התלמידות מפגינות
התלמידות מפגינותצילום: יובל

בירושלים מתנהל מזה מספר ימים מאבק לא פשוט של הורי בית הספר 'נווה עציון' שבשכונת 'בית וגן' נגד כוונת העירייה לסגור אותו ולהעביר את התלמידות ללימודים בבית ספר בקרית יובל.

יובל, דובר ועד ההורים, שוחח עם ערוץ 7 ביומן החדשות וסיפר על המאבק ועל ההתפתחויות האחרונות.

בראשית הדברים ציין יובל כי מדובר ב"בית ספר ששייך לממ"ד, בי"ס נפרד לבנות 270 תלמידות. לפני כשלושה שבועות קיבל ועד ההורים הודעה על ההחלטה שרוצים להעביר את בית הספר לקרית היובל. כשהודיעו לנו את זה לא ידענו את פרטי ההחלטה אבל התוודעו לנו היבטים נוספים של ההחלטה, שבתוך המעבר משנים את צביון בית הספר, מבית ספר נפרד לבנות לבית ספר מעורב, מכניסים שכבת כיתה א' בנים ובנות יחד. מדובר בשינוי דרמטי להורים ששלחו את הבנות לחינוך ספציפי". לדברי יובל ולטענת ההורים בכל שנה מכאן ואילך תתווסף שכבה חדשה של כיתות א' מעורבות ובכך ישנה בית הספר את צביונו ויהפוך בהמשך השנים לבית ספר מעורב.

בדבריו מדגיש יובל כי המהלך נעשה "בלי ליידע את ההורים ובלי לשתף אותם בהליך קבלת ההחלטות. מודיעים לנו על ההחלטה חודש לפני סוף שנת לימודים".

על הכוונה להעביר את מבנה בית הספר למגזר החרדי הוא אומר: "יש מסמך שראיתי אותו ויצא לפני מספר שבועות ובו כתוב במפורש שהמבנה שלנו אמור לעבור למגזר החרדי. אני מניח שגם להם יש מצוקה ולראש העיר יש בעיה והוא מנסה לפתור את המצוקה, אבל הוא גורם עוול לציבור הממ"ד.

״ניהלנו שיחות עם הגורמים הרלוונטיים, ניסינו להבהיר את ההיבטים השונים של העניין, החל מאופן קבלת ההחלטות, ההתנגדות למעבר, ההתנגדות של אולפנת 'נווה רוחמה' לעבור למקום אחר בשכונת רמות כדי שניתן יהיה לקלוט את התלמידות שלנו במבנה שלהן. יש כאן הרבה התאמות שצריך לעשות. לא ברור לי איזה מניע הביא להחלטה הזו".

כשנשאל אם יתכן והמניע הוא צמצום דמוגרפי של משפחות הציונות הדתית בשכונת 'בית וגן' לעומת התחזקות המגזר החרדי במקום, מהלך שאולי הביא לירידה במספר התלמידות הוא משיב וקובע כי "מספר התלמידות לא הולך וקטן. הנתונים שלנו מלמדים על גידול".

על כך נשאל יובל אם מדובר בתלמידות שמגיעות משכונות אחרות ולא מהשכונה עצמה ולדבריו אכן זו המציאות אך המשמעות היא שהמעבר לא יפתור את הבעיה שהרי "כל השכונות האחרות יצטרכו הסעה ולא הועלנו כאן". עוד ציין והעיר כי "במציאות הקיימת יש ביקוש בציבור הדתי לאומי לחינוך נפרד".

באשר לחיכוך בין הציבור החרדי לדתי העלה יובל שאלה עקרונית: "האם יש מגמה של העירייה לא לספור את הציבור הדתי לאומי וכל מתקן להעביר לציבור החרדי? יש ערך גם בהיבט של שימור בית ספר איכותי שנותן מענה אמיתי לביקוש שקיים בשכונות הסובבות, וכשמרחיקים אותו נוצרת בעיה לציבור שלם שמרגיש שאין לו מענה. הורים יתקשו למצוא את המקום המתאים לבנותיהם. ההחלטה של העירייה מונעת מהורים חינוך שבו הם מעוניינים לילדיהם. המשמעות היא סגירת בית הספר בפועל".

יובל מספר על המגעים האחרונים שהתקיימו אתמול ואומר: "ועד ההורים נפגש עם הגורמים המקצועיים, אבל אמרנו שאנחנו רוצים לדבר עם מקבלי ההחלטות, ראש העירייה או מנכ"ל העירייה. אתמול ניסו לקיים ישיבה מסוימת אבל ההורים לא רצו להגיע לישיבה הזו ורובם המוחלט לא הגיע. נמשיך בהידברות עם העירייה ונדון עם הקברניטים על המהלך".

מדוברות עיריית ירושלים נמסר בתגובה לטענות:

"בניגוד לאופן הצגת הדברים, מדובר בהחלטה מקצועית של מינהל החינוך בעירייה, במטרה לחזק את בית הספר ולהצמיח אותו.

בית הספר נווה עציון לא גדל וצמח כבר מספר שנים והוא התקשה לעמוד במספר תלמידים מינימלי המצדיק הפעלת מוסד חינוכי.

מיקומו של בית הספר בעיר אינו קשור לשכונה מזינה מרכזית, שכן מרבית תלמידותיו מגיעות מחוץ לשכונת בית וגן: 30% משכונת גילה, 13% משכונת קרית מנחם, 8% משכונת קריית היובל, 12% משכונות רמת דניה ורמת שרת, 9% משכונות קריית משה ובית הכרם ו- 28% מרחבי העיר.

מתוך ראייה מקצועית כוללת אשר לוקחת בחשבון את צרכי בית הספר, המגזר, השכונות והמערכת החינוכית כולה, הגיע הצוות החינוכי והמקצועי בעירייה למסקנה כי יהיה זה נכון להמשיך ולפתח את בית הספר במסגרת "שכונת אם" – קריית היובל, בה קיים רצון של הקהילה להקים בית ספר ממלכתי-דתי בשכונתם, זאת לאור הגידול בתושבים ובתלמידים בשכונה. זהו מהלך חיוני ונכון אשר יאפשר את צמיחת בית הספר והרחבתו.

בירושלים קיים מחסור חמור של 3,800 כתות לימוד תקניות, אשר לא מאפשר להפעיל בית ספר עם מספר תלמידים מינימלי, במבנה אשר ניתן לנצלו לצרכים נדרשים אחרים. העירייה פועלת בכדי לאתר פתרונות נוכח המחסור העצום בכיתות לימוד ועל כן נדרשת לעיתים לבצע העברת מוסדות למבנים חלופיים המתבצעת באופן אחראי, תוך שיקול דעת ובשימת לב לכלל הצרכים העירוניים הנדרשים.

העירייה ערה לחששות אשר מבטאים ההורים ועל כן הוחלט להגדיר "תקופת מעבר", אשר במהלכה ישמור צביון בית הספר כפי שהתקיים עד היום. כמו כן, המבנה יוכשר ויותאם לשימוש בית הספר וזאת בהתאם לתקני משרד החינוך ויוסדרו דרכי הגישה ככל הנדרש.

בנוסף, בית-הספר יקבל תגבור מיוחד בתכניות לימודיות ובמשאבים, וזאת במטרה לסייע ככל שניתן להצלחת המעבר, לצמיחה וגידול בית-הספר. הצוות המקצועי בעירייה ימשיך וילווה את המהלך הן ברמה הבית ספרית והן ברמה הפרטנית".

באשר לסוגיית הפיכתו של בית הספר מכזה המיועד לבנות בלבד למעורב, נמסר מעיריית ירושלים כי אכן לגבי "כיתה א' הכוונה כרגע היא לייצר כיתות כמו בכל הממ"דים של בנים ובנות". דברים אלה שנאמרו לכתב ערוץ 7 חזקי ברוך, תמוהים, שכן לא ניתן לקבוע עובדתית שכל בתי הספר הממלכתיים-דתיים הם אכן מעורבים, כפי שעולה לכאורה מהתגובה.

עוד אומרים בעירייה כי "בית הספר שומר על הצביון שלו בשנה הבאה מכיתה ב' עד ו'. רק בנות". הדברים מתיישבים לכאורה עם טענת ההורים לפיה בשנה הראשונה תהיה רק כיתה א' מעורבת ובהמשך תתווסף בכל שנה שכבה חדשה של כיתה א' מעורבת ובכך ישתנה צביונו של בית הספר.