אירוע ההדלקה במירון (למצולמים אין קשר לכתבה)
אירוע ההדלקה במירון (למצולמים אין קשר לכתבה)צילום ארכיון: מאיר ועקנין, פלאש 90

האות להתחלת החגיגות במירון יידחה השנה בכמעט שעתיים. הרבי מבויאן, שנושא את לפיד המדורה הראשונה על ההר, סיכם על כך לפני כמה ימים עם בכירי משטרת ישראל.

אחרי שמשרד החינוך דחה את חופשת התלמידים כדי למנוע חילול שבת, עיני אזרחי המדינה הופנו אל הרבי - האם המגזר החרדי ועולי מירון יתעקשו על הדלקה במוצאי שבת, ויגרמו לחילול שבת של המוני שוטרים, או שתהיה כאן לקיחת אחריות ומועד ההדלקה יידחה. ובכן, התוצאה רחוקה מלתת מענה שלם. "ההיערכויות נדחו קצת וזה צמצם את חילול השבת", אומר שבתאי גרברצ'יק מדוברות המשטרה. אבל מדובר בצעד קטן שלא יאפשר לשוטרים לשמור על קדושת השבת בביתם. לדברי גרברצ'יק, כבר בשבת שלפני הילולת רשב"י שוהים באזור מירון כ‑50 אלף איש, ו"המשטרה צריכה לפעול על ההר לפני שמגיע החוגג הראשון".

משטרת ישראל היא גוף שמורגל לעבוד בכל ימי השנה ובכל שעות היממה, כולל בשבתות וחגים, אבל חגיגות ל"ג בעומר אינן גזירה משמיים. גרברצ'יק אומר שמשטרת ישראל לא באה בטענות לאיש. "אנחנו לא מנהלים את השבת במדינה", מסביר גרברצ'יק, "רק מציגים תמונת מצב. כדי שלא יהיה בכלל חילול שבת צריכים להתקיים שלושה תנאים: הראשון הוא שכל ההדלקות תיעשינה רק ביום ראשון עצמו, השני הוא שכל הרבנים יקראו להגיע להר רק ביום ראשון, והשלישי הוא שהציבור ייענה לכך". כרגע המציאות האידילית הזאת רחוקה ממימוש, ולכן גם השנה אלפי שוטרים ייאלצו לקטוע את יום המנוחה שלהם, לנסוע בעיצומה של השבת ולהתחיל לעבוד. אפשר לנחש מה היה אומר על כך רשב"י, שנסע בשעתו לרומא כדי שהקיסר יבטל את גזירותיו ויתיר לעם ישראל לשמור שבת.

הכנות למופע חסידי - בשבת

מקרים של חילול שבת בעקבות קיומם של אירועים במוצאי השבת הם לא סיפור רק של ל"ג בעומר. גם אם הילולות הן ממש לא צורת הבילוי המועדפת עליכם ואתם יותר בעניין של קונצרטים, הופעות של זמרים או הפגנות למען נושא כזה או אחר, מאוד יכול להיות שאתם שותפים באופן עקיף בחילול שבת. גם אם הבדלתם בזמן, הכנסתם את הפמוטות לארון ויצאתם לבילוי רק אחרי שהדחתם את כל הכלים של סעודה שלישית, יש סיכוי גבוה שהעובדים באירוע שאליו אתם הולכים חיללו את השבת כדי שאתם תוכלו ליהנות ממנו.

"יום אחד ראיתי שזמר דתי מופיע באולם שליד הבית שלי", מספר משה בכר, "יצאתי מהבית בצוהרי שבת וראיתי שהעבודה על המופע בעיצומה. במוצאי השבת כמובן כל הדתיים שרו וקיפצו. גם חברת ההגברה הייתה של אנשים דתיים. כולם התעלמו מחילול השבת. זה זעזע אותי".

לבכר, אדם דתי, הייתה חברת הגברה גדולה. הוא עשה את המופעים הגדולים בגוש קטיף על האגם, מופעי ענק ביד אליהו עם מי שהיו אז גדולי הזמר החסידי, ובאופן כללי קיפץ מאירוע לאירוע, חיבר מיקרופונים ורמקולים בכל הבמות החשובות. כשהמופעים שבהם הוא עבד התקיימו במוצאי השבת הוא הקפיד על קדושתה, אבל התפלא לראות שהוא בין היחידים שעושים זאת. "פעם אחת ניגשתי למכרז הגברה של מופע חסידי באולם של אחת העיריות. ביקשתי לשים את הציוד ביום שישי. אמרו לי שאפשר לקבל את האולם רק בשתיים בצהריים, כי הוא משמש אולם ספורט לתלמידים. אבל שבת נכנסה שעתיים וחצי אחרי כן". מיותר לציין שהוא לא לקח את העבודה.

