ילדים יהודים במחנה מעבר בתימן ערב עלייתם לארץ בשנת 1949
ילדים יהודים במחנה מעבר בתימן ערב עלייתם לארץ בשנת 1949צילום: ELDAN DAVID, לע"מ

המידע ההולך ונחשף בוועדה המיוחדת שהוקמה בכנסת לגילוי פרטי פרשת חטיפת ילדי תימן מזרח ובלקן הולך וגדל, ואיתו המודעות הישראלית סביב הפרשה.

ביום רביעי צפויה להתקיים במרכז ירושלים הפגנה בדרישה להכרה רשמית בפרשה ולזיכויו של הרב עוזי משולם, מי שעורר את תשומת הלב הציבורית לפרשה ההיא ושילם על כך מחיר יקר.

ההפגנה תתקיים ביום השנה הרביעי לפטירתו של הרב משולם ז"ל ומי שעומדת מאחורי ההפגנה היא עמותת עמר"ם. עם היו"ר שלה, שלומי חתוכה, שוחחנו ביומן ערוץ 7 ובראשית השיחה עמו נשאל חתוכה אם כאשר החל המאבק הציבורי אותו הוא מנהל העריך שהדברים יגיעו לכדי דיווחים ותיעוד של ניסויים שנעשו בעולים וילדיהם.

לדבריו אכן הייתי לו תחושה שכזו, תחושה שהלכה והתבררה ככל שחלף הזמן. "הבנו מראש שעם כל ההתעוררות המדהימה של הפרשה, ייקח קצת זמן לעכל את זה מבחינה רגשית. דברים צפו ואנשים צריכים פתאום להתמודד עם דברים מאוד קשים וטרגדיות גדולות". להערכתו "כל עוד אנשים מכחישים יגיעו סיפורים קשים יותר".

באשר לדיווחי הניסוייים הוא מזכיר כי דיווחים מעין אלה היו בפרוטוקולים של ועדת החקירה ומדובר ב"דברים מצערים שגם קשה לקרוא אותם".

"הבסיס לכל זה הוא גזענות קשה כלפי תימנים וכלפי מזרחיים בכלל. גזענות היא גורם לפשעים נגד האנושות, בניגוד לשנאה", אומר חתוכה המציין כי מועד ההפגנה לא נקבע בהכרח בעקבות התקדמות דיוני הוועדה אלא כחלק מהציון השנתי של יום פטירת הרב משולם. "דברים לא נחשפים רק בוועדה בכנסת. דברים נחשפים גם על ידי חוקרים פרטיים. הנושא כבר לא מצוין פעם בשנה אלא כל הזמן, ואנשים מחכים לאירוע הזה. מה שפורסם מספיק כדי לצאת לרחובות".

לטעמו של חתוכה ההפגנה הצפויה, היקפיה והמשתתפים בה הם "מבחן לכל הציבור בישראל", ואין מדובר בהפגנה שאמורה למקד אליה רק את יוצאי העדות שנפגעו, קרי תימן מזרח ובלקן, אלא את כלל האוכלוסייה, כולל יוצאי אירופה.

באשר לדרישה שתעלה בהפגנה לזיכויו של הרב משולם, אומר חתוכה כי הדרישה היא "זיכוי רטרואקטיבי", שכן "ידוע לכולם שהרב זעק זעקה חשובה והוא נרמס והושתק ותוייג כמשוגע. מדינת ישראל צריכה לתת זיכוי חד משמעי וסמלי של הרב. זה משמעותי מבחינת המשפחה שלו ומבחינת החברה הישראלית כולה".

על הטענה לפיה לא נכון לחשוף את כל פרטי הפרשה שכן יהיה בה כדי להכתים את עברה של מדינת ישראל, הוא אומר כי אין לו כל הבנה לטענה מסוג זה וכל פשע שנעשה יש לחשוף אותו ולהביא לתיקון העוול שבו. "נעשו פשעים וזה גם הפשע של ההשתקה. אסור בשום פנים להשתיק. אנחנו רוצים להגיע לצדק". לדבריו יש לראות במדינת ישראל גורם שאינו בעל היסטוריה תרבותית לעומת ארץ ישראל.

כשנשאל מה לטעמו יוכל להביא לריפוי הפרשה, משיב חתוכה ואומר כי לא כל משפחה תגיע לריפוי גם אם ייעשו כל הצעדים הנדרשים והמתבקשים, בין השאר גם משום שרבים מהעולים נפטרו במרוצת השנים מבלי שקיבלו מענה למצוקתם. עם זאת לטעמו דרושה הכרה של המדינה בטרגדיה שנעשתה, הכרזה על הילדים כנעדרים, סיוע שיביא כל משפחה למצב בו תדע מה עלה בגורל יקיריה, תכנית לימודית שתכלול את פרטי הפרשה ותילמד בבתי הספר ועוד.