פרופ' רפי מן: התקשורת סייעה לבגין באופן לא מכוון

חוקר התקשורת פרופ' רפי מן מבית הספר לתקשורת באוניברסיטת אריאל, מסביר בראיון לערוץ 7 את ההיבטים התקשורתיים של המהפך הפוליטי שאירע בישראל בשנת 1977, במסגרתו עלה בגין לשלטון.

"הזווית שבה אני מסתכל על המהפך בוחנת את השאלה איך העיתונות הישראלית תפקדה לפני מערכת הבחירות בה אירע המהפך. בתקופה זו העיתונות המודפסת הייתה חשובה אבל חשובה ממנה יותר הייתה הטלוויזיה", מציין פרופ' מן.

פרופ' מן מציין כי הטלוויזיה הישראלית התחילה לשדר בשנת 68' ובשנת 77' כבר צברה כוח. "אני מייחס חשיבות רבה לתוכנית 'ניקוי ראש'. תוכנית סאטירית ששודרה מ-1974 והיום אנחנו מבינים את המשמעות שלה. היום יש מחקרים רבים שמראים שהדימוי של פוליטיקאים אצל אנשים ובעיקר צעירים שצופים בטלוויזיה, מתגבש לא על ידי ראיונות אלא על ידי הסאטירה. התכנית התעסקה בפוליטיקאים, מתחה עליהם ביקורת והתמקדה בפוליטיקאים שהיו בשלטון".

"במהלך הבחירות הליכוד אימץ את הגישה הזאת והביא כשחקן מרכזי את ספי ריבלין שהשתתף בניקוי ראש. ריבלין העתיק את הסגנון הסטירי לתעמולת הבחירות ולזה הייתה השפעה על צופי הטלוויזיה. הבעיה של מפלגת העבודה הייתה מורכבת. העיתונות סיקרה את כל המשברים ואת כל הבעיות של מפלגת העבודה ושל רבין", מסביר פרופ' מן.

התקשורת עזרה לבגין להיבחר?

"שלא מתוך כוונה. היא סיקרה בצורה מאוד מקיפה ומעמיקה את הבעיות וגרמה למפלגת העבודה ולרבין נזק. כל נושא השחיתויות של ידלין, ההתאבדות של שר השיכון, פרשת חשבון הדולרים ומאבקים פנימיים שמסוקרים בהרחבה".

העיתונות הרגישה שהולך להיות מהפך?

"ספק . יש מי שכתב שזה 'דמדומי השלטון' בגלל פרשיות השחיתות אבל נזהרו מתחזיות כי חלק מהסקרים הראו שפרס עומד לנצח. העיתונות, בגלל הסיקור המקצועי והמקיף, סייעה לחזק את בגין ואת התדמית שלו כאיש ישר שיכול להוות תחליף לשלטון הבעייתי של מפלגת העבודה".

אתה רואה קווים מקבילים בין התקשורת אז והתקשורת היום בסיקור מערכות בחירות?

"עולם התקשורת השתנה. יש היום הרבה אתרי חדשות באינטרנט ומספר ערוצי חדשות בטלוויזיה. ב77' היה ערוץ אחד עם רייטינג של 95 אחוז. לדעתי יש דבר שלא השתנה מאז וקיים גם היום. רוב רובה של העיתונות פועלת לא מתוך מניעים פוליטיים אלא מדווחת על מאבקים פוליטיים. מצד שני גם אז הייתה ביקורת על התקשורת אבל לא חריפה כמו היום והתקפות ישירות מצד ראש הממשלה על התקשורת כמו שאנחנו רואים היום"

כמה אזרחי ישראל הושפעו אז מהתקשורת וכמה הם מושפעים היום?

"קשה לדעת כמה זה משפיע. אין ספק שתקשורת שמותחת ביקורת על פוליטיקאים ותכניות סאטיריות כמו גב האומה או ארץ נהדרת שוחקות את האמון של הציבור בפוליטיקאים. זה לא מחזק אלא מייצר בעיה בדמוקרטיה והציבור מזלזל בפוליטיקאים. הבחירות אמורות להיות תהליך מושכל שבו בוחרים מי המעומד שלך ושכאשר לציבור אין אמון בפוליטיקאים זה מוביל למשבר בדמוקרטיה כמו שאנחנו רואים בהרבה מדינות בעולם, וזו סכנה".