הונגריה. ארכיון
הונגריה. ארכיוןפלאש 90

מפלגת "הקואליציה הדמוקרטית", המחזיקה ב 21 מושבים מתוך 191 בפרלמנט ההונגרי, פנתה לראשי הממשל ההונגרי בדרישה לחזור בהם מהסכם שנחתם מוקדם יותר החודש בטהרן.

במסגרת ההסכם תסייע אירן להונגריה להקים תחנות כוח גרעיניות קטנות לשימוש אזרחי ולא צבאי, וכן על השקעת 90 מיליון דולר מצד בנקים הונגריים בפרוייקטים שונים באירן. סגן ראש ממשלת הונגריה, זולטן סמיין חתם על מזכר ההבנות בטהרן עם עלי אכבר סלחי, ראש הארגון לאנרגיה אטומית באירן.

"להונגריה אין עניין בתוכנית הגרעין האיראנית. במשך שנים ארוכות אירן לא איפשרה לארגונים בינלאומיים לבדוק את תוכנית הגרעין שלה, בעוד היא תומכת בארגוני טרור כמו החיזבאללה וחמאס. אירן עדיין נראית על ידי רבים כתומכת בכוחות קיצוניים" אמר לאיוס אולה, חבר מפלגת "הקואליציה הדמוקרטית" בהונגריה.

במסגרת הסקנציות שהטיל האיחוד האירופי על אירן, נאסר על המדינות החברות באיחוד, בהן הונגריה, לקיים יחסי מסחר עם אירן בתחומים רבים ובהם טכנולוגיות הגרעין. אלא שבשנת 2015 הוסרו הסנקציות האלו לאחר שהמעצמות, ובראשן ארה"ב, חתמו על הסכם הגרעין עם אירן, ומאז חתמו מספר מדינות באיחוד האירופי על הסכמי סחר עם אירן, לרבות בתחום טכנולוגיות הגרעין.

מפלגת הימין הקיצוני ההונגרית "יוביק" העבירה בשנים האחרונות ביקורת חריפה על ממשלת הונגריה, בעקבות החלטתה של הממשלה לציית לסנקציות שהטיל האיחוד האירופי על אירן. ראשי "יוביק" טענו כי כלכלתה של הונגריה הנמצאת במיתון מתמשך, לרבות הצניחה בשער הפורינט ההונגרי שאיבד שליש מערכו מאז שנת 2014, מחייבים את הונגריה לקיים שיתופי פעולה מסחריים גם עם אירן ולא לציית לסנקציות עליהם החליט האיחוד האירופי.

ממשלת הונגריה נחשבת כאחת התומכות של ישראל באיחוד האירופי, וראש הממשלה ההונגרי ויקטור אורבן הפך בשנים האחרונות למבקר חריף במיוחד של גל ההגירה המוסלמי ליבשת ואף התעמת בחריפות עם ראשי האיחוד האירופי לאחר שסירב לקחת חלק ב"תוכנית החלוקה" של האיחוד, במסגרתו תקלוט כל מדינה החברה באיחוד כמות מוגדרת של מהגרים.