במקרה אחר אחת המועצות ביו"ש חגגה יום הולדת עגול לקיומה. המפיק, אדם לא דתי, הציע לו את עבודת ההגברה. "הסברתי שבגלל שהאירוע מתקיים במוצאי שבת, אני צריך לשים את הציוד ביום שישי. במועצה הודיעו שהם מעדיפים שאני לא אעשה את העבודה, כי אז צריך להציב שמירה על הציוד וזה יקר. הם העדיפו חברה מחללת שבת". אנשי המועצה, כפי שאתם בוודאי מניחים, הם אנשים שומרי מצוות. "אני אומר שצריך לבטל אירועים שמתקיימים במוצאי שבתות וחגים. גם אירוע הקפות שניות, למשל, לא יכול להתקיים בלי חילול שבת. אני רואה אנשים צועקים 'ה' הוא האלוקים' בכזאת דבקות, אבל בשביל שהם יגידו את זה, חיללו שבת. אין אירוע שמתקיים במוצאי שבת שאין בו חילול שבת". הסיפורים שיוצאים ממנו, פשוט לא נגמרים, וגם הפליאה על כך שזה לא מעניין איש.

בכר שמר על השבת, אבל שומרי השבת לא החזירו לו טובה, וגם מארגני אירועים תורניים לא הקפידו לקחת רק שומרי שבת. "חברה שעובדת בשבת יש לה המון אירועים, כך שהיא יכולה לרכוש ציוד מתקדם. למי שלא מקבל מספיק אירועים אין טעם לקנות ציוד במאות אלפי שקלים, כי הוא לא יחזיר את ההשקעה". בכר כיתת את רגליו בין רבנים, שלח מכתבים וביקש שיורו לגופים תורניים לקחת את מי ששומר שבת. הוא אמר לרבנים הרבים שאיתם התכתב או נפגש שמדובר כאן בחיזוק ידי עוברי עבירה, כלומר בהעצמתם הכלכלית וגם בהכשלת הרבים, שחושבים שהאירוע נעשה בהיתר. עד היום לא קיבל מכתב או גושפנקא לבקשתו, והוא מאוכזב.

לפני תקופה מכר את הציוד שלו לחברה שאינה שומרת שבת, והוא עובד אצלה בזמן שנוח לו ובהתקנת ציוד הגברה במוסדות ובאולמות. "אני לא מבין מה ההבדל אם אתה מכניס את הטריפה דרך הפה או דרך האוזן, למה בכשרות כן ובמקרה כזה לא", הוא אומר בתסכול.

אסור לעצום עיניים

"מאז ומתמיד אני מסרב להופיע בהפגנות ובעצרות שמתקיימות במוצאי שבתות, גם אם הנושא הוא ערכי או ציוני או למען יו"ש", אומר הרב דוד סתיו, יו"ר ארגון רבני צהר, שכתב את הספר 'בין הזמנים', העוסק בתרבות הפנאי במחשבה ובהלכה. "גם אם האירוע מתקיים בתשע או בעשר בלילה, אני חושש שבהכנות היה מעורב חילול שבת. ברמה הטכנית היערכות לאירועים כאלה אורכת יום או יומיים. ברירת המחדל היא להביא את הציוד ולהעמיד אותו בשבת, ולא להביא אותו ביום שישי ואז לשים עליו שמירה". הרב סתיו אומר מפורשות כי "אסור לעצום עיניים בפני הדבר הזה. מי שחושב שאפשר להפיק אירוע גדול במוצאי שבת בתשע, כששבת יוצאת בשמונה, זו נאיביות גדולה".

עם זאת, בכובעו כרבה של המועצה מקומית שוהם, טוען הרב סתיו שאפשרי לקיים אירועים כמו הקפות שניות בלי חילול החג, אבל צריך לשים לב לכך באופן מיוחד. "אני מקפיד על הדברים האלה, ואם אני מקבל תלונה על עבודה בשטח בשבת, כפי שהיה למשל באחד מימי הזיכרון האחרונים, אני מברר ובודק את זה". לדברי הרב סתיו, רמת הבדיקה צריכה לכלול גם את הצורך לוודא שהעובדים יצאו מבתיהם במוצאי השבת ולא בשבת עצמה, ושההכנות שמתבצעות ביום שישי יסתיימו מספיק זמן לפני הדלקת הנרות, כך שהעובדים של האירוע לא ייאלצו לחלל שבת.

מצד שני, ביחס לקריאה של בכר להעסיק רק שומרי שבת, הרב סתיו חושש שהמצב מורכב יותר. "לכאורה אין הבדל בין מי שמשתמש בכלי טריפה למי שמשתמש בכלים שהשינוע שלהם היה בשבת, אבל קריאה פומבית שלא ליהנות בכלל ממה שנעשה בשבת היא כמעט בלתי אפשרית בחברה דמוקרטית, ותגרום לעוינות רבה. זה נכון גם לגבי מסעדות שעובדות בשבת. לא אתן למקום כזה כשרות, אבל לא אגער במי שקונה שם בקבוק שתייה או ארטיק סגור. האם אין לי עניין לעודד שמירת שבת? בוודאי שכן, הטענה הזאת נכונה ביסודה, אבל היא עלולה להביא לעוינות חברתית".

המשמעות היא שמי שהאנשים הללו מחזקים ידי עוברי עבירה ובעצם מחלישים את מי שכן מתעקש לשמור שבת.

"קשה להיות יהודי. אדם צריך לדעת לבחור את הפרנסה שלו. אני אומר את זה בכאב לב. אבל אני לא יכול לומר שיעסיקו או יקנו רק ממי ששומר שבת".

אין עדיפות לשומרי שבת

צ'יקו בן זמרה מ'צ'יקו פרויקט פלוס', הוא שם מוכר בציבור הדתי. כבר שני עשורים הוא נמצא בתחום של הפקות ואירועים ויש לו משנה סדורה בנושא. לדבריו קשה לקיים אירועים במוצאי שבתות וחגים בלי חילול שבת שמתבצע במקום, אבל זה אפשרי. והוא גם נותן דוגמה: "בשנה שעברה, אחרי הרצח של בני הזוג הנקין, ביקשה ממני המועצה האזורית שומרון לארגן הקפות שניות בכיכר פריז בירושלים". זו הייתה הפקה גדולה שיועדה לעשרת אלפים איש. "עבדנו כמו משוגעים בערב החג, והעבודה הסתיימה לקראת כניסתו". הוא קבע עם צוות העובדים שיתייצבו במקום חצי שעה אחרי צאת החג. "האם העובדים ישנו בקרבת מקום כדי לא לחלל שבת? אני לא יודע. אני לא חושב שמוטלת עליי החובה לבדוק איפה האדם גר ואיפה הוא עשה את השבת. אני לא נכנס לכזאת רזולוציה. אני מוודא שאין חילול שבת במקום".

בן זמרה מספר כי במקרה של אירועים גדולים שמתקיימים במוצאי שבת, הבאלאנס, כלומר התיאום בין הזמר, הנגנים ומערכת ההגברה, מתבצע פעמים רבות תוך כדי הופעה, "ולכן אני צריך לקחת חברת הגברה מעולה". אירוע אחר שהוא הפיק בשנה שעברה היה יום ירושלים בישיבת מרכז הרב, גם כן אירוע רב משתתפים, שחל אשתקד ביום ראשון בערב. "כל ההקמות כולן היו במוצאי שבת. שום דבר לא נעשה בשבת עצמה".

ביחס לשימוש בחברות מחללות שבת באופן כללי, בן זמרה משיב בכנות שהקריטריון אצלו הוא קודם כול המקצועיות ורק לאחר מכן שמירת השבת. "אם שתיהן תהיינה טובות עם ציוד באותה רמה, אעדיף את זו ששומרת שבת. אבל אם החברה שאינה שומרת תהיה טובה יותר, אבחר אותה. אין לי ברירה, אני לא אגרום לחילול שבת, אבל אני לא יכול להפיק אירוע ברמה פחות גבוהה בגלל שאני רוצה לחזק את מי ששומר שבת".