בית עלמין צבאי. אילוסטרציה
בית עלמין צבאי. אילוסטרציהצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

צה"ל פרסם לאחרונה פקודת מטכ"ל מעודכנת ["38.0116 – טקס לוויה צבאית או טקס גילוי מצבה"] לפיה תתאפשר ערכית טקס הלוויה צבאי ללא סממנים דתיים, על פי בחירת המשפחה, הן בבית עלמין צבאי והן בבית עלמין אזרחי.

הפקודה מעודכנת פורסמה בעקבות דרישות של עמותת חדו"ש – לחופש דת ושוויון מרשויות הצבא, ובעקבות עתירה שהגישה בנושא.

עד לתיקון הפקודה, ניתן היה לקבור בבתי קברות צבאיים בטקס דתי בלבד (יהודי-אורתודוכסי או על פי דתו של החייל ההרוג).

משפחות שביקשו לערוך קבורה "אזרחית" לא הורשו לעשות זאת בבית קברות צבאי, וטקס הקבורה נערך ללא סממני הכבוד והטקס הצבאי (כגון נשיאת ארון, הנחת זרים טקסית, משמר כבוד והספד רשמי).

כאמור, הפקודה החדשה קובעת לראשונה כי "שאיר הבשר רשאי במהלך תאום הלוויה, לבחור האם ברצונו לקיים את הסממנים הדתיים של טקס הלוויה" (הסממנים הדתיים כוללים קריאת פסוקים, מזמורי תהילים, תפילת אזכרה ["אל מלא רחמים"] ו"בקשת מחילה" על ידי רב וחזן צבאי, וכן אמירת קדיש].

עו"ד אורי רגב, מנכ"ל עמותת חדו"ש – לחופש דת ושוויון, מברך על העדכון, "אנחנו מברכים על הצעד החשוב שנעשה על ידי רשויות הצבא במענה לדרישתנו, וההתקדמות לכיוון חופש דת בצה"ל. הפקודה החדשה מהווה מהפך אמתי בתחום כה רגיש, אשר מזה עשרות שנים היה בשליטת הרבנות הצבאית האורתודוכסית, ללא שיהיה לכך כל צידוק".

לדבריו, "כפי שטענו בפני צה"ל ומשרד הבטחון, במדינת ישראל היהודית והדמוקרטית אין כל צידוק לעצור את עקרון חופש הדת בשערי מחנות הצבא ובתי העלמין הצבאיים. עם זאת, לצערנו עצר הצבא באמצע הדרך, ללא שהוא מאפשר חלופות ראויות של טקס הלוויה חילוני או דתי לא-אורתודוכסי ומתאר כל שינוי כחריג הדורש אישור הקצונה הבכירה או הרבנות הצבאית. לא נשלים עם המשך הפגיעה ולפיכך אנחנו דוחים את טענת הפרקליטות הצבאית כאילו בתיקונים שהוכנסו יש ‘מענה מלא’ לדרישותינו ונעמוד על המשך הדיון בעתירה".