, שאני מקווה שיהיו רחוקות ככל האפשר, הציבור הציוני-דתי יבין את זה, ויצייד אותנו בכלים כדי לממש את המדיניות. אי אפשר מצד אחד לצפות לשמיים וארץ, ומצד שני לא לתמוך בנו ברגע האמת, שהוא הבחירות לכנסת".

היה אפשר להגיע ליותר אם הייתה אחדות פוליטית בציונות הדתית?

"מפלגת יחד גרמה נזק כבד, ויכלה אף לגרום נזק מסוכן לימין. איבדנו בין שלושה לארבעה מנדטים שהלכו לפח. הם היו צריכים להיות בבית היהודי, אבל בגלל שאנחנו עונים רק על 90 מתוך 100 קריטריונים, אז מי שאותם 10 קריטריונים חסרים היו פער בלתי ניתן לגישור מבחינתו, הלך וזרק את כל ה‑90 האחרים לפח. כך אנחנו מאבדים מינוי רבנים ודיינים לציבור הדתי אל מול הציבור החרדי, וכך גם יש לנו פחות כוח להחלת החוק על יהודה ושומרון, ומשרד הביטחון שהיה יכול להיות בידינו לא בידינו. היינו יכולים להיות במקום אחר".

טראמפ ונתניהו בבית הלבן
טראמפ ונתניהו בבית הלבןצילום: רויטרס

החמצה אסטרטגית

בשבועות האחרונים עסק הקבינט בתוכניתו של נתניהו להאטת והגבלת הבנייה ביהודה ושומרון. בנט אמר שהתוכנית הגיונית, אבל יום אחר כך יצא במתקפה חריפה על המדיניות שהביאה לתוכנית. בריאיון איתו הוא מסביר את הדיסוננס. "זו תוכנית שאני חי איתה ומבין את הצורך בה, לאור זאת שטראמפ כרגע אוחז בתוכנית שתי המדינות. אבל זו גם הבעיה שלי, אסטרטגית אנחנו לחצנו לרדת לגמרי מקו שתי המדינות ולנצל את העובדה שנכנס נשיא חדש שלא מחויב לרעיון הכושל הזה, אבל בסופו של דבר זה לא קרה בגלל שעמדת ממשלת ישראל לא ברורה.

"ראש הממשלה אומר בכל מקום שהוא עדיין דבק בעמדתו מבר-אילן, אז מה לי להלין על כך שנשיא ארצות הברית דבק בבר-אילן? אי אפשר לצפות שטראמפ יהיה יותר ציוני מממשלת ישראל. הנוסחה התאורטית בסדר, נצטרך לוודא שהיא עובדת בפועל. אבל יש כאן החמצה ברמה האסטרטגית".

לקראת סיום, מבקש יו"ר המפלגה להתייחס למתמודדים מולו, שכולם הכריזו שירוצו לרשימת הבית היהודי, גם אם לא ייבחרו לתפקיד הבכיר בה. "אני לא מכיר אף אחד מהמועמדים האחרים מקרוב. אני חושב שעצם זה שיש שלושה מתמודדים זו ברכה וזה דבר מופלא. זה מראה על חיות של מפלגה ותנועה. אני גאה לעמוד בראש מפלגה פתוחה עם פריימריז, ואני מזמין כל אחד לבוא ולחזק את התנועה. כל המתמודדים מצוינים וזכינו שהם איתנו", הוא מסכם